HOORNGIDS REGIO | De bewoners van de Klagerstuin en omgeving zijn er duidelijk over. Als er een doorgang gerealiseerd gaat worden tussen het terrein van de voormalige Glasbak en Risdam Noord zal dat extra gevaar opleveren vanwege een toename van de wandelaars langs de spoorlijn. ”Die zien we al nu en dan langskomen, veelal om de hond uit te laten. Maar als er eenmaal een ’spookdoorgang’ komt is het eind zoek. Dan kan de stoomtrein z’n borst nat maken, want het aantal wandelaars zal dan schrikbarend toenemen.”
De bewoners van de Klagerstuin en de Langetuin snappen sowieso niet waarom er een kostbare spoorwegovergang moet komen terwijl op 200 meter afstand van de nieuw te bouwen wijk al een spoorwegovergang ligt. ”Vanuit die nieuwe wijk kom je op de Oostergouw en vervolgens de Dorpsstraat. Met prima fiets- en wandelpaden.”
Commissie spreekt over spoorwegovergang
Op donderdag 23 mei vindt een commissievergadering plaats, waar onder andere gesproken zal worden over deze fietsverbinding met bewaakte spoorwegovergang tussen De Klagerstuin en De Compagnie. Op de plek van de voormalige gevangenis aan de Compagnie 1 worden voorbereidingen getroffen om 265 woningen te bouwen. Voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van voorzieningen in de Risdam is een extra verbinding voor fietsers en voetgangers naar de Klagerstuin gewenst. De fietsverbinding kruist het spoor van de Museumstoomtram, die rijdt van Hoorn naar Medemblik. Een spoorwegovergang met overwegbeveiliging en spoorbomen is dus noodzakelijk. Dit brengt structurele kosten met zich mee en op dit moment is hiervoor nog geen geld beschikbaar. Het college stelt voor om de fietsverbinding met bewaakte spoorwegovergang aan te leggen, zodra er geld voor gereserveerd kan worden. De commissie mag haar mening geven over dit voorstel.
Afweging
Deze raadscommissie mag een afweging maken die in deze financieel moeilijke tijden niet eenvoudig is. Een groot deel van de kosten voor de aanleg van een fietsverbinding kunnen worden verhaald bij de ontwikkelaar van de nieuwe woonwijk, maar de kosten voor het in stand houden van de fietsverbinding (inclusief spoorovergang) zijn structureel en komen voor rekening van de gemeente. Het is belangrijk dat de gemeente tijdig besluit om de spoorovergang al dan niet aan te leggen om zeker te zijn van de bijdrage van de ontwikkelaar. Als een dergelijk besluit pas genomen wordt nadat de woonwijk is gerealiseerd kan geen aanspraak meer worden gemaakt op een bijdrage van de ontwikkelaar. Het college stelt voor de fietsverbinding in principe aan te leggen en dit project op te starten als hiervoor weer financiële ruimte is.
Bewonersparticipatie
De fietsverbinding is tijdens drie bewonersavonden over De Compagnie 1 besproken. Bewoners van de Klagerstuin en directe omgeving gaven aan dat ze geen voorstander zijn van de verbinding, daar hun woningen nu luw en rustig gelegen zijn. Zij vrezen een toename van inbraken of andere overlast, door de extra verbinding. Daarnaast zijn ze ook bang voor de gevolgen van extra verkeer en de eerder genoemde wandelaars langs de spoorlijn als een doorgang is gerealiseerd.