VOC Hoorn en Hoorns Belang twijfelen aan onderzoek brandweer

ingevoerd op 13-10-2008

VOC Hoorn en Hoorns Belang denken dat in de toekomst een brand in winkelcentrum De Grote Beer niet op tijd door de Hoornse brandweer bestreden kan worden. Hoorn wil het aantal brandweergarages beperken. Verder stellen de fracties in een brief aan B&W: ”Ook voor een calamiteit op de Blauwe Berg (hotel, bioscoop), op in het Westfries Gasthuis, het Runshopping Centre of één van de scholen nabij het Dampten zijn wij bevreesd.” De fracties vinden het vreemd dat de raad geen inzicht in het onderzoek naar brandweerlokaties heeft gekregen en wil dat alsnog kunnen inzien.

Lees hier de brief van VOC Hoorn en Hoorns Belang:

Geacht College,

In de raadsvergadering van 7 oktober jongsleden hebben we met elkaar gesproken over de reorganisatie van de brandweer. Naast de terechte aandacht voor het blijvend behouden van de vrijwilligers voor de Hoornse brandweer, ging het een groot deel van de tijd over een nieuwe locatie voor een kazerne, namelijk op de Oude Veiling. Deze locatie moet de posten vervangen die er waren en/of zijn in de Grote Waal, Hoorn-Noord, Risdam en Zwaag. De posten Blokker en Nieuwe Wal blijven bestaan.

Zowel Hoorns Belang als de VOCHoorn kunnen zich om diverse redenen absoluut niet vinden in de locatie Oude Veiling. Deze locatie betekent dat eigenlijk een heel groot deel vanaf het midden van Hoorn tot aan de uiterste westkant afhankelijk is van een brandweerpost die zich ten noordoosten van deze lijn bevindt. Om vanaf genoemde locatie naar een calamiteit in bijvoorbeeld de Grote Waal te komen zal men gebruik moeten maken van de uitvalsweg Dorpsstraat, die is ingericht om rustig te rijden, of de uitvalsweg Oostergouw. Op beide wegen staan vaak files, waardoor de brandweerauto er beslist niet met gemak door zal kunnen. Vervolgens zal men op één of andere manier via de provinciale weg in de Grote Waal moeten zien te komen. Dat kan via de Liornestraat en dan voor het stations langs, hetgeen een grote omweg is, of over het Keern (zuidzijde). Hier echter is een spoorwegovergang die vaak gesloten is, en waar ook weer rijen auto’s voor staan te wachten Het is hier niet mogelijk langs te file te geraken, de spoorwegovergang blijft zelfs voor brandweerauto’s gesloten. Tot aan het volgende stoplicht is het dan ook niet mogelijk om snel door te gaan.
Vanaf de provincialeweg is het ook mogelijk om via de nieuwe turborotonde het Dampten op te rijden. Echter, ook hier kan de spoorwegovergang roet in het eten gooien en verliest een brandweerauto kostbare tijd. Tijd die er niet is.

Bij een brand in het winkelcentrum De Grote Beer bijvoorbeeld zal het zeer waarschijnlijk niet lukken om binnen de gestelde tijd hier aanwezig te zijn Ook voor een calamiteit op de Blauwe Berg (hotel, bioscoop), op in het Westfries Gasthuis, het Runshopping Centre of één van de scholen nabij het Dampten zijn wij bevreesd. Zeker als er evenementen in de binnenstad van Hoorn zijn, want dan is een snelle route van de brandweerwagens vanaf de Nieuwe Wal ook zeker niet gegarandeerd.

Er zijn daarnaast serieuze twijfels bij onze fracties of de vrijwilligers -waar het reorganisatieplan toch mede om te doen is- de nieuwe kazerne wel tijdig kunnen bereiken. En gaan de vrijwilligers niet en masse afhaken vanwege de slechte ligging van de kazerne? Er hebben ons signalen bereikt dat hier een knelpunt ligt dat aandacht verdient. In de vergadering van 7 oktober werden die voor ons gevoel onder tafel geschoven met het argument dat een ‘expert’ ernaar had gekeken. Informatie over de bekeken en doorgerekende alternatieven konden de fracties alsnog komen inzien. Wij vragen ons hierbij af waarom er niet, zoals bij andere grote projecten zoals het Oostereiland wel netjes is gedaan, vooraf inzicht is gegeven in de mogelijke alternatieven. Met daarna een beredeneerde voorzet of de voorkeur van het college bij een bepaalde keuze. Met die informatie in de hand kan de raad beter zijn controlerol invullen en is het college ook beter ingedekt als het strak onverhoopt mis zou gaan (hetgeen wij niet hopen).

Op onze vragen waarom er is gekozen voor een nieuwe kazerne op de Oude Veiling, hebben we niet meer gehoord dan dat het hier om de beste prijs-kwaliteitverhouding ging. Eerlijk gezegd vinden beide fracties een goede locatie veel belangrijker dan wellicht een klein financieel voordeel. Een ideale plek zou trouwens volgens de portefeuillehouder dhr. O. van Veldhuizen op de plek van het huidige stadhuis zijn. Dit laatste roept bij zowel Hoorns Belang als de VOCHoorn de vraag op, of er wel onderzocht is of de hockeyvelden die tegenover het stadhuis liggen dan geen gunstig alternatief zijn. Een meer westelijk gelegen locatie zoals bij het Runshoppingcentre of de huidige ambulancepost komt wat Hoorns Belang en de VOCHoorn betreft ook in aanmerking als een meer realistische optie.

Er schijnen diverse locaties te zijn onderzocht en de Oude Veiling kwam hier het meest gunstige uit qua prijs-kwaliteitverhouding, aldus het college. Enig inzicht in dit onderzoek heeft de raad echter niet gekregen. Het is niet gebruikelijk en in onze ogen ook politiek gezien ongewenst om in dit soort grote en bijzonder belangrijke zaken op iemands mooie blauwe ogen af te gaan.

Gelet op het bovenstaande, hebben Hoorns Belang en de VOCHoorn de volgende vragen ex artikel 43:

1. Hoe luidde de opdracht die aan het betreffende onderzoeksbureau werd meegegeven?
2. Was het onderzoeksbureau helemaal vrij in het onderzoek naar de meest gunstige locatie voor een nieuwe kazerne of zijn er locaties aangegeven?
3. Is er hierbij duidelijk gemaakt juist wél of juist niet naar een bepaalde locatie of wijk te kijken? Is er daarbij ook gewezen op de hierboven geconstateerde knelpunten m.b.t. vrijwilligers en de te verwachten verkeersproblemen.
4. Waarom is de raad niet in de gelegenheid gesteld om zelf voorafgaand aan de raadsbehandeling kennis te nemen van dit onderzoek, dat zelfs niet ter inzage is gelegd, zoals te doen gebruikelijk?

Bedoeld onderzoeksrapport dient alsnog aan de raadsleden ter beschikking te worden gesteld.

Vanwege de alom heersende onrust, stellen wij het op prijs om zo snel mogelijk van u een antwoord op onze vragen te ontvangen.

Met vriendelijke groet,
namens Hoorns Belang     namens VOCHoorn

José Kamphuis      Hans Weeda
Fractievoorzitter     Raadslid

Reacties
Reactie: (brandweerspreiding)
14-10-2008, 00:43
Vanaf de kazerne Nieuwe Wal zijn de binnenstad, het Venenlaankwartier en het zuidelijk deel van de Kersenboogerd snel bereikbaar.

Vanaf de kazerne IJsselweg zijn het noorden van de Kersenboogerd, Blokker en via De Strip (die naar de IJsselweg doorgetrokken wordt) ook Zwaag en Bangert-Oosterpolder goed bereikbaar.

Blijft dus over de noodzaak voor een brandweerdekking in de Risdam, Hoorn-Noord en de Grote Waal. De beste plek voor deze wijken is een kazerne op de Van Aalstweg (bij de telefooncentrale) of vlakbij de turborotonde (Dampten of Blauwe Berg). De fracties van VOCHoorn en Hoorns Belang hebben dus gewoon gelijk!!!

De Oude Veiling is een onzinlocatie, want Zwaag is ook vanaf de IJsselweg prima bereikbaar. En inderdaad staan er op de Oostergouw, Provincialeweg en het Keern vaak files, en zijn er spoorwegovergangen die de bereikbaarheid bemoeilijken.