Veel overlast van extra bussen in woonwijk Nieuwe Steen

ingevoerd op 13-1-2009

Bewoners van de Hoornse woonwijk de Nieuwe Steen zijn het nu al meer dan zat: Sinds half december rijden veel meer bussen door hun wijk. Op jaarbasis is het aantal buspassages volgens de bewoners gestegen van 8.840 naar 46.436, een toename van maar liefst 525 %. De bewoners willen dat de gemeente niet-bestemmings-verkeer van bussen om de Nieuwe Steen heen leidt en een maximum snelheid van 30 km invoert.

De Fractie Tonnaer heeft inmiddels ook een brief aan B&W geschreven: ”Voor de bewoners en scholieren zijn de straten zeer verkeersonveilig geworden. Er is sprake van een toenemende geluidsoverlast en de woon- en leefkwaliteit van de buurt is onverantwoord aangetast.” De fractie wil weten of de gemeente al eerder op de hoogte was van de toename van busverkeer en wat men wil en kan doen aan de overlast in de Nieuwe Steen.

Lees hier de brief van Initiatiefgroep Busvervoer Woonwijk Nieuwe Steen die men in december al stuurde aan toenmalig wethouder Van der Maat:


Geachte heer Van der Maat,
 
Vanaf 14 december 2008 is de nieuwe dienstregeling van Connexxion ingevoerd. Dit houdt een vervijfvoudiging van het busvervoer op het traject Nieuwe Steen - Leisteen - Barnsteen - Topaas in. Van amper 40 bussen per dag rijden er 140 per dag, nu ook in de vroege ochtend, de avonduren en het weekend (zie aanhangsel “Tabel busvervoer door Nieuwe Steen”), totaal van 8.840 naar 46.436 buspassages per jaar!

Allereerst merken wij op, dat wij geen overwegende bezwaren hebben tegen het normale bestemmingsverkeer; busvervoer moet er nu eenmaal zijn in een woonwijk, waarin tevens bedrijven, scholen en de gemeente zelf woonachtig zijn / zijn gevestigd.
 
Wel hebben wij, bewoners van de Nieuwe Steen, bezwaar tegen de onaanvaardbare toename van de overlast, welke ontstaat door de genoemde toename van het doorgaande busverkeer. Dit verkeer gebruikt de woonwijk Nieuwe Steen primair als passage traject.
 
Er bestaat naar onze mening geen deugdelijke grondslag om dan door de Nieuwe Steen heen te rijden, zulks geldt temeer, daar vrij eenvoudig veel minder belastende routes beschikbaar zijn welke óm de woonwijk van de Nieuwe Steen lopen. Bussen komende uit het noorden van West-Friesland kunnen de Nieuwe Steen immers vrij eenvoudig mijden door de route om de Nieuwe Steen te kiezen: hetzij via de Oostergouw hetzij via de Blokmergouw.
Het belang dat Connexxion mogelijk heeft bij een kortere route (slechts enige tientallen seconden) dient naar onze mening te wijken voor de gerechtvaardigde belangen van de bewoners van de Nieuwe Steen.
 
Wij worden immers door de aanzienlijke toename van het busverkeer direct en in onaanvaardbare mate geschaad in ons woongenot.
De leefbaarheid en de veiligheid van onze wijk is met deze verandering van de dienstregeling onaanvaardbaar achteruit gegaan, hetgeen wij niet behoeven te dulden.
 
Deze toename is bovendien strijdig met uw beleid en beleidsnotities (zie “Aanhangsel brief College B&W Van der Maat 22-12-2008”). Wij verzoeken u dan ook uitdrukkelijk maximale inspanningen te getroosten dat beleid uit te voeren door in te gaan op de hieronder genoemde verzoeken.
 
 
De onaanvaardbare toename van de overlast bestaat uit:
• Toename van de verkeersonveiligheid hetgeen voor bewoners en de vele scholieren zoveel mogelijk voorkómen dient te worden, sterker nog : vrij eenvoudig voorkomen kán worden.
• Toename van trillingen (geluid daar dus uitdrukkelijk onder begrepen) zeker ook in de onmiddellijke nabijheid van de spoorwegovergang en van voorgenomen aan te brengen verkeersdrempels daar bussen hierover veelal met een te grote vaart overheen plegen te rijden zoals nu al het geval is bij de spoorwegovergang.
• Wij ondervinden grote overlast door het toegenomen geluid. Dit is direct het gevolg van de toegenomen busintensiteit.
• Toename van uitlaatgassen, zowel kwantitatief als kwalitatief. Nu er bussen mogen worden gebruikt conform type goedkeuring Euro3 (Fijnstofgehalte Euro 3=0,1 g/kWh ipv bij bussen van type Euro 4 – 0,02 g/kWh) in combinatie met de frequentie toename veroorzaakt dit voor bewoners klachten. Dit in het bijzonder voor diegenen die reeds klachten hebben aan de luchtwegen, waaronder (bij ons bekend) kinderen. Dit dient zoveel mogelijk voorkomen te worden en kàn ook vrij eenvoudig voorkomen worden.
• Onze huizen lijden, respectievelijk dreigen schade te lijden door de aanzienlijke toename van de trilling waardoor scheuren in de woningen kunnen ontstaan, zeker voor die woningen welke zich bevinden in de nabijheid van de spoorwegovergang en het geplande asfaltplateau.
Daarom verzoeken wij u handhavend op te treden door:
• De busintensiteit terug te brengen naar de situatie van vóór 14 december 2009 door Connexxion direct te gelasten het doorgaande verkeer (d.w.z. niet-bestemmings-verkeer) om de Nieuwe Steen heen te leiden
• Het per direct instellen van een 30 km zone tussen Nieuwe Steen- Belastingkantoor en de Oostergouw en deze te handhaven.
• Afzien van de voorgenomen verkeersremmende maatregel(en) op het bovengenoemde traject.

 
Wij willen u, uw beleidsambtenaren, de verantwoordelijken van Connexxion, de directie van de Museumstoomtram, de directie van het Copernicus College en het Projectbureau Openbaar vervoer van de Provincie Noord Holland uitnodigen voor een overleg met ons als belanghebbenden en gedupeerden. Dit overleg zal zonder tegenbericht plaatsvinden op donderdag 8 januari 20.00 in de zaal van de badmintonhal (Sporthal Copernicus, Nieuwe Steen 11, 1625 HV Hoorn).
Tijdens dit overleg zullen wij streven naar een leefbare oplossing voor onze wijk welke ons inziens op korte termijn gerealiseerd dient te worden.
 
Met vriendelijke groet,
Namens de initiatiefgroep
 

Reacties
Reactie: (kobus herrie)
2-4-2012, 11:06
Het kan nogf veel erger. De Vlaamse busmaatschappij De Lijn jast dagelijks ruim 1.000 veelal lege bussen door de momunemnatel woonwijk Zurenborg in Antwerpen, door straten met een kasseeien-dek. En dit van 05 uur in de ochtend tot 01 uur in de nacht. De busmaatschappij weigert zich aan de 30 km snelheid te houden, waarmee de monumentale huizen en het comfort van de bewoners nog enigszins zouden worden beschermd. En de politiek? Die is als altijd nergens te bekennen.

Reactie: (matthijs)
8-2-2009, 09:44
sommige mensen kiezen er voor om dichtbij een buslijn te wonen. Sommige mensen niet. Bij ons is voor de deur sinds 14 december ook een bushalte gekomen., nou wisten we dat ie er zou komen, maar niet dat het een beginhalte zou worden. Gevolg: bussen die 10 minuten met ronkende motor onder ons slaapkamerraam staan om 6 uur ’s ochtends, belachelijk. Leven buschauffeurs dan zo in hun eigen wereldje dat ze geen rekening houden met de bewoners? Ik vind het ongepast en kan me dan ook heel goed vinden in het commentaar vsan de bewoners van de Nieuwe Steen!

Reactie: (Daan)
17-1-2009, 17:23
Wat een gezeur.
die klagers moeten eens een tijdje op het achterom of het kleine oost gaan wonen.daar is het pas druk.

Reactie: (Jan Koelemeij)
15-1-2009, 10:23
Maar we moeten toch allemaal met het openbaar vervoer?

Reactie: (Maes)
13-1-2009, 23:24
Eens met Fred, in Risdam hebben wij al jaren druk busverkeer met daarnaast nog het gewone woon-werk-winkelverkeer. Het is nu eenmaal druk, veel mensen, veel te doen, en als het moet minderen dan toch eerst de eigen auto vaker laten staan. Openbaar vervoer is nuttig, ook IN woonwijken. Rustig wonen is tegenwoordig een luxe, het is niet aars. :)

Reactie: (Fred)
13-1-2009, 20:36
Wat een gezeur, je hebt mensen die altijd iets te zeuren hebben, en het liefst de problemen bij anderen over de schutting gooien.
Zo blijft je eigen erf mooi schoon.
Ik denk dat de ergernis eerlijk is verdeeld.
Houden zo.......geen slappe knieën tonen, mooi zeuren laten.
Gaat vanzelf wel weer over.