Duurzame energie uit asfaltwegen Westfrisia-Oost III

ingevoerd op 18-5-2004

Op 13 mei ondertekenden wethouder Van Es en de heer Ooms, directeur van Ooms Avenhorn Holding, een overeenkomst voor het onderhoud van de openbare weg waarin duurzame energie wordt opgewekt uit het asfalt op het bedrijventerrein Westfrisia-Oost III in Hoorn. De ondertekening vond plaats in het nieuwe bedrijfsgebouw van de firma Ridder, het eerste bedrijf dat aangesloten wordt op de Road Energy Systems®.



De gemeente Hoorn heeft het bedrijventerrein Westfrisia-Oost III langs de gelijknamige Westfrisiaweg gerealiseerd om aan de vraag naar nieuwe bedrijfsruimte te kunnen voldoen. In het Programma van Eisen heeft de gemeente gesteld dat dit bedrijventerrein aan alle huidige eisen moet voldoen, zoals zorgvuldig ruimtegebruik, hoogwaardige architectuur en duurzaamheid. Het duurzame karakter is onder meer bereikt door de aanleg van ruim 3000 m2 Road Energy Systems®.
ENERGIE
Dit systeem onttrekt energie aan asfalt. Het benut in de zomer het warmteabsorberende vermogen van asfalt door gebruik te maken van de zwarte kleur van het asfalt. In de winter wordt het asfalt gebruikt als koudecollector. De thermische energie die hierbij vrijkomt, wordt in de zomer gebruikt om de gebouwen die op dit systeem zijn aangesloten te koelen en in de winter om ze te verwarmen. Hierdoor reduceert dit systeem de CO2-uitstoot met 50% ten opzichte van conventionele verwarming.

Zoals het water de bedrijfsgebouwen verwarmt en koelt, zo houdt het ook het asfalt op temperatuur. Dit betekent dat de wegen in de winter sneeuw- en ijsvrij blijven, wat het strooien in de winter overbodig maakt. Daarnaast verhoogt het de levensduur van het asfalt aanmerkelijk doordat grote temperatuursschommelingen uitblijven. In de zomer zorgt het koude water dat de temperatuur van het asfalt niet te hoog wordt, waardoor de bitumenlaag niet te zacht wordt. Hierdoor treedt er geen spoorvorming meer op terwijl in de winter de hoge(re) temperatuur van het water het asfalt dusdanig verwarmt dat er minder scheurvorming plaatsvindt. Dit verbetert de levensduur en verkeersveiligheid aanzienlijk.