Nieuwe toegangsweg binnenstad Hoorn kost 32 miljoen

ingevoerd op 6-4-2009

B en W van Hoorn stellen de gemeenteraad voor om de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad te financieren uit de gemeentelijke Reserve Parkeren, de Rijksregeling Spoorse Doorsnijdingen en bijdragen van provincie en ProRail. De Task Force Ruimtewinst van de provincie droeg een nieuwe weg die bij Dampten onder het spoor door gaat aan als oplossing voor een van Hoorns grootste verkeersknelpunten, de entree van de stad vanaf de Provincialeweg. De totale kosten worden geraamd op 32 miljoen euro, inclusief ongelijkvloerse kruisingen en verkeerlichten. Wel merkt het College op dat vanwege het ”globale karakter” rekening moet worden gehouden met een plus of min van 30 %. Het kan dus ook 20 of 40 miljoen euro gaan kosten!

Na het akkoord van de raad kunnen B en W een schetsontwerp van de weg maken. Daarbij zal overleg plaatsvinden met belanghebbenden in het gebied  over het tracé en de gevolgen van keuzes op dit punt. B en W willen het ontwerp voor de zomer ter goedkeuring aan de raad  voorleggen.

De aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad is een onderdeel van het project De Poort van Hoorn. Dit project behelst een grootschalige opwaardering van het stationsgebied en omgeving. De weg gaat de Provincialeweg verbinden met De Weel via een tunnel onder het spoor. Daardoor worden de kruising Provincialeweg/Keern en het zuidelijk deel van het Keern ontlast.

Op 2 september 2008 besloot de gemeenteraad om een structuurvisie voor het plangebied op te stellen. Bij de besluitvorming over de structuurvisie kende de gemeenteraad direct al prioriteit toe aan het verbeteren van de toegang tot de binnenstad. Om die reden lopen de voorbereidingen voor de aanleg van de weg voor op de totstandkoming van de structuurvisie.

Voor de financiering van de nieuwe weg willen B en W allereerst aanspraak doen op de Rijksregeling Spoorse Doorsnijdingen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor een subsidie van 25% van de kosten is dat op 1 juli 2009 zekerheid moet bestaan over de dekking van de kosten.
Daarnaast willen B en W gebruik maken van de gemeentelijke Reserve Parkeren (50%) en wordt gedacht aan bijdragen van de kant van de provincie Noord-Holland en ProRail (samen 25%).

Het is de bedoeling dat de kapitaallasten van 1,1 miljoen euro worden opgenomen in de Kadernota 2009 in de lijst ruimtevragers.

Reacties
Reactie: (Gerrit)
8-4-2009, 14:35
@JAN KEES :
Je komt uit in de grote waal, prachtig gewoon de flats in de siriusstraat als entree van Hoorn, hoe vezin je deze flauwekul.

Reactie: (jan kees)
7-4-2009, 14:14
Eindelijk wordt er wat gedaan aan ergernis nummer 1 in Hoorn. Lijkt me heel mooi vanaf de rotonde direct door te kunnen rijden naar de stad; beter dan via het Keern. Dan heb je eerst de rotonde en dan ook nog de kruising.

Reactie: (gerrit)
7-4-2009, 12:22
Haha 30% dat menen ze toch niet hea, de miljoenen vliegen over tafel. grapjssen een begroting dient sluitend te zijn, en bij die zogenaamde turborotonde is het ook al een klerezooi als het druk is, dat moet dan ook de ingang naar de stad worden ? en naar de bioscoop straks en de vandervalk ? en dan nog alle mensen uit de risdam erbij naar de stad toe als straks het keern wordt afgesloten, hahah pruts maar lekker door hoor daar dat zijn we wel gewend, taskforce blabla hoe verzin je het, de voorzitter is burgemeester van Heerhugowaard, nee daar is het lekker geregeld.. baantjesjagers.

Reactie: (bandy)
7-4-2009, 11:26
Plus of MIN 30% wat een grap als u begrijpt wat ik bedoel. De burger blijft bezuinigen en de overheden geven steeds meer uit, prorail is ook overheid.