Politie Noord-Holland Noord houdt meer verdachten aan

Burger voelt zich iets veiliger


De politie Noord-Holland Noord heeft het afgelopen jaar bijna 9.000 verdachten aangehouden, een stijging van ruim 8% in vergelijking met 2003. Het aantal aangiftes in de regio is in 2004 licht gestegen: van 43.870 naar 45.045 (+2,7%). De aangiftebereidheid is met 2% gestegen tot 37,2%. Uit cijfers van het Openbaar Ministerie blijkt dat de gemiddelde zwaarte van de aard van de delicten is gestegen.

De beleving van de veiligheid onder de bewoners van Noord-Holland Noord verbeterde ook in 2004. Van de bewoners voelt 23,6% zich ‘wel eens’ onveilig, een verbetering van bijna 2%. Nog 3,7% (2003: 3,8%) zegt zich vaak onveilig te voelen. In 1995 was dit nog 5,2%, waardoor op de lange termijn een duidelijke verbetering te zien is.

Opvallende zaken in het afgelopen jaar:

Het ziekteverzuim is voor de derde keer op rij gedaald. In 2002 lag het percentage nog op 9,1%, in 2004 was dit 6,7%. Dit is ruim onder de doelstelling; die lag voor 2004 op 8%;
Het aantal aangiften gerelateerd aan huiselijk geweld lijkt sinds de start van de regionale (keten) aanpak toe te nemen (375 tegen 309 in 2003). Het is het resultaat van meer aandacht voor dit probleem;
Er wordt meer ingebroken in woningen: 2.662 keer. Dit is 12% meer dan het jaar ervoor. In 2002 en 2003 lagen deze aantallen nog rond de 2.300. Het inbraakrisico is licht gestegen en ligt nog steeds rond de 1%;
Diefstal uit auto’s vindt eveneens vaker plaats. 2004 Laat een stijging zien van 15,4% (7.246 aangiften), hetzelfde niveau als 2002;
Er waren 37 verkeersdoden te betreuren. In 2003 vielen er nog 58 doden als gevolg van een aanrijding. Dit is een daling van ruim 36%. Ook het aantal ziekenhuisgewonden na een verkeersongeval laat een daling zien (587 tegen 662 in 2003);
Alle ziekenhuizen in de regio zijn voorzien van het Keurmerk Veilige Zorg.

Toplijst
In 2002 introduceerde de politie Noord-Holland Noord de Toplijst. Deze lijst laat negen punten zien, die prioriteit hebben. Uitgangspunten bij het samenstellen van de toplijst zijn dat:

de effecten ervan direct merkbaar zijn bij de burger,
de doelstellingen concreet en meetbaar zijn en
de politie zelf volledig invloed heeft op het behalen van de doelstellingen.


De trends in de Toplijst zien er als volgt uit op basis van de voorlopige cijfers over 2004.

Als elke seconde telt
Doelstelling: Bij een prioriteit-1 melding is de Politie Noord-Holland Noord binnen 15 minuten ter plaatse in 90% van de gevallen.

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is een stijging te zien in het percentage dat de politie binnen 15 minuten na de melding ter plaatse is. Was het in 2003 in 84,3% van de gevallen, vorig jaar is dit gestegen naar 91%. In 2001 was dit nog 77%. Hiermee wordt voldaan aan de doelstelling. De reden van de verbetering is dat het werkproces is verbeterd.

Bereikbaarheid
Doelstelling: Het telefoonnummer 112 wordt binnen 15 seconden opgenomen.

Zeker als elke seconde telt is het van belang dat de melder zo snel mogelijk te woord wordt gestaan. In 2004 is in ruime mate aan de doelstelling voldaan: in 99 van de 100 gevallen wordt binnen 15 seconden opgenomen.

Doelstelling: In 80% van de gevallen wordt nummer 0900-8844 binnen 20 seconden opgenomen.

De meeste ‘eerste klantcontacten’ lopen via 0900 – 8844. Het afgelopen jaar werden gemiddeld 79 van de 100 telefoontjes binnenkomend op het algemene nummer binnen 20 seconden beantwoord, bij de overige gevallen is dit iets langer. Dit is een stijging van 10%. In het laatste half jaar werd in 80 van de 100 gevallen de melder binnen de gestelde tijd te woord gestaan.

Tevredenheid
Doelstelling: De klant geeft Politie Noord-Holland Noord het cijfer 8 voor het laatste contact met het korps.

De politie doet het goed in de persoonlijke contacten, zowel op straat en aan de telefoon, als op de politiebureaus. Hiervoor geeft het publiek een ruime 7. Het cijfer van de algemene tevredenheid ligt lager (6,02) en is te wijten aan de nazorg, datgene wat er ná het persoonlijke contact ligt. Klanten geven in het door het korps ontwikkelde en uitgevoerde Klanttevredenheidsonderzoek aan dat zij te weinig informatie krijgen na hun contact.

Inmiddels is een traject in gang gezet dat de nazorg moet verbeteren. Een van de verbeterpunten daarvan is de Servicemap, die in 2004 is ingevoerd. Hiermee is de politie Noord-Holland Noord de aangever behulpzaam bij de afwikkeling van zijn zaak. Melders en aangevers willen horen wat de politie met hun zaak heeft gedaan: terugmelden wordt onderdeel van het klantencontact.

Ergernissen op straat en in het verkeer
Doelstelling: Tenminste 15% meer bekeuringen door middel van staande houding.

In 2004 zijn voor zaken als verkeersoverlast, geluidshinder, snelheidsovertredingen, kleven, baldadigheid enz. 20.693 processen-verbaal geschreven. Dit is ruim meer dan het gestelde doel voor 2004, een aantal van 17.951 bekeuringen. De genoemde ergernissen worden door de burger als zodanig ervaren. Het totaal aantal bekeuringen dat de politie Noord-Holland Noord in 2004 uitschreef lag op ruim 277 duizend.

Geweld
Doelstelling: Politie Noord-Holland Noord levert 30% meer verdachten aan van geweld.

De politie hield 1.948 mensen aan die ervan werden verdacht geweld te hebben gebruikt. De stijgende trend, die vanaf 2001 zichtbaar was, is hiermee niet doorgezet. Dit geldt ook voor het totaal aantal aangiften betreffende geweld (ruim vierduizend). Sinds de invoering van de Toplijst is het aantal verdachten dat in verband met geweld aan het Openbaar Ministerie is aangeleverd met bijna 50% gestegen.

Veelplegers
Doelstelling: Er vindt een intensivering plaats van het opsporen en aanleveren van veelplegers aan het OM.

De regio heeft te maken met 108 zeer actieve veelplegers. Hiervan zijn er tot nu toe 83 aangeleverd bij het OM. De nieuwe aanpak van deze groep is 1 juni 2004 van start gegaan. Deze veelplegers worden intensief door de politie gevolgd en er wordt inmiddels veelvuldig gebruik gemaakt van Intranet, waarop de veelplegers met hun portret staan vermeld. Hierdoor wordt een veelpleger eerder als zodanig herkend, zodat de kans wordt verkleind dat er een tussendoor glipt.

Jeugd
Doelstelling: Het aantal jeugdige verdachten dat aan het OM wordt aangeleverd stijgt met 15%.

Ten opzichte van het in 2005 te behalen doel (1.735) liggen we ook hiermee boven het gestelde doel. 2004 Laat een lichte daling van het aantal jeugdige verdachten zien: 1.827 tegen 1.892 het jaar ervoor.

Alcohol en verkeer
Doelstelling: Een stijging van 50% van het aantal processen verbaal van alcohol verkeersmisdrijven.

Het aantal bestuurders dat een blaasproef moest ondergaan is enorm: 69.596. Het lijkt dat de intensieve controles op het gebruik van alcohol achter het stuur helpen: minder bestuurders zitten met drank op achter het stuur, waardoor er minder processen-verbaal worden uitgeschreven: 1.737 in 2004 tegen 1.953 in 2003. De kans dat een inwoner van Noord-Holland moet blazen is groter dan 10%.

Kapitale delicten
Doelstelling: Ten minste 90 % van de kapitale delicten in de regio wordt opgelost.


Afgelopen jaar zijn er in de regio 6 moorden gepleegd. Hiervoor hebben wij in 5 zaken verdachten aangehouden. Het onderzoek naar de moord op Martin H. op 18 maart in Hoorn is nog gaande.