Open dagen Copernicus SG

ingevoerd op 25-1-2005

De open dagen van Copernicus SG zijn dit jaar op vrijdag 28 en zaterdag 29 januari. Op vrijdag zijn bezoe-kers welkom vanaf 19.00 uur, op zaterdag vanaf 10.00 uur en vanaf 13.00 uur. De open dagen bieden een uitstekende gelegenheid om een goede indruk krijgen van het onderwijs, de begeleiding en de sfeer op de Copernicus. Copernicus SG is een locatie van het Atlas College en gevestigd aan de Nieuwe Steen 11 in Hoorn.
Speciaal voor de open dagen hebben de docenten delen van het gebouw ingericht om hun vak goed te kun-nen presenteren. Zo kunnen de bezoekers in de natuur- en scheikundevleugel interessante
proeven doen, zijn er exposities van de drie kunstvakken en is er een ‘Taaldorp’ waar de kinderen, daarbij geholpen door bovenbouwleerlingen, in een Frans café een drankje kunnen bestellen, in een Engels dorpje de weg kunnen vragen aan een ’bobby’ of in het Duits ski’s kunnen huren. Ook kunnen de bezoekers ken-nismaken met de Ouderraad, met de juniormentoren, de schoolband en met heel veel leerlingen die komen helpen op de open dag.
De brugperiode op de Copernicus duurt twee jaar. Daardoor is er ruimschoots tijd om te bepalen welke schoolsoort het meest geschikt is voor een leerling (vwo, havo- of vmbo-tl) en heeft de leerling de gelegen-heid om door te stromen naar een zo hoog mogelijk niveau.
De Copernicus heeft leerlingen veel te bieden: goed onderwijs, een zorgvuldige, persoonlijke begeleiding en veel activiteiten die het leren aantrekkelijk maken. Daarnaast biedt de school veel extra’s, zoals vier kunst-vakken in de onderbouw, de jenaplanstroom, de sportklas en éénjarig vwo na de havo. Het spreekt vanzelf dat bezoekers van de open dag over deze en andere mogelijkheden uitgebreid geïnformeerd kunnen worden.
Op de Copernicus neemt de theorie van de meervoudige intelligentie een belangrijke plaats in bij de benade-ring van de leerlingen. Kort samengevat komt deze theorie erop neer dat mensen op verschillende manieren intelligent kunnen zijn. Zo leert de één makkelijker door dingen in een schema te zetten, terwijl de ander zich zaken eigen maakt door ze te tekenen. Weer een ander door er over te discussiëren. Hoewel de verschillen-de intelligenties bij ieder mens in principe aanwezig zijn, zijn ze niet bij iedereen even sterk ontwikkeld. Door tijdens de lessen rekening te houden met deze verschillen bij leerlingen, kunnen ze de lesstof gemakkelijker oppakken. De vraag die een docent zich hierbij stelt is niet ’hoe intelligent is deze leerling?’ maar ’hoe is deze leerling intelligent?’
Voor meer informatie kunnen belangstellenden contact opnemen met mevrouw J. Wolffers, telefoon 0229-23 63 44, e-mail: j.wolffers@atlascollege.nl of de website van de Copernicus raadplegen: coperni-cus.atlascollege.nl