Tarieven verwijdering onjuist aangeboden afval omhoog

ingevoerd op 16-2-2005

De gemeente verhoogt de tarieven voor verwijdering van onjuist aangeboden afval. Het bedrag is omhooggetrokken naar een niveau waarbij alle kosten voor de gemeente gedekt zijn.
Iedereen die zijn afval verkeerd aanbiedt, zowel huisvuil als bedrijfsafval, krijgt voortaan een rekening voor alle kosten die de gemeente maakt bij het verwijderen van het afval. De huidige verwijderingkosten zijn 12 jaar geleden vastgesteld en waren voornamelijk bedoeld als waarschuwing. Vandaar dat er voor een niet kostendekkend bedrag werd gekozen. Dat principe heeft goed gewerkt en er is een zichtbare verbetering opgetreden. Na twaalf jaar weet iedereen hoe het hoort. Daarom heeft de gemeente besloten, in navolging van andere gemeenten, de bedragen te verhogen.
De bedragen worden als volgt berekend:
 Een vast deel, bestaand uit € 95 administratiekosten;
 Een variabel deel, namelijk € 30 per onjuist aangeboden eenheid (een eenheid bestaat uit 1 tot en met 3 vuilniszakken, emmers, dozen of iets dergelijks van max. 10 kg per stuk);
 Een variabel deel bij chemisch afval overeenkomend met de werkelijke kosten van het verwijderen.