Monumentale brug Oostereiland wordt vervangen door brug van beton

ingevoerd op 9-6-2009

Op 30 juni bespreekt de gemeenteraad een voorstel voor sloop en vernieuwing van de brug naar Oostereiland. Voorgesteld wordt de brug van de gemeentelijke monumentenlijst te halen en te vervangen door een geheel nieuwe brug. De nieuwe brug moet minimaal 5,5 meter breed worden en moet ten minste 30 ton kunnen dragen. B en W stellen voor de 30 meter lange brug in beton uit te voeren, omdat zo’n brug het minste onderhoud vraagt en ook aanzienlijk minder kost dan een houten brug of een combinatie van hout en staal.

De huidige, houten brug stamt uit 1975. Sommige delen van de brug (palen) dateren uit de periode 1949/1955 en onder de brug is het een ratjetoe van balken, platen en ijzeren buizen. De brug is volgens B en W historisch niet zeer waardevol, maar levert wel een karakteristiek beeld op. Daarom is onderzocht of het mogelijk is de brug te restaureren zoals is gebeurd bij het Houten Hoofd. Dit blijkt niet mogelijk.

Veel meer gebruikers
Omdat het eiland na restauratie veel meer bezoekers en bewoners zal hebben en er riviercruiseschepen aanleggen moet de brug ook voor hulpdiensten goed toegankelijk worden. Dat is nu niet het geval. De huidige brug is niet zwaar en niet breed genoeg. Omdat de brug 30 meter lang is, moeten auto’s elkaar in geval van calamiteiten kunnen passeren. Daarom is gekozen voor een brug van 5 meter met twee “schrikstroken” van elk 25 centimeter.

Minder onderhoud
Bij de keuze voor een betonnen brug heeft vooral het noodzakelijke onderhoud zwaar meegewogen. Het dek van een houten brug moet na dertig jaar compleet vervangen worden en een houten brug heeft een levensduur van ongeveer veertig jaar. Bij onderhoud zal de enige toegang tot het eiland voor langere tijd gestremd zijn. Een betonnen brug gaat minimaal 75 jaar mee, al is ook daar na vijftien jaar onderhoud nodig.

Op 30 juni moet de gemeenteraad een besluit nemen over de brug. Het gaat dan om het afvoeren van de brug van de gemeentelijke monumentenlijst en de uitgangspunten voor een nieuwe brug. Die gaan over de breedte, het draagvermogen en de uitvoering. De raad wordt verder gevraagd het benodigde geld voor de nieuwe brug beschikbaar te stellen.

Reacties
Reactie: (simon)
12-6-2009, 01:22
Als je geld uit kan geven dan doe je dat gewoon uit de portomonee van de gemeenschap!!
geef eens een kosten baten analyse
en neem dan een beslissing

gewoon een burger

Reactie: (Fractie Tonnaer)
10-6-2009, 22:05
Aan het College van B&W, postbus 603, 1620 AR Hoorn

Hoorn, 18 mei 2009.
Betreft: vertrouwelijk raadsvoorstel brug Oostereiland
Geacht College,
Tijdens het besloten gedeelte van de raadscommissie van 12 mei jl. zou worden gesproken over het vertrouwelijk raadsvoorstel van het college van B&W betreffende de toegangsbrug naar het Oostereiland. Bij aanvang van de raadscommissie liet wethouder Van Es weten dat het college van B&W had besloten het vertrouwelijk raadsvoorstel terug te nemen. Op termijn zal een nieuw of aangepast raadsvoorstel worden gemaakt.
Volgens het teruggenomen raadsvoorstel is de bestaande brug 4 meter breed en 30 meter lang en heeft deze brug een laadvermogen van maximaal 18 ton. Omwille van de veiligheid zou de bestaande houten brug vervangen moeten worden door een nieuwe betonnen brug. Deze nieuwe brug zal 5,5 meter breed worden en een minimaal draagvermogen hebben van 30 ton. Verder zouden twee nieuwe landhoofden aangelegd worden. De bestaande houten brug is een gemeentelijk monument en ligt in het beschermde stadsgezicht. Desondanks is het college van B&W van plan de bestaande monumentale houten brug te slopen en deze te vervangen door een betonnen brug met land(brug)hoofden. Van de monumentencommissie heeft het college van B&W een negatief advies ontvangen. De monumentencommissie is tegen sloop van de bestaande brug en tegen de aanleg van een nieuwe betonnen brug met landhoofden. De commissie is o.a. van oordeel dat de vormgeving van de brug en het brughoofd niet passen in het beschermd stadsgezicht.
Terecht vreest het college van B&W bezwaren tegen de bouw van een nieuwe betonnen brug. Onze fractie is er zeer mee ingenomen dat het college van B&W dit vreselijke raadsvoorstel heeft teruggenomen: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Onze fractie is van mening dat het college van B&W het negatief advies van de monumentencommissie niet kan en mag negeren. Voor particulieren volgt u het advies van de monumentencommissie. Nu het college van B&W zelf opdrachtgever is geldt blijkbaar het advies van de monumentencommissie even niet. Wat moeten burgers/particulieren hiervan denken die ooit te maken kregen met een advies van de monumentencommissie dat negatief uitpakte voor hen ? Bovendien vreest het college kennelijk de bezwaarprocedures, welke er ongetwijfeld gaan komen tegen de aanleg van een nieuwe betonnen brug. Deze bezwaarprocedures brengen de verdere ontwikkeling en restauratie van het Oostereiland in gevaar. Tevens kunnen subsidietoezeggingen in verband met de ontwikkelingstermijnen in gevaar komen.
Verder ontgaat ons de noodzaak om het draagvermogen van de brug te verhogen van 18 ton naar minimaal 30 ton. In het havenkwartier hoort geen zwaar verkeer ! Met de aanleg van een nieuwe betonnen brug toont u geen enkel respect voor het monumentale Oostereiland en het historische stadsgezicht van het Havenkwartier. Wij geven u het dringende advies de gemeenteraad het voorstel te doen om de huidige houten brug te verbeteren en aan te passen. Deze verbeteringen kunnen snel uitgevoerd worden, zijn goedkoop, doelmatig en voorkomen bezwaarprocedures. Mocht u toch tot vervanging van de bestaande brug over willen gaan, dan geven wij u de raad slechts het advies van de monumentencommissie te volgen. Er is wat ons betreft geen andere weg. Dit zal betekenen dat de nieuwe brug qua ontwerp past in de monumentale omgeving en in ieder geval niet in beton uitgevoerd wordt.
Vriendelijke Groet, namens de Fractie Tonnaer.
Roger Tonnaer.

Reactie: (Pingu)
10-6-2009, 18:06
En wat wordt hoorn toch steeds mooier met die autentieke bezienswaardigheden en ’features’ die door beton en metaal worden vervangen, zoooooo sfeervol...