Gemeente Hoorn start bouw betonnen brug Oostereiland

Informatiemarkt op 23 september

In de week na de Hoornse kermis beginnen de voorbereidingen voor een nieuwe brug (van beton) tussen het Hoofd en Oostereiland. Begonnen wordt met het plaatsen van een tijdelijke noodbrug voor voetgangers en het omleggen van kabels en leidingen. Zodra dit is gebeurd, wordt begonnen met het vernieuwen van het landhoofd. Inmiddels is ook het ontwerp voor de nieuwe brug gereed.

De bewoners van het Havenkwartier vinden het een trieste zaak dat het gemeentebestuur zo gemakkelijk de brug van de monumentenlijst kon afvoeren zonder rekening te houden met vastgestelde procedures. Over de informatieverstrekking naar de betrokken bewoners was men ook niet tevreden. (Zie een uitgebreid dossier op de site van de vereniging Oud-Hoorn via onderstaande link.)

Nu het voormalige gevangeniseiland wordt gerestaureerd en een nieuwe bestemming krijgt, is ook een nieuwe brug nodig. De huidige brug is te smal en heeft onvoldoende draagvermogen. De nieuwe brug wordt 5,5 meter breed en is geschikt voor zwaarder verkeer, zoals de voertuigen van hulpdiensten. Voordat de nieuwe brug kan worden gelegd, worden de landhoofden vernieuwd.

Landhoofden
Begonnen wordt met het noordelijke landhoofd (het Hoofd). Hier komt de brug op de zware kademuur te rusten. Aan de eilandzijde komt de brug op een lagere gemetselde sokkel die samen met de wachthuisjes een architectonische eenheid vormt.
Voor het vernieuwen van het landhoofd aan de stadzijde moet onder andere een stalen damwandconstructie worden aangebracht. Naar verwachting zal het werk aan het landhoofd tot en met november duren.

Brug
Landhoofden en brug zijn een ontwerp van Wurck architectuur stedenbouw en landschap uit Rotterdam. De nieuwe betonnen brug wordt een brug “op steeltjes”. De ontwerpers lieten zich inspireren door “dansende” masten en het gegeven dat zich onder water een wirwar aan oude funderingsresten bevindt. Daardoor lijkt het alsof de nieuwe, speels scheefstaande palen daar met chirurgische precisie tussendoor zijn geprikt.  De brug is doorvaarbaar voor bootjes tot 3 meter breed.

Wanneer de nieuwe brug gereed is, is nog niet bekend. De plaatsing vindt plaats in overleg met de aannemer die de restauratie van het voormalige gevangeniscomplex gaat doen. Op 7 september vindt de aanbesteding plaats. In september worden ook de contracten met de toekomstige gebruikers getekend.

Informatiemarkt op 23 september
Nu de plannen steeds concreter worden, organiseert de gemeente op woensdag 23 september een informatiemarkt in de Oosterkerk. Zowel de gemeente als de toekomstige gebruikers zullen daar hun plannen en zichzelf presenteren. De markt wordt gehouden van 16.00 tot 20.00 uur.

Zie een uitgebreid dossier over de Oostereilandbrug op de site van de vereniging Oud-Hoorn via onderstaande link: 

Reacties
Reactie: (F. Droste)
24-8-2009, 20:58
Hoorn, 24 augustus 2009

Aan de Redactie van het Dagblad voor West- Friesland.

L.S.,
Naar aanleiding van uw artikel “ Brug Oostereiland start met noodbrug” in de krant van zaterdag 22 augustus jl. het volgende:
Dit artikel is niet geschreven door uw verslaggever maar is het bericht voor de pers met de zogenaamde artist impression (de foto bij het artikel) van Bureau Communicatie van de gemeente Hoorn. Dit bericht is ongewijzigd en zonder commentaar overgenomen. Juist van de pers mag je verwachten dat zoveel mogelijk informatie aan de lezers verstrekt wordt van de voor en tegens betreffende en bepaald onderwerp. Met dit artikel heeft u de journalistieke kwaliteit van uw krant en daardoor de lezers geen dienst bewezen.
De foto bij het betreffende artikel wekt de indruk dat de nieuwe brug een slanke speelse brug wordt. Het tegendeel is waar. Het is een groot blok beton van vijf en een halve meter breed met vreemde rare scheefstaande palen (ook van beton) eronder. Als een dergelijke brug wordt gerealiseerd betekent dat een ernstige aantasting van dit historische stadsdeel
U had kunnen weten dat de meningen over de noodzaak van deze brug verdeeld zijn. 3 april jl. in uw rubriek lezers schrijven kwam dit onderwerp al aan de orde en werd verwezen naar de website van de Vereniging Oud Hoorn. 18 juni jl.werd opnieuw over deze brug geschreven. 23 juli jl. heeft u de nodige kanttekeningen over de brug van de vereniging Oud Hoorn in uw dagblad geplaatst.
Voor de nodige achtergrond informatie verwijs ik ook naar de website van de Vereniging Oud Hoorn, dossier Oostereiland.
Over de noodzaak van een bredere en zwaardere brug Oostereilandbrug wordt door velen ernstig getwijfeld. Overigens staan een aantal toegangswegen naar het Oostereiland slechts een breedte voor gemotoriseerd verkeer van drie meter toe. (zie genoemd dossier Oostereiland)
Terwijl de besluitvormingsprocedure nog aan de gang was , is wel gestart met de werkzaamheden. Alle betrokken bewoners, die door de gemeente werden aangeschreven over de start van de werkzaamheden aan het brughoofd hebben 11 augustus jl. bij het college geprotesteerd tegen deze procedure. Daar er nog geen definitieve bouwaanvraag is gehonoreerd kunnen burgers geen bezwaar indienen, terwijl de werkzaamheden al zijn begonnen! Over democratisch handelen gesproken!
De informatieverstrekking en de nodige zorgvuldigheid naar de betrokken burgers toe verdient een dikke onvoldoende!
Ook zijn de politieke partijen in de gemeenteraad –op een enkele na- ernstig in gebreke gebleven met het uitoefenen van hun bestuurlijke taak. Hierdoor kon het college ongestoord , verblind om subsidies binnen te halen, aan bestaande richtlijnen en regels voorbij gaan.
Hopelijk levert deze brief een bijdrage om dit soort situaties zorgvuldiger te beschrijven, waardoor deze misschien in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
Fred R. Droste