College besluit tot één loket voor wonen, welzijn en zorg

ingevoerd op 7-10-2005

Per mei 2006 gaat in Hoorn het loket Wonen, Welzijn en Zorg (WWZ) van start. Dit is een onafhankelijk loket, onder regie van de gemeente, waar inwoners van Hoorn terecht kunnen voor informatie en advies en producten en diensten op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Het loket richt zich zowel op hulpvragers als hulpbieders. De gemeente zal dit loket samen met Stichting Netwerk, Welzijn Ouderen/ WonenPlus en stichting MEE gaan opzetten. Het wordt in het stadhuis gevestigd.
 
WMO

Het realiseren van één lokaal zorgloket is een van de nieuwe taken voor gemeenten die voortvloeien uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De invoering van deze nieuwe wet is voorzien op 1 juli 2006. Belangrijk uitgangspunt is dat de gemeente de regie moet gaan voeren over een samenhangend stelsel van wonen, welzijn en zorg.

Voor wie

Alle inwoners van Hoorn kunnen vanaf mei 2006 met hun vragen bij dit loket terecht. Extra aandacht is er voor de doelgroepen ouderen, jongeren, gehandicapten, GGZ-cliënten en chronisch zieken. Ook hulpbieders als mantelzorgers, vrijwilligers, hulpverleners en instellingen kunnen bij het loket terecht voor informatie en advies.

Eén loket

Bij de start in mei 2006 kan men bij het loket WWZ informatie en advies en producten en diensten verkrijgen die nu via verschillende instanties worden verzorgd. Dat zijn Stichting Netwerk, Welzijn Ouderen/ WonenPlus, stichting MEE en de gemeentelijke loketten Bouwen, Wonen en Ondernemen (BWO) en Wet Voorziening Gehandicapten (Wvg). Dit heeft meerdere voordelen. Voor de inwoners van Hoorn is het prettig dat ze bij één loket terecht kunnen dat inzicht biedt in de verschillende mogelijkheden op het gebied van wonen, welzijn en zorg in Hoorn. Voordeel voor de gemeente is dat deze meer inzicht krijgt in de vraag naar wonen, welzijn en zorg. Bij het uitvoeren van haar nieuwe regierol heeft de gemeente deze informatie nodig, om actie te kunnen ondernemen bij verandering in de vraag of leemtes in het aanbod.

Groeimodel

De gemeente wil het loket in fasen uitbreiden. De huidige partners van de gemeente zijn allen niet- commerciële organisaties of instellingen die momenteel al informatie, advies en ondersteuning verstrekken op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Op termijn kan een samenwerking met commerciële organisaties en instellingen worden aangegaan. Via het loket kunnen inwoners dan informatie inwinnen over de verschillende producten en diensten van bijvoorbeeld zorgaanbieders en woningcorporaties.
Nadere uitwerking
De gemeente Hoorn, Stichting Netwerk, Stichting Welzijn Ouderen West-Friesland/ WonenPlus en Stichting MEE, afdeling West-Friesland/ Hoorn ondertekenen 20 oktober a.s.  een intentieverklaring waarmee ze vastleggen te willen participeren in het nieuwe loket WWZ. Komende maanden zullen deze partijen verdere invulling geven aan het loket. Uitgangspunt daarbij is dat de bestaande diensten van de externe partijen zullen blijven bestaan, en dat er een intensieve samenwerking en informatie-uitwisseling komt tussen het nieuwe loket en de bestaande diensten. Binnen de gemeente zal het loket BWO opgaan in het nieuwe loket WWZ.