Gemeente Hoorn past na kritiek Reclamebelasting aan

Hoorn: ”Meeste ondernemers gaan minder betalen”

HOORN - Weer een voorbeeld van ’voortschrijdend inzicht’ op het stadhuis: Na veel kritiek gaat Hoorn de Reclamebelasting aanpassen. De gemeente Hoorn heeft samen met de Stichting Lokaal Ondernemersfonds het eerste jaar van de reclamebelasting geëvalueerd. Het resultaat: een andere manier van berekenen waardoor een ruime meerderheid van de ondernemers in 2010 een lagere aanslag krijgt. In de verordening reclamebelasting 2010 vraagt het college aan de raad om met de voorgestelde wijzigingen akkoord te gaan. 

Dit jaar is de reclamebelasting geïntroduceerd. Met de opbrengst zijn veel activiteiten ter stimulering van de lokale economie bekostigd. Enkele voorbeelden zijn: de wintersfeerverlichting in de binnenstad, woensdagmarkten, ijsbaan winteractie in winkelcentrum De Korenbloem en collectieve beveiliging op diverse bedrijventerreinen. Over de manier waarop de hoogte van de aanslagen is berekend, waren de meningen verdeeld. In de evaluatie hebben de Stichting Lokaal Ondernemersfonds (LOF) en de gemeente Hoorn hier kritisch naar gekeken. 

Berekening reclame-uitingen
Bij de berekenwijze van de oppervlakte van reclame-uitingen was sprake van een dubbele afronding. Als iemand bijvoorbeeld twee posters op zijn gevel heeft van ieder 0,5 m², dan werden deze ieder naar 1 m² afgerond en kwamen daarmee op 2 m² reclame. Het college wil dit aanpassen zodat er geen dubbele afronding meer is. In bovenstaand geval worden de twee oppervlakten van 0,5 m² bij elkaar opgeteld en komt het totaal op 1 m² reclame. Hiermee kan het zo zijn dat ondernemers volgend jaar in een lagere tariefklasse vallen.

Tariefklassen
Uit de reacties van de ondernemers is gebleken dat zij een lage tariefklasse missen. In 2009 liep de eerste klasse van 0 tot 5 m². Een ondernemer met alleen een naambordje betaalde net zoveel als zijn buurman die een reclame van 2 bij 2 op zijn gevel had. Het college wil voor 2010 een nieuwe klasse introduceren, van 0,1 tot 2,5 m². Ondernemers met reclame kleiner dan 0,1 m² worden niet aangeslagen Met deze nieuwe klassenindelingen zullen de meeste ondernemers in een lagere klasse komen.

WOZ-waarde als grondslag
Veel ondernemers hebben aangegeven dat zij liever de WOZ-waarde als grondslag zien in plaats van de oppervlakte van reclame-uitingen. De ‘grootste’ bedrijven betalen dan de grootste bijdrage. Het is nu te vroeg om daartoe over te gaan omdat nog niet door een rechter is getoetst of dit wel mag. Dit levert een te onverantwoord (financieel) risico. In 2010 onderzoeken de LOF en de gemeente Hoorn wat de mogelijkheden zijn.
‘Met de voorgestelde wijzigingen verwacht het college, dat het draagvlak voor de reclamebelasting verder wordt vergroot’, aldus wethouder Economische Zaken Jan de Boer.

Vervolg
Naar verwachting behandelt de gemeenteraad op 15 december 2009 de verordening reclamebelasting 2010. Met de vaststelling van de verordening worden ook de tarieven vastgesteld. De aanslagen voor de reclamebelasting 2010 worden eind april 2010 verstuurd.

Reacties
Reactie: (Harold)
22-11-2009, 15:29
In 2010 gaan de ondernemers minder betalen. Dat wil zeggen dat ze in 2009 (het alom erkende crisisjaar) teveel betalen! Ik zou zeggen: met terugwerkende kracht over 2009 compenseren. Verder blijft buiten de discussie de partijen (met bijzonder smal draagvlak onder de ondernemers) die de gelden gaan besteden!

Reactie: (jan)
21-11-2009, 12:31
Het blijft diefstal, je betaald al genoeg en je krijgt er steeds meer belastingen voor terug.

Reactie: (Sint Nicolaas)
21-11-2009, 10:18
Nou nou Sebas, dat van het Schwarzwald heb je geplakt uit een reactie op het NHD forum. Foei, niet meer doen hoor of anders melden waar je het citaat gevonden hebt! Ga zingen(voor straf) "Eerlijk zullen w’alles delen"

Reactie: (M. van Zutphen)
20-11-2009, 22:19
Langzaam maar zeker wordt de reclamebelasting uitgekleed en staan burgemeester en wethouders en alle kritiekloze jaknikkers van de raadsfracties van CDA, PvdA en Groenlinks weer eens in hun hemd.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
20-11-2009, 20:02
De invoering van de reclamebelasting is een landelijke trend. Daarover werd al gepubliceerd in o.a. vakbladen van het Mideen- en Kleinbedrijf, Binnenlands Bestuur en VNG-magazine.

Belangrijk is het dat beginnende bedrijven en kleine, kunstzinnige ateliers uitzonderingposities hebben of krijgen. Laat de grote bedrijven dan maar meer betalen, en de notoire "zwartrijders".

Maar ook toerismebelasting is altijd zoiets tegenstrijdigs. Behalve als je toeristen daar voordelen mee kan bieden. In het Schwarzwald bijvoorbeeld betaal je je ook blauw aan een vorm van Toerismebelasting. Maar dan kan je wel in het gebied van ’t Schwarzwald gratis met bus en trein! En met korting met de kabelbanen (o.a. die van de Feldberg).

Sebas.