Verdeling reclamebelasting geeft problemen

ingevoerd op 15-12-2009

HOORN - De verdeling van de opbrengsten van de dit jaar in Hoorn ingevoerde reclamebelasting geeft al problemen. De Stichting LOF (Lokaal Ondernemers Fonds, met het zelfde bestuur als de HOF) lijkt niet voornemens om een bijdrage die het College van B&W vraagt voor de Stadsmarketing te geven.

Eerder hadden verschillende ondernemers en advocaten al kritiek op de constructie waarbij drie ondernemers (het bestuur van de LOF) globaal een miljoen euro reclamebelastingopbrengsten mogen verdelen. Geld die als belasting door de gemeente is geïnd en waar de gemeenteraad en College nu geen invloed op de verdeling en besteding van hebben. Uit een verslag van een vergadering van B&W blijkt dat er nu al een verschil van mening is over een bijdrage van € 40.000,- die B&W van het LOF wil hebben voor de Stadsmarketing. Het College heeft inmiddels een tweede brief aan het LOF gestuurd en de druk verhoogd.

Saillant detail is dat de Stadsmarketing-plannen zijn verwoord in de notitie “Hoornmoetjevoelen.nl” naar de gelijknamige lijfspreuk die op het stadhuis is omarmt. Alleen was de gemeente vergeten om de bijbehorende site te claimen zodat www.Hoornmoetjevoelen.nl al geruime tijd in handen van een evenementenbureau is.