VOCHoorn maakt zich zorgen over kosten kermis en optreden Froger

11-8-2010

HOORN - De Hoornse raads- en collegefractie VOC Hoorn heeft aan B&W vragen gesteld over de kosten die gemoeid zijn met de Hoornse kermis. Met name de circa 17.000 euro die het korte optreden van zanger René Froger moet kosten, zoals openbaar gemaakt door HoornGids.nl, lijkt fractievoorzitter Joke van der Meij in het verkeerde keelgat te zijn geschoten. In de brief wordt een link met komende bezuinigingen gelegd: ”Daar waar we van een ieder verwachten dat men de broekriem aanhaalt wordt er van de kant van de gemeente veel geld uitgegeven voor een act tijdens de kermis.”
 
Lees hier de hele brief van VOCHoorn:

Aan het college van Burgemeester en wethouders

Vragen ex artikel 43 met betrekking tot de Hoornse kermis.
 
Hoorn, 10 augustus 2010
 
Geachte college,
 
De kermis in Hoorn staat bekend als één van de betere kermissen in ons land en als één van de grootste boven de rivieren, zaken waar wij als gemeente best trots op mogen zijn.

Ondanks dat feit is onze fractie dit jaar een aantal zaken opgevallen. Meerdere acts worden er aangeboden maar een optreden springt er toch wel uit en dat is het optreden zondag 15 augustus van de zanger René Froger. Over dit optreden is bij een groot aantal inwoners van Hoorn onvrede ontstaan vanwege de ongetwijfeld hoge kosten die gemoeid zijn met het optreden van René Froger.

Deze onvrede is voor onze fractie heel begrijpelijk omdat het gemeente bestuur diverse instellingen al heeft geattendeerd op het feit dat er forse bezuinigingen op komst zijn. Daar waar we van een ieder verwachten dat men de broekriem aanhaalt wordt er van de kant van de gemeente veel geld uitgegeven voor een act tijdens de kermis. Wij hebben in het NHD kunnen lezen dat dit optreden “een cadeau van de gemeente aan haar inwoners zou zijn”. Een cadeautje vanuit de gemeente is in deze huidige situatie onbegrijpelijk voor de fractie van VOCHoorn.
 
En dat brengt ons tot de volgende vragen:
 
1. Wanneer is besloten dat dit optreden zou gaan plaatsvinden en door wie is hiervoor toestemming verleend?
2. Indien het vorige college hierover het besluit heeft genomen, was het dan nog mogelijk geweest een en ander te annuleren?
3. Indien het vorige college dit  optredenmogelijk heeft gemaakt, bent u met ons van mening, gelet op de huidige financiële situatie van de gemeente Hoorn, dat voortaan dergelijke cadeautjes niet meer gegeven mogen worden?
4. Indien u als college het optreden heeft mogelijk gemaakt, vernemen wij graag van u op welke gronden/argumenten u een en ander heeft goedgekeurd?
5. Is er een kosten/baten analyse over de jaren 2009 en 2010 ter zake de kermis? Zo ja, dan ontvangen wij gaarne een afschrift hiervan! Indien deze niet aanwezig is, dan een toelichting waarom niet!
6. Bent u met ons van mening dat de te betalen pachtsommen door de kermisexploitanten, van invloed zijn op de te betalen toegangskaartjes voor de kermisattracties en dit dan uiteindelijk door de bezoekers van de kermis dient te worden opgebracht?
7. Is het inderdaad zo dat de entreekaarten voor de kermisattracties ieder jaar duurder worden mede door de  steeds duurder wordende acts  en verhoging van de pachtsom ?


In onze optiek is de kermis op zich DE attractie, het traditionele vuurwerk zien wij als het cadeau aan onze inwoners, wat ons betreft is dit, zeker gezien de huidige financiële situatie, voldoende.
Dan viel ons nog iets op, in het NHD van 9 augustus wordt melding gemaakt van het feit dat er in de Spoorstraat een waterleiding stuk ging door de druk van de kermisattractie aldaar. Omwonenden hebben ten gevolge van de scheur in de waterleiding een aantal uren zonder water gezeten. Opmerkelijk vinden wij de reactie van een medewerkster van het kermisteam op deze breuk, in het artikel van 9 augustus zegt ze daarover “leidingen in de grond zijn voor ons nooit een issue”!
8. Is het college het met ons eens dat het dan hoog tijd wordt dat dit soort zaken WEL een Issue gaan worden, zodat in de toekomst wordt gekeken wat de eventuele gevolgen kunnen zijn van beschadigingen aan leidingen in de grond door het plaatsen van te grote en/of te zware attracties?
Want wat te doen als er in het gebied van een waterleidingbreuk brand uitbreekt? Op 10 augustus zegt een woordvoerster van de gemeente in het NHD dat er wel kaarten zijn waarop de waterleidingen zijn ingetekend. “We zouden die erbij kunnen halen als de attracties worden opgebouwd, maar de vraag is of dat nodig is”.Wat VOCHoorn betreft denken wij dat het voor de toekomst zeker aan te bevelen is om deze kaarten wel te gaan gebruiken bij het opbouwen van de kermis. Hoorn had nu de “primeur” van de eerste waterleidingbreuk door een kermisattractie.


De fractie van VOCHoorn hoopt dat het bij deze “primeur” blijft!
De attracties worden steeds groter onze binnenstad echter niet! Er dient zorgvuldig met onze historische binnenstad te worden omgegaan:door velen wordt dit gedaan maar dit verwachten wij zeker ook van het kermisteam!
 
Verder wens ik een ieder, mede namens mijn fractie ,een gezellige  kermistijd toe want  wij vinden dat de kermis bij Hoorn hoort laat daar geen misverstand over bestaan!

In afwachting van uw antwoord teken ik met vriendelijke groet,
 
Joke van der Meij
Fractievoorzitter VOCHoorn

 
Kopie: raadsleden en media

Reacties
Reactie: (Qwartje)
12-8-2010, 14:07

@Nomen Nescio

Die ‘storing’ bij ING. @Nomnes, betrof een twittergolf met de hoax dat je bij de ING-automaten kon pinnen zonder dat het bedrag van je rekening werd afgeschreven. Daarom waren die geldgleuven buiten gebruik gesteld. In Lelystad kregen sommige ING-locaties zelfs bewaking.

Wat niet onverlet laat dat @Rob Hoogeveen schandalig gelijk heeft. Veel automaten van andere bankinstellingen waren buiten gebruik omdat ze leeg getrokken waren. Zelfs de outlet binnen Albert Heijn aan de Van Dedemstraat was uitgeput. De banken trekken zich kennelijk geen barst aan van de pinpieken tijdens de kermis, en hanteren gewoon hun vaste afvul-schema. Behalve de Rabo-vestiging in het voormalige Cosy-pand. Die twee automaten worden dagelijks afgevuld omdàt er sprake is van een golf aan impuls-pinners. Gevolg: de schuifelende pinfiles reiken soms tot aan de Gouw. Gisteravond gold daar een bodemlimiet van honderd euro.

@Haile Sebassie heeft hier het probleem al eens eerder aangekaart (onder de button Columns). Je hebt gelijk waar je zegt dat dit niet een eerste verantwoordelijkheid van het dorpsbestuur is. Maar ze mogen inderdaad wel eens met die arrogante banken aan tafel gaan zitten.

Alert: er zijn, met name op de Vale Hen, zakkenrollers actief. Daarnaast loopt er een al wat bedaagd, keurig ‘toeristenstelletje’ in de rondte dat via de cassièrespiegels bij Deen aan het Grote Noord je pincode probeert mee te lezen. Daarna houden ze je op straat staande en tonen een papiertje met een niet bestaande straat in Hoorn. Ze vragen je de weg. En rollen al keuvelend je portemonnee-met-pinpas.

Prettige kermis verder.

Reactie: (Nomen Nescio)
12-8-2010, 12:51
Lege automaten @Rob Hoogeveen, zijn de verantwoordelijkheid van de banken, niet van de gemeente.
Deze laatste zou wel en dringend beroep op de banken moeten doen voor meer automaten te zoirgen. Het aantal automaten in Risdam-Zuid en Noord is de laatste jaren zienderogen minder geworden en de ING-automaat bij de Korenbloem (de enige in de nieuwbouw van RN) was gisteravond 4 uur buiten gebruik wegens een storing!

Reactie: (Rob Hoogeveen)
12-8-2010, 12:43
Gisteravond was het weer zo ver.
Alle pinautomaten leeg .
Mensen willen graag geld uitgeven in Hoorn maar kunnen dit niet.
Dit is al het vierde weekend op rij .
De gemeente laat hierdoor heel veel geld liggen .
Daar hadden ze makkelijk René Froger van kunnen betalen.

Reactie: (Joke van der Meij)
12-8-2010, 12:05
@ Kees Boots,dat is ook precies wat ik wens te ontvangen.
Niet alleen de kosten voor de acts maar echt alle gemaakte kosten, kermiskrant, vuurwerk ga zo maar door. Het zal mij niet verbazen als we dan boven het door de woordvoerster van de gemeente genoemde budget van 50.000 euro uit komen!
We wachten het antwoord van het college af en zonodig stellen we aanvullende vragen.

Reactie: (Jan Koelemeij)
12-8-2010, 10:39
"Over dit optreden is bij een groot aantal inwoners van Hoorn onvrede ontstaan vanwege de ongetwijfeld hoge kosten die gemoeid zijn met het optreden van René Froger."

Waar staat dat een groot deel van de inwoners onvrede hierover heeft?
Is dit niet bedacht door de media?

Reactie: (Robert Vinkenborg)
12-8-2010, 10:17
@Bob Ik ben de sluitingstijden niet vergeten. Het oordeel over wie er nu wel of niet loze beloften heeft gebroken laat ik aan de kiezer/lezer. Even geduld, ik kom er op terug.

Reactie: (Bob)
12-8-2010, 06:46
Zo,nu de storm van het sluitingstijden debacle weer een beetje is gaan liggen komt Joke ook weer onder een steen vandaan en probeert ze makkelijk te scoren door populistisch mee te bleren met wat ze hier en daar op het net leest.Joke,doe mij,en een heleboel anderen die je loze beloftes nog niet vergeten zijn,alsjeblieft een plezier en kom eerst je gedane beloftes na.Daarna mag je weer meepraten in de grote mensen wereld.
Tot ziens dus.

Reactie: (ruud van Vliet)
12-8-2010, 04:25
Als we toch bezig zijn kijk dan gelijk even naar de jaarlijkse kosten die met een kaasmarkt gemoeid zijn....Van dat geld kan Froger gelijk en topper concert houden....
Maar oh nee dat is belasting geld van de ondernemers wat weer naar een clubje ondernemers word door gesluist, en dan heeft de gemeente er niets meer over te zeggen...

Reactie: (kees boots)
11-8-2010, 23:53
@mevrouw van de Meij ik zou een gespecificeerde kosten-baten overzicht aanvragen als ik u was lijkt me intersanter en nuttiger kunnen we kijken waaraan hoeveel en per onderdeel uitgegeven word.

Reactie: (Mark)
11-8-2010, 23:17
sorry@ Jeroen ik was even in de war, bedoelde jouw opmerking natuurlijk over het zout van Van Weel en de verwarring van ene @Ton richting Joke van der Meij.
@ Sebastiaan blijft zich maar af vragen waar de vragen van GL en D66 over de Marathon van Michiel Pijl en lieden van Scientology blijven, ja dat was ook weer wat vandaag!
Maar misschien is iedereen bij D66 en GL met vakantie @ Sebastiaan, of hebben ze er gewoonweg geen zin in om daarover vragen te stellen.
met deze topic heeft het in ieder geval niets te maken.

Reactie: (Joke van der Meij)
11-8-2010, 23:10
inderdaad @ Frits het is de normale gang van zaken. Als raadslid stuur je eerst je vragen aan het college en daarna een afschrift naar de pers zodat de inwoners van Hoorn op de hoogte gesteld kunnen worden.
dus @ Wim daar is niets vreemds aan.
met vriendelijke groet,
Joke van der Meij

Reactie: (Mark)
11-8-2010, 23:06
@ dat is een goeie van je Sebastiaan richting @ Ton Kuijler, ha ha ha, die heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Zou hij echt Van Weel met Joke van der Meij verwarren??? Oeps wat dom!

Reactie: (Frits)
11-8-2010, 23:04
@Wim. Het is heel normaal dat de pers afschriften krijgt van vragen die raadsfracties stellen aan College. Gelukkig wel. Want raadsleden zijn door u en mij gekozen.

En wij gebruiken tegenwoordig met z’n allen de MAIL. Zo zijn de vragen vandaag, voordat ze naar de media zijn verzonden, eerst per mail ingediend ten stadhuize. Zo mooi gaat dat hier.

Nu moet de gemeente alleen nog de antwoorden ook digitaal aan de media beschikbaar stellen.

Reactie: (Sarah)
11-8-2010, 23:03
@ Ton Kuijler, nee meneer u kunt veel over mevrouw Van der Meij zeggen, ze heeft interesse in heel veel zaken maar "in het zout"heeft ze nog nooit gezeten en volgens mijn gegevens beschikt ze zelfs niet over een garage! Waar haalt u deze onzin vandaan, pure laster of onnozele onwetendheid van uw zijde?

Reactie: (Wim)
11-8-2010, 22:50
Vreemd hoor... vragen op internet welke de raad aangaan?? Is dit normaal? Ik krijg mijn brieven rechtstreeks in mijn brievenbus.


Reactie: (peter)
11-8-2010, 21:38
Schandalig, wie daar voor beslist heeft betaald het zelf maar, maar niet van onze centen of die persoon moet ontslag nemen ondanks dat de kermis genoeg op brengt in deze tijd moeten we op deze dingen juist letten zijn genoeg instellingen die het echt nodig en die worden afgeknepen

Reactie: (Sebastiaan)
11-8-2010, 21:38
En D66 en GroenLinks: waar blijven de Raadsvragen over Scientology en Narconon in Hoorn?

;-)

Reactie: (Jeroen)
11-8-2010, 21:37
@Ton:

Of bedoelt u misschien de vertrokken Cilia van Weel, die van de winter als wethouder verantwoordelijk was voor het tekort aan strooizout?

Reactie: (kees boots)
11-8-2010, 21:37
Goeie vragen duidelijk en doeltreffend wat die 17000 euro betreft reken hier maar rustig enige duizende euro’s bij want het is mij bekent dat wethouders om hun doel te berijken de halve waarheid vertellen.

Reactie: (Ton Kuijler)
11-8-2010, 21:34
Joke van der Meij ... was dat niet die mevrouw die in het zout zat ..... of nog beter NIET in het zout zat waardoor het huisvuil bijna 1 maand stond te overwinteren in de garage?
Ach, ze heeft wel gelijk maar was ze zelf niet heel erg zunig, veel te zunig.

Reactie: (Doekle)
11-8-2010, 21:04
Los van de emoties zijn dit prima vragen die passen binnen de taak van een raadslid: (namens ons allemaal!) controle houden op de uitgaven. Het lijkt erop dat aan de kostenkant van de kermis zowel raad als het college de greep kwijt zijn. Nou geef daar maar duidelijkheid over. Als alles dik in orde is, des te beter. Ieder raadslid heeft recht op deze informatie, sterker nog behoort dit weten. Vraag 5 verbaast derhalve. Dit zou toch elk jaar met de raad besproken dienen te worden. Voor de duidelijkheid het raadslid vraagt: 5. Is er een kosten/baten analyse over de jaren 2009 en 2010 ter zake de kermis? Zo ja, dan ontvangen wij gaarne een afschrift hiervan! Indien deze niet aanwezig is, dan een toelichting waarom niet!
Waarom weet de raad dit nog niet??? Wakker worden! Ik ben benieuwd naar de antwoorden.