D66 wil debat over nieuwe media in Hoorn

25-8-2010 ”Hoorngids snel en interactief medium”

HOORN - De Hoornse fractie van D66 wil dat de gemeenteraad het initiatief neemt tot het organiseren van een “debat nieuwe media”. In een Initiatiefvoorstel “nieuwe media” stelt Arthur Helling dat het nieuwe College van B&W heeft gemeld meer met nieuwe media te willen gaan doen en dat oude media (zoals kranten) in rap tempo marktaandeel verliezen. D66 wijst op de opkomst van Hyves, Facebook, Twitter, Flickr, LinkedIn en Youtube. ”Ook moeten we de veelbesproken lokale nieuwssite Hoorngids (als snel en interactief medium) niet vergeten te noemen.” Aldus Helling die zich ook afvraagt of raadsvergaderingen niet op televisie uitgezonden moeten worden of de gemeentelijke site niet interactiever kan worden. Naar verwachting wordt het voorstel in de raadsvergadering van 15 september behandeld.

Recent werd op HoornGids een pleidooi gehouden voor een mediadebat. De D66-fractie is hier snel op ingesprongen en heeft een uitgebreid voorstel geschreven. Lees hier een (om technische redenen) verkorte versie:

Betreft:  Initiatiefvoorstel “nieuwe media” (op basis van artikel 38 Reglement van Orde)

Datum/plaats: Hoorn, 25 augustus 2010

Aanleiding:
De basis voor dit initiatiefvoorstel is te vinden in onder andere het Hoornse coalitieakkoord 2010 -2014. Hierin staat, onder het kopje “Communicatie met de samenleving” in paragraaf 1.2, te lezen dat:
“We willen meer gebruikmaken van de mogelijkheden die de digitalisering biedt. Belangrijk hierbij zijn nieuwe media en de vernieuwde website.”
Daarnaast zien we dat de nieuwe media een grote vlucht nemen en dat ook leidt tot veranderende verhoudingen in de Hoornse samenleving, tussen burgers en gemeente, politiek en media etc.
Inleiding:
De nieuwe media (Hyves, Facebook, Twitter, Flickr, LinkedIn, Youtube) nemen in hoog tempo een vogelvlucht. Mobiele telefoons, tv, internet en computer integreren steeds meer en zijn tegenwoordig overal en voor iedereen toegankelijk. Hierdoor ontstaan diffuse afzet- en communicatiekanalen, die door verschillende mensen, op verschillen momenten en op verschillende manieren worden gebruikt. Mensen gaan zich daardoor ook héél anders gedragen. Ze maken hun eigen nieuws en distribueren dat zelf digitaal (In Hoorn: Priqtv (initiatief van D66-leden, red.)). Ook moeten we de veelbesproken lokale nieuwssite Hoorngids (als snel en interactief medium) niet vergeten te noemen. De snelgroeiende gaming industry in Nederland vaart mee op deze “new waves”.
Kristian Esser van Mr. Harder:  “We komen uit de oude wereld van het mechanisch denken en we groeien snel door naar het organisch denken.”

Probleemstelling:
Dit betekent dat de oude en nieuwe wereld steeds meer met elkaar botsen en dat geeft wrijving, onzekerheid en verwarring. “Waar bevindt het nieuws zich, wie maakt het en is het wel correct?,” zijn enkele relevante vragen geworden, waar vroeger het “gewoon” in de krant geschreven stond. Nieuws is dus sneller gemaakt, maar wordt vooral ook sneller verspreid (live-internet).

Daarbij zij ook nog het volgende opgemerkt:
Twitter, LinkedIn et cetera zijn communicatiekanalen. Maar nieuw of oud, ze moeten niet verward worden met communicatiedoelen. Aan de basis zal de gemeente Hoorn een degelijk communicatiebeleid moeten realiseren en afhankelijk van doelgroepen, communicatiekanalen moeten kiezen. Dus voor de ene groep Hyves (jongeren) en voor de professionele markt bijvoorbeeld LinkedIn. Kortom de hele communicatiemix wordt in dit tijdperk razend belangrijk. Zowel voor de Gemeenteraad als het ambtenarenapparaat. Kennis van deze ontwikkelingen is onontbeerlijk voor een goed functionerende lokale democratie.

Ontwikkelingen:
Het is niet meer “pull”, maar vooral “push” als het gaat om informatie en communicatie. “Geen verplichte kost meer door de brievenbus! Ik bepaal zelf wel welke informatie ik wil hebben en waar ik die ophaal.” Want informatie is tegenwoordig makkelijk verkrijgbaar en overal toegankelijk. Op het laatste moment kan ik dus nog wel mijn keuze bepalen(last-minute-booking)!

...
...

De gemeentelijke communicatie wordt daarmee voor ambtenaren, bestuurders en politici, in toenemende mate een lastige opgave. Als we de gemeente als lokale overheid aanschouwen, zien we dat besluiten tot stand komen in een trage, voor velen weinig transparante wereld. Daarnaast is de gemeente qua organisatie en productiemachine een “veelkoppig monster” en dat maakt dat besluiten, maar ook achterliggende argumenten of redenen, steeds lastiger te communiceren zijn. Meer en meer zijn posities in de samenleving, mede op basis van de snelheid van (nieuws)berichten door de nieuwe media, al ingenomen, nog voor er feitelijk een politieke keuze is gemaakt. Dit heeft zijn weerslag op het politiek-bestuurlijke proces en de daarbij betrokken spelers: ambtenaren, raadsleden en B&W.

Net zo goed als de kranten en de journaals zich moeten gaan omvormen en aansluiten op de nieuwe media willen ze hun bestaansrecht blijven claimen, zal ook de lokale overheid in al zijn gremia en verschijningsvormen moeten gaan anticiperen en aansluiten op de nieuwe media.

Zo zijn de volgende vragen voor College en Gemeenteraad meer dan ooit relevant:
- Moeten we de papierenstroom afbouwen en tablet-pc’s gaan gebruiken, zoals de razend populaire iPad?
- Moeten we ons actiever op internet begeven, als portal voor informatie en maatschappelijke discussie?
- Wat betekent dat alles voor de gemeentelijke website? Moet niet elke Hoornse inwoner of bedrijf die zo kunnen instellen dat hij of zij op zijn of haar situatie toegesneden informatie krijgt?
- Moeten we raadvergaderingen ook in beeld uit gaan zenden, via internet of het kabelkanaal van Radio Hoorn?
- Moeten we actiever de nieuwe media gebruiken bij calamiteiten of onze evenementen digitaal op (welkomstborden) aan de invalswegen van onze stad gaan communiceren?

Enkele relevante en simpele vragen, maar zijn de antwoorden ook zo eenvoudig te geven? Zijn bovenstaande vragen überhaupt keuzes of is het meer een kwestie van hoe en wanneer “stap ik in?”

Voorstel:
D66 stelt voor dat de gemeenteraad, met ondersteuning van de griffie en in afstemming met de afdeling communicatie, het initiatief neemt tot het organiseren van een “debat nieuwe media” , bestaande uit 2 delen:
1. Allereerst laat de Gemeenteraad en het College zich uitgebreid informeren over alle huidige mogelijkheden van nieuwe media en vooral de toekomstige mogelijkheden (trends) die zich nu al afkondigen. Dit is spannend, leuk, leerzaam en vaak ook vermakelijk kan ik u zeggen. Na verwachting kan na een dagdeel iedereen op een basisniveau zitten, waarna we in een tweede sessie over kunnen gaan tot  discussie.
2. In een tweede sessie kunnen we namelijk gaan verkennen wat dit alles betekent voor de gemeente als huis der democratie. Bovenstaande (en wellicht nog andere) vragen kunnen daarbij worden betrokken.

Dit alles moet uiteindelijk leiden tot concrete voorstellen met als uiteindelijke doel om een slag te maken in ons gemeentelijk communicatiebeleid en de altijd weerbarstige en broze relatie tussen kiezer en gekozene, tussen burger en bestuur, aan te passen aan “de tand des tijds”.

Namens de fractie van D66,
Arthur Helling, Fractievoorzitter

Via de TAG ”media” hieronder leest u recente berichten over dit onderwerp:

Reacties
Reactie: (Marie)
26-8-2010, 23:18
@ Ron Dol, hoi weer zo’n mooie HIER, ik heb gelezen dat de presentatie weer heel orginieel wordt, zondag tijdens een "picknick"in het Noorderplantsoen. Veel succes@ Ron, want jij en je team doen het toch maar weer, en geheel op eigen benen, geen centje subsidie.
Ik zal er zijn zondag, tot dan!

Reactie: (Harry)
26-8-2010, 21:58
@Sebastiaan: dat zal haast wel. De lopende slogan is nog steeds: Hoorn moet je voelen, met de groeten van Van Soelen.

Reactie: (Sebastiaan)
26-8-2010, 21:24
Raadsleden even alert: zit er subsidiegeld (of geld uit het reclamebelastingpotje) in dat nieuwe krantje van Van Soelen? Zo ja, is dat wel de bedoeling?

Reactie: (Sebastiaan)
26-8-2010, 21:20
Er zijn uiteraard twee kanten aan deze zaak:

1. Hoe kan de gemeente zelf nieuwe media gebruiken (een overzichtelijke, interactieve website ontwikkelen bijvoorbeeld, met goede digitale dienstverlening);

2. Hoe communiceren bestuur & politiek met de burgers en instellingen in de gemeente.

In dat laatste geval is er zeker nog e.e.a. voor verbetering vatbaar. De informatiestroom is nog te vaak ééndimensionaal. Arthur Helling verwoordt dat goed, als besluiten niet goed onderbouwd en verwoord worden. "(...) Meer en meer zijn posities in de samenleving, mede op basis van de snelheid van (nieuws)berichten door de nieuwe media, al ingenomen, nog voor er feitelijk een politieke keuze is gemaakt. Dit heeft zijn weerslag op het politiek-bestuurlijke proces en de daarbij betrokken spelers: ambtenaren, raadsleden en B&W." We zagen dat onder andere in het publieke debat over de toegangstijden. Maar we zien het ook bij de perikelen rond het Tuibrugbos in de Kersenboogerd. Waarbij ook de toon van een voormalig wethouder richting omwonenden, maar ook een niet nagekomen belofte richting het OLK (bij mijn weten zou het ontwerp bestemmingsplan Tuibrugbos daar besproken worden). En dat heeft dan weer niets met de moderne media te maken, maar met een bestuursstijl die niet meer van deze tijd is.

Het is daarom des te mooier dat de controlefunctie van media, specialisten en individuele burgers om hun machthebbers in hun macht en machtsmisbruik te beperken, en andere items op de politieke agenda te plaatsen, door de moderne media versterkt wordt.

Mede daarom nog een mooi citaat, dat ik vandaag tegen kwam uit een boek van alweer 1988, waar het gaat over de fragiele weegschaal van de machten in een democratie: "(...) In dat krachtenveld wordt de macht van de overheid gedragen en beperkt door TEGENKRACHTEN EN CONTROLE. Daar zorgen politieke partijen, de pers en andere communicatiemiddelen, allerlei sociale en economische instanties, levensbeschouwelijke instellingen e.d. voor, voor zover het de binnenlandse verhoudingen betreft. (...) De Amerikaanse theoloog Reinhold Niebuhr gaf ter overweging: ’De zin van de mens voor gerechtigheid maakt de democratie mogelijk; de neiging van de mens tot onrecht maakt haar noodzakelijk’."

(uit: Moed voor de Politiek, door H.J. Heering).

Reactie: (Jeroen)
26-8-2010, 17:02
Misschien mis ik 1 punt, maar is het de bedoeling van dit uitstekende initiatief dat de gemeenteraad het debat alleen faciliteert, of wordt dit een debat exclusief voor de gemeenteraad? Het initiatief van Robert Vinkenborg behelsde namelijk een open debat.

Reactie: (Ron Dol)
26-8-2010, 15:42
@Horinees: gelukkig komt komende week weer het gratis kwartaalblad ’Hier in Westfriesland’ uit. Geen advertentiefuik die door je strot wordt geduwd maar een mooie niet-glimmende-glossy die op 300 punten in de regio (waaronder veel winkels in de Hoornse binnenstad) kan worden meegenomen.

Reactie: (horinees)
26-8-2010, 15:23
’’Hoorn deze week’’
Van Soelen? Saaie (en dure) organisator van weinig originele ’’evenementen’’.

Zijn er nog ’’nee-nee’ stickers?
Dat ’’krantje’’ hoef ik nie

Reactie: (Samir Bashara)
26-8-2010, 12:11
Heel goed initiatief van collega Helling. Complimenten en ik zie ernaar uit.

Reactie: (Robert)
26-8-2010, 11:07
@Harold Jij was de eerste die z’n vinger op stak. Dank je.

Reactie: (Harold)
26-8-2010, 08:19
Robbert, ik heb bij het allereerste begin al aangegeven je te willen helpen met de organisatie!

Reactie: (Radio Hoorn)
26-8-2010, 00:25
Zaterdag van 11 tot 16 uur zendt Radio Hoorn live uit vanaf de jaarmarkt in Blokker. Veel gasten, wetenswaardigheden, gesprekken met bezoekers en marktkraamhouders, een quizje en veel muziek. Een van de gasten is Cees Franke ex raadslid van D’66 en creatieve ondernemer. Met hem spreken we (hoe kan het ook anders) over de nieuwe media. Radio Hoorn op 105.8 in de ether en 96.5 op de (Ziggo)kabel en overal ter wereld te ontvangen via de streamer op www.radiohoorn.nl. Twitter: http://twitter.com/radiohoorn

Reactie: (Cees Franke)
25-8-2010, 14:58
Als dat zo doorgaat ga ik vaker een column op Hoorngids schrijven ;-) Blijkbaar heeft hoorngids zoveel invloed dat er direct debatten komen en voorstellen gelanceerd worden. Het doet mij deugd dat @Arthur Helling met dit initiatiefvoorstel is gekomen. Hopelijk nemen de andere partijen dit voorstel serieus en gaat er wat gebeuren.

Het lijkt mij ook wel tijd worden. Op de maandelijkse monitor van overheid.nl staat Hoorn op een 150e plaats ( http://tinyurl.com/yg8sspq). Kortom ook voor de digitale communicatie via de website is nog werk te verrichten (citaat bovenstaand ..."Aan de basis zal de gemeente Hoorn een degelijk communicatiebeleid moeten realiseren en afhankelijk van doelgroepen, communicatiekanalen moeten kiezen"
Veel succes met dit voorstel.

Reactie: (robbie.)
25-8-2010, 14:50
Is de Nieuwe Media het nieuwe kroonjuweel van D’66?
Vloeide dit stuk uit de kroontjespen van Cees Franke?

Twee kleine mijmeringen bij een verder uitstekend verhaal. Doen die workshop,dames en heren raadsleden.Hierna kan het initiatief van Robert Kranenborg volgen om een openbaar media-debat te organiseren tussen kiezer en gekozene.Het artikel stelt terecht dat door de nieuwe media de communicatiemix belangrijker wordt in het bereiken van de juiste doelgroep.Pik het op,zou ik zeggen.

Reactie: (Lucas)
25-8-2010, 14:48
Van Soelen met een "nieuwe" krant? Dat is een geniepige manier om nog meer reclame in je brievenbus te douwen. De zondagskrant is ook al meer reclamefolder dan echte krant. Maar we wachten wel weer af.

Goed initiatief van meneer Helling. Maar maak het niet te partijpolitiek. Anders wordt media al snel propaganda. Zoals de ergenis opwekkende stukjes van de afdeling "propaganda & hersenspoeling" van de gemeente Hoorn, op pagina 5 en 6 van het Westfries Weekblad. Sommige stukjes zijn zo gelikt, zoals over meneer Pijlsnel en zijn hardlopers van Scientology (leuk nieuws als je terug komt van vakantie; een neef van ons is er bij geweest, en het was geen pretje om hem er weer weg te krijgen). Daar kon Goebbels nog wat van leren...

Reactie: (Matthijs)
25-8-2010, 14:48
Goed initiatief. Maar natuurlijk moet er gewoon 1 debat hierover komen.

Reactie: (Robert Vinkenborg)
25-8-2010, 14:25
Er liggen nu 2 initiatieven voor een debat: al is mijn insteek ietsje anders. Voor het eerder geopperde idee om een debat te houden over: Lokale democratie in een veranderd medialandschap, blijkt de animo nog gering. Misschien is alles gewoon op Hoorngids wel uitgewisseld.

Op mijn Facebook zijn 8 concrete aanmeldingen binnengekomen. Op mijn oproep aan potentiële medeorganisatoren en ‘denkers’ om zich per e-mail bij mij te melden, is welgeteld 1 serieuze reactie binnengekomen (dank Matthijs).

Mensen die alsnog serieus willen meedenken over inhoud, vorm en nut van een debat, verzoek ik dit voor 5 september kenbaar te maken via: r.vinkenborg@mediapunt.nl
Daarna zien we wel of het zin heeft.

Overigens wens ik Arthur Helling alle succes toe met zijn initiatief. Misschien moeten we samen maar even doorpraten over de mogelijkheid om de twee ideeën samen te voegen.

Twitter: RoxyRobert

Reactie: (redactie)
25-8-2010, 14:24
Nieuwe Oude Media:

Vanaf 15-09-2010 start Van Soelen Communicatie i.s.m. Rodi Media dé nieuwe krant van Hoorn en omstreken. De krant genaamd “Hoorn Deze Week” is een compleet vernieuwende krant speciaal voor Hoorn, met een oplage van 35.000 exemplaren.


Reactie: (redactie)
25-8-2010, 14:10
Ook dit bericht is direct twitter.com/hoorngids verspreid!

Volg al nieuws uit Hoorn via de Twitter van HoornGids.nl