Twijfel over plek en veiligheid Botenbeurs

13-3-2012

HOORN - De ANWB heeft vergevorderde plannen voor een grootschalige botenbeurs  van 23 tot en met 27 augustus 2012 in de Hoornse haven. Niet alleen met gebruikte boten maar ook met honderden nieuwe boten. Bij verschillende raadsfracties is er inmiddels grote twijfel over de omvang en veiligheid van de beurs. Dinsdagavond werd de kwestie aangekaart tijdens de raadsvergadering.

Op 19 februari hadden GroenLinks en Hoorns Belang al schriftelijke vragen gesteld aan wethouder Ruppert over de nieuwe botenbeurs Boot Hoorn. Daar hebben ze nog geen antwoord op ontvangen. Inmiddels maakt de PvdA zich ook ernstig zorgen. De drie fracties vroegen tijdens de raad of de plannen voor de beurs met 500 boten en naar verwachting 30 tot 40.000 bezoekers wel kloppen met afspraken uit het verleden. Zo zou de nieuwe botenbeurs op het Oostereiland te grootschalig zijn. ”Wat vindt de burgemeester als verantwoordelijke voor de veiligheid hiervan, en wat is het advies van de brandweer?” Aldus de drie fracties die benadrukken wel voor evenementen in de binnenstad te zijn, maar wel op een goede en veilige wijze.

”Waarom is de nieuwe haven bij Ooms niet serieus onderzocht als locatie?” Vragen de fracties. “Volgens de website van de ANWB is alles al rond. Hierop staat ook te lezen dat er toegang moet worden betaald. Hoe vinden de gebruikers en bewoners van het Oostereiland dit? Moet je dan ook extra betalen om naar het museum, de film, de brasserie of je eigen huis te gaan?” Aldus enkele van de vragen die raadslid Kamphuis (Hoorns Belang) namens de fracties uitsprak.

Wethouder Ruppert reageerde als volgt: “Vanochtend zijn in het College de antwoorden op uw vragen van 19 februari vastgesteld. Uiterlijk in april moeten alle gevolgen bekend zijn en wordt een voorstel gebracht. Ik geef u een procesantwoord en kan u verder niet meer vertellen.” Kamphuis: “De ANWB is al aan het lobbyen voor de werving. Je kunt je al aanmelden.” Wethouder Ruppert: “De ANWB is verantwoordelijk voor wat zij doen. Zij hebben een ander pad gekozen en de consequentie is voor hen.”

Kamphuis: “De raad had geinformeerd moeten worden, we horen het nu viavia. We zijn ontevreden over deze gang van zaken.” Raadslid Bruijns van de PvdA: “Het is al een vreemde beweging van het College dat zij hierover praat. Het Oostereiland ligt in een gebied dat autoluw is. Daar zijn alle gebruikers ook op geattendeerd. Dit moet in een commissie behandeld worden.”

Kamminga van GroenLinks: “De dag na onze vragen is de wethouder in staat om een uitgebreid persbericht te laten maken maar pas vanochtend krijgen wij onze antwoorden. We kunnen beter in het Overleg Binnenstad gaan zitten voor onze informatie. Hoe serieus neemt de wethouder de Raad?”

Raadslid Van der Ven (VVD): “Het is een botenbeurs geen autobeurs. We willen ook activiteiten op het Oostereiland en wij willen denken in mogelijkheden.”

Van der Tuin (CDA): “De koninklijke weg zou zijn dat B&W in gesprek met de raad ging en vervolgens eventueel een onderzoek laat doen. We hebben uitvoerig over het Oostereiland gesproken. Dit is geen schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten.”

Burgemeester Van Veldhuizen wilde niet dat er verder werd gediscussieerd en verwees naar de behandeling in de raadscommissie. Wordt vervolgd dus.

Zie ook:

Reacties
Reactie: (C.Velthuijs)
20-3-2012, 09:21
Niels, heel goed geschreven!! Je hebt de waanzin van die krankzinnige idiote visie van D66 heel goed weergegeven!!! VR.GROET.

Reactie: (Niels)
17-3-2012, 13:47
Kijk,kijk de heren @Van Kleef en @Matthijs komen hun partijgenoot @Mark Leek te hulp. En dat is ook wel nodig met zo'n waanzinnig plan die ze ook nog "een visie"durven te noemen. Heren van D66 op zo'n visie zitten we in Hoorn niet te wachten. U heeft het over een probleem bij de Jachthaven(!), is het iemand bekend dat daar een probleem zou zijn? Mij in ieder geval niet. Het beeld van de jachthaven is sfeerbepalend voor de Hoornse haven, in alle jaargetijden, altijd een prachtig gezicht.Nee zegt D66 tegen de vele leden van de Vluchthaven, weg wezen daar want die ruimte hebben we nodig voor de passanten.Er zijn, zo is mij bekend, veel mensen na hun pensionering naar Hoorn verhuisd omdat ze hier hun zeilboot al in de jachthaven hadden liggen of kozen voor de combinatie wonen/recreëren.Kozen voor een ligplaats dicht bij de gezellige binnenstad. Deze mensen worden door D66verbannen.Geweldig hoor zo'n "visie" duidelijk geschreven door iemand die de ballen verstand heeft van de watersport en ruimtelijke ordening.

Reactie: (Mark Leek - D66)
17-3-2012, 13:39
@ William van Kleef: Waarvan akte!

Reactie: (William van Kleef)
17-3-2012, 13:09
@Jacques @C.Velthuijs de vraag was naar oplossingen niet naar herhalingen van zetten. Natuurlijk heeft de heer Leek niet iedereen gesproken, maar neem maar van mij aan de mensen die hij gesproken heeft hebben een duidelijk beeld en duidelijke visie gegeven. Ik vind de vergelijking met Statson en Watson daarom ook geheel op zijn plek.

Reactie: (Jacques Wester)
17-3-2012, 12:35
Kijk @matthijs, het verhaal van partijgenoot Leek komt wel even anders over. ik citeer: We hebben aardig wat mensen gesproken in de aanloop naar het plan, maar nog veel meer mensen natuurlijk niet. Dus niet alle bewoners, enz. Thijs, jongen, plaats voortaan een duidelijk reactie. Krijg je ook geen optreden van de muppets.

Reactie: (Matthijs)
17-3-2012, 12:23
@Jacques @C.Velthuijs: het boe-roepen gaat u goed af, zoveel was al duidelijk: toch zou ik u willen uitnodigen om uw eigen visie te geven. U zult merken dat dat veel moeilijker is dan als die twee oude muppets alleen maar af te kraken. Prima dat u het plan niets vindt, de verwachting was ook niet dat heel Hoorn als een dolle zou staan juichen: de bedoeling is om de discussie aan te zwengelen, maar ik heb het idee dat de betere ideeen niet van uw kant gaan komen, is het wel?

Reactie: (Mark Leek - D66)
17-3-2012, 12:22
Goed te lezen dat het havenplan van D66 reacties uitlokt. Daar is het ook precies voor bedoeld. Het plan is niet een dichtgetimmerd plan dat een op een zou moeten worden uitgevoerd, maar roept op tot reactie en discussie. Goed dat dat ook gebeurt. En natuurlijk leiden de keuzes die wij in het plan weloverwogen hebben gemaakt ook tot negatieve reacties. Logisch en ook goed. Zonder reacties geen discussie. Ik ben het wel met Matthijs eens dat het dan jammer is dat men dan weer 'slechts' voor eigen parochie preekt. Natuurlijk ben je als eigenaar van een boot en lid van de vereniging in de Vluchthaven niet content met ons geopperde idee - dat is een logische reactie - maar kom dan met creatieve oplossingen voor de gestelde problemen in plaats van alleen dit idee af te branden ten voordele van jezelf. Als iedereen alleen zijn eigen hachje wil redden in de haven gaat er natuurlijk niets veranderen en zal van verbetering geen sprake zijn. Het barst van de mensen met ideeën over welke kant het met de havens in Hoorn op zou moeten. Dat er iets moet gebeuren is voor iedereen echter wel duidelijk. We hebben aardig wat mensen gesproken in de aanloop naar het plan, maar nog veel meer mensen natuurlijk niet. We zijn vast belangrijke mensen vergeten, maar wat belangrijker is is dat we het er met elkaar over hebben vanuit de visie er de mooiste haven van het Markermeer van te maken. Met alleen maar afgeven op diegenen die de discussie juist willen opstarten gaan we het niet redden. Ik hoop natuurlijk op bijval, maar zonder opbouwend kritische reacties is er ook geen discussie. Kom maar op, maar denk in mogelijkheden, niet alleen in bedreigingen.

Reactie: (Jacques Wester)
17-3-2012, 12:04
meneer @matthijs, vertel maar in de Rijp dat "het havenplan van D66 een weldoordacht plan is, tot stand gekomen met inbreng van betrokkenen, bewoners van het havengebied, eigenaren van schepen en andere belanghebbenden". Vele, ik herhaal vele bewoners in het havenkwartier weten gewoon helemaal niks, nada nul komma nul van enig overleg met de Demo(n)craten! Dus houd deze verkooppraatjes lekker voor jezelf!

Reactie: (C.Velthuijs)
17-3-2012, 11:56
Matthijs, Ik denk, dat D66 een zeer grote duim heeft! Ik weet wel zeker ,dat er velen zijn , die dit verhaal met een dikke korrel zout nemen. De eigenaren van de schepen ,die ik ken en dat zijn er velen, zijn niet over dit onzinnige plan geinformeerd.Gelukkig zijn er in mijn nabijheid zeer kundige mensen, die Uw D66 verhaal gaan logenstraffen. Over mijn negativisme, nonsens, wij ervaren Uw plannetjes als zeer NEGATIEF!!

Reactie: (Matthijs)
17-3-2012, 11:48
@Jacques Wester: Lees het havenplan op de D66 website. www.d66hoorn.nl. Het idee is juist dat je de unieke haven en de (inderdaad teruglopende) economische functie van de binnenstad niet los van elkaar moet zien, maar met elkaar moet verbinden. Daar hebben we ideeen voor gelanceerd. Als startpunt van de discussie, waarin we graag ook uw visie horen.

Reactie: (Jacques Wester)
17-3-2012, 11:44
En sterker nog Cato, over welke mensen hebben zij het eigenlijk? De inwoners van Hoorn of de toeristen die bepakt en bezakt uit het "steeds legere" koopcentrum van Westfriesland komen om vervolgens in de haven even bij te komen van de koopjesjacht. Geachte? dames en heren Demo[n]craten richt uw pijlen dus eerst op het leeglopende centrum van "onze" stad.

Reactie: (Matthijs)
17-3-2012, 11:36
@C.Velthuijs: Dat valt allemaal mee. Het havenplan van D66 is een weldoordacht plan, tot stand gekomen met inbreng van betrokkenen, bewoners van het havengebied, eigenaren van schepen en andere belanghebbenden. Als u er ook een mening over heeft waar de haven en de binnenstad mee vooruit kan, dan horen we dat graag. Ik hoor nu vooral waar u allemaal tegen bent en wat u allemaal onzin vindt, maar weinig positieve suggesties over hoe het volgens u wel beter zou kunnen.

Reactie: (c.Velthuijs )
17-3-2012, 11:14
D66, hoe lang denken jullie , moeten de masten zijn,om door de stegen,te zien zijn op de Roode Steen? Hou op met al dat gewauwel en bezin voor gij begint met idioterieën te verkondigen!!!!

Reactie: (C.Velthuijs)
17-3-2012, 11:02
Beste Krelis, daar zit toch geen verstand in die D66ers! Zonde van de tijd, om mij hier druk over te maken.Hystorische schepen in de binnenhavens?? HA.HA.HA, laat die gekken zich eens druk maken over het v.der Valkenbootje, dat zo nodig aan het Oostereiland moet gaan liggen! Het is gewoon maar een zgn.Volendams partybootje!Bepaald niet hystorisch!!! Bedankt voor je informatie. VR.GROET!!!

Reactie: (nomen nescio)
16-3-2012, 15:22
Een botenbeurs (gebruikt en nieuw) van de ANWB, een steiger met rondvaart-/cruiseboot van V.d.Valk: Het kan niet op in Hoorn! En dat is dan allemaal nog "in onderzoek" What's next?

Reactie: (C.Velthuijs)
16-3-2012, 12:58
Waarde Wim, Uw technisch inzicht verbaast mij ten zeerste. U bent kennelijk niet goed op de hoogte vd situatie aldaar! Grote schepen kunnen wat luwte geven,dat is waar, maar gaat U grote schepen inhuren als golfbreker? (Grapje zeker?) Damwand Kleine Gat? Enig idee wat dat gaat kosten??? Damwand Kl.Gat geeft bij harde wind(alles waar zuid inzit)een te hoge belasting op het Grote Gat! Dat is reeds berekend. En welke gek gaat daar als golfbreker liggen??? Nou ik niet!!!

Reactie: (Wim)
16-3-2012, 01:43
@C.Velthuijs Kennelijk bent u niet technisch op de hoogte, moderne drijvende steigers blijven ook bij zware golfslag gewoon op hun plek. U overdrijft. ik heb daar vaak gelegen met mijn boot een SAGA 27 AK (8 meter) in de luwte van een wat grotere boot, ook bij 7 Beaufort. Als er voor het kleine havengat een grote klipper oid ligt is het daar luw. Overigens kan ook een tijdelijke damwand in dat gat de oplossing zijn.

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
15-3-2012, 10:54
In aanvulling op mijn vorige reactie hier. Gisternamiddag kwamen twee heren van de organisatie langs. Zij dachten dat de gemeente alle betrokkenen hadden geinformeerd. Goed gesprek gehad, wacht ontwikkelingen en afspraken af.

Reactie: (Erik)
15-3-2012, 10:21
@FRNK, helemaal eens. Natuurlijk zijn er al vergevorde afspraken anders begint de ANWB er echt niet aan. Denk dat de raadsleden aan het lijntje worden gehouden door wethouder Ruppert. Straks is er geen weg meer terug, dan is het te laat. En dan? Als de raad het echt niet wil en de zaak moet worden teruggedraaid? Een claim van de ANWB? Gaat lekker in Hoorn maar ja om wethouder te worden hoef je niet veel te doen, geen opleiding nodig, alleen allerlei zaken beloven tijdens de verkiezingscampagne. Weten jullie nog?

Reactie: (C.Velthuijs)
15-3-2012, 10:15
Cyclone en Niels, wat een gewauwel op niets af!!!

Reactie: (cyclone)
15-3-2012, 08:27
@Niels. Lezen is ook een vak. Als ik het heb over de buitenste steiger van de wsv dat daar de oude rommel weg kan dan doel ik niet op die andere oude zooi die aan het houten hoofd ligt. Maar inderdaad het zou enorm opknappen met nieuwe composiet schepen.

Reactie: (Frnk)
15-3-2012, 00:05
De ANWB wil heel graag de Hiswa naar de kroon steken maar ik kan mij niet voorstellen dat zij, gezien hoe ver ze nu al zijn met de organisatie,dit doen zonder enige toezegging van de gemeente (college).

Reactie: (Niels)
14-3-2012, 23:07
Welke oude rommel aan de steiger bedoelt u @Cyclone? Oh de historische schepen. Ja u heeft gelijk wat hebben die nou bij het (historische)Oostereiland te zoeken. Weg met die oude troep! Ruimte voor de nieuwe (plastic) boten. Hulde voor @Cyclone, die snapt het helemaal.

Reactie: (cyclone)
14-3-2012, 20:12
@babs. Op de Hiswa lagen ze niet. @ mevr. Velthuis. Ik doelde eigenlijk dat de oude rommel daar aan de steiger tijdelijk verwijderd wordt.

Reactie: (C.Velthuijs)
14-3-2012, 15:55
Ha,Ha,Ha,Cyclone,je weet toch wel,dat daar vreselijk grote schepen liggen !! En de echte nieuwe grote schepen gaan naar de echte Natte Hiswa in Amsterdam!!Ben je nu voldoende geinformeerd??? Vr.Groet.

Reactie: (nomen nescio)
14-3-2012, 14:21
Laten we er nou es vanuit gaan dat wethouder AArt de waarheid spreekt en dat er inderdaad een toestemming is voor een onderzoek naar de haalbaarheid van het geheel. Daarvan uitgaand lijkt mij dat de ANWB veel te hard van stapel loopt en dat Hoorn voor voldongen feiten komt te staan. En voldongen feiten moeten hoe dan ook vermeden worden.

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
14-3-2012, 14:01
Niels, klopt, wij zijn als museum nog niet benaderd of geinformeerd. Voor de goede orde. De reactie van ene Hans is niet van mij. Ik gebruik voor en achternaam. Kan anders verwarrend zijn.

Reactie: (Niels)
14-3-2012, 13:29
@Hans Stuijfbergen begrijp ik goed dat jij als huurder/gebruiker van het Oostereiland NIET op de hoogte bent gebracht van deze vergaande plannen. Dus de wethouder praat wel met mensen van de ANWB etc. Maar mensen met een direct belang op het Oostereiland zoals het Museum van de 20e Eeuw niet.Niet te geloven, wat een arrogantie.

Reactie: (Babs)
14-3-2012, 13:22
@Cyclone, een landelijke uitstraling, 300 nieuwe boten?

Reactie: (Hans)
14-3-2012, 13:19
Bijzonder dat er opeens een organisator de ANWB bij monde van @Jeroen Rosier en een mede organisator @Jan-Pieter Oosting zich hier op Hoorngids laten horen. Voelt de verantwoordelijk wethouder de heer Ruppert nattigheid? De fracties van Groen Links Hoorns Belang en de PvdA hebben het hem gisteren niet gemakkelijk gemaakt zoals we hierboven kunnen lezen. Zelfs coalitiegenoot CDA liet een kritisch geluid horen. Het lijkt erop dat ook deze wethouder niet communiceert met de raad.Die ander is al weg.......!

Reactie: (cyclone)
14-3-2012, 13:17
Fantastisch initiatief, eindelijk weer eens een evenement n Hoorn met een landelijke uitstraling. Natuurlijk zijn er hobbels te nemen zoals harde ZO wind, logistiek etc. Ik begrijp wel waarom de raad zo laat wordt geinformeerd, je ziet het nu al weer dat oeveloze gezwets over veiligheid, welke veiligheid eingenlijk? Mensen die rustig langs boten lopen? Het is geen zuipend en vernielend voetbalschorem. Laat deze beroepsz....... nu eens wat nuttigs gaan doen. @mevr. Velthuis, ik heb vernomen dat ze alleen de buitenste steiger van de wsv wilen confisceren tijdens de show haha

Reactie: (C.Velthuijs)
14-3-2012, 12:53
Beste Jeroen Rosier,mijn actuele informatie is, dat er tot op heden nog geen gesprek geweest is met de bunkerboot!!!!Kennelijk weer iets te VOORBARIG!!!ONJUISTE INFORMATIE!Dit gesprek moet nog plaatsvinden!!!

Reactie: (C.Velthuijs)
14-3-2012, 12:34
Beste Wim, Uw idee is op zich niet verkeerd, maar realiseert u zich, dat bij windkracht6 t/m 8 en meer bij oosten,zuidoosten en zuiden wind er geen steiger meer blijft liggen met alle rampzalige gevolgen!!! Vr.Groet.

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
14-3-2012, 12:17
Als directeur van het Museum van de Twintigste Eeuw op het Oostereiland juich ik evenementen in het algemeen toe. Maar de communicatie gaat, zoals verschillende fracties in de raad ook meldden, niet soepeltjes. Ik lees over toegang heffen bij het Oostereiland maar wij hebben nog nooit iets van gemeente of ANWB vernomen over deze beurs. Moet alles uit de media en AMWB-site vernemen. In de ANWB-flyer is letterlijk te lezen: "Oostereiland. Maximaal 50 trailerbare boten tegenover steiger K langs een voetgangersweg van 5 meter breedte, of nabij de tenten. Aanbrengen dinsdag 21 en woensdag 22 augustus." Hoe moet ik dit rijmen met een opmerking op dit forum van een mede-organisator dat er geen trailers gebruikt worden? Is 300 nieuwe boten rond het Oostereiland haalbaar en wenselijk? Ook zie ik tenten ingetekend staan op onze parkeerplaatsen. Wij betalen voor onze parkeerplaatsen, maar dus geen overleg! Waarom gaat het altijd mis met de communicatie?

Reactie: (C.Velthuijs)
14-3-2012, 12:09
Geachte Jan Pieter Oosting,ik ben blij, dat U gereageerd heeft! Het plaatje met de rode stippellijntjes kwam wat merkwaardig over,maar gelukkig is het alleen de scheidingslijn voor de 2e hands en de nieuwe botenbeurs, maar ik vind wel, dat de rode stippellijn over het Julianapark en de Vluchthaven(WSVH) wel wat groot uitgevallen is!!! Dank voor Uw reactie. VR.Groet!

Reactie: (Wim)
14-3-2012, 12:06
@Velthuijs idd Oostereiland is veel minder geschikt voor deze nieuwe botenbeurs. Een tijdelijke steiger accomodatie in de buitenhaven langs een deel van het Julianapark bij het kleine havengat is een veel betere locatie en er is meer ruimte en geeft daar nauwelijks overlast. Bovendien grenst die plek direct aan de locatie van de 2e handsbotenbeurs. Immers als de bezoekers achter de WSV Hoorn door het park lopen zijn ze al na 200 meter bij die nieuwe boten beurs ! Het gezellige aaneengesloten karakter van de beurs blijft dan óók behouden. Laat dan die pendelbussen rijden vanaf de zeer ruime parkeerlocatie DE SCHELPHOEK met achter de hand nog evt. parkeren op HN80. Zie: http://maps.google.nl/maps?q=Oostereiland,+Hoorn&hl=nl&ll=52.636071,5.065749&spn=0.006706,0.020449&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.446843,10.469971&oq=oostereila&hnear=Oostereiland,+Hoorn,+Noord-Holland&t=h&z=16

Reactie: (Jan-Pieter Oosting)
14-3-2012, 11:15
Als medeorganisator geeft YachtFocus een toelichting op het plaatje met de rode stippellijntjes. Het doel is om exposanten te tonen dat de nieuwe boten niet tussen de gebruikte worden gepland. Julianapark en Vluchthaven waren en worden geen onderdeel van de beurs. Aan de opzet van de gebruikte botenbeurs die al enkele jaren wordt gehouden verandert weinig. Alleen komen de boten op trailers te vervallen en dat scheelt weer in de drukte.

Reactie: (Folly)
14-3-2012, 10:56
Laten wij nu eens denken in mogelijkheden in plaats van denken in problemen. Zo'n grote beurs zet Hoorn op een positieve manier op de kaart. Bij sommige reacties (ook van raadsleden) krijg je de indruk dat alleen maar negatief gereageerd wordt en in angst wordt gedacht. Dat moet beter kunnen, lijkt mij.

Reactie: (Jeroen Rosier)
14-3-2012, 10:52
Graag geef ik een toelichting vanuit de ANWB. Allereerst over de verwachte drukte. Naar de huidige gebruikte botenbeurs komen naar schatting 15.000 bezoekers en dat verliep altijd soepel en gezellig. Naar verwachting verdubbelt het bezoekersaantal door de uitbreiding met de nieuwe boten. Die 30.000 bezoekers komen niet op één dag, maar verdeeld over vijf dagen. De beurs duurt 1 dag langer, dus de spreiding wordt beter. Het bezoekersaantal verdubbelt mogelijk maar het beursterrein wordt ook ruim 2x zo groot in oppervlak. De ervaring leert dat in het weekend de meeste bezoekers komen. Dat zullen er, verspreid over de dag, zo’n 8.000 zijn. En die zijn niet allemaal tegelijk op het Oostereiland maar verspreiden zich ook over de Doelenkade, de Karperkuil en het Baatland. Als ANWB stellen we hoge eisen aan de veiligheid. Zo hebben we zelf voorgesteld om een tijdelijke, extra brug naar het Oostereiland te bouwen, en zijn we in gesprek met de eigenaar van de bunkerboot en met de bewoners. Er is een rondvaartdienst voorzien om de straten te ontlasten. Parkeerruimte is één van onze belangrijkste aandachtspunten. De bezoekers zullen parkeren op een locatie buiten het centrum en zullen van daaruit met pendelbussen en/of een veerdienst naar het centrum worden gebracht. Per saldo denkt ANWB dat nu de gelegenheid ontstaat juist minder auto’s van bezoekers in de fraaie binnenstad te ontvangen.

Reactie: (C.Velthuijs)
14-3-2012, 10:30
De ANWB gaat zijn boekje te buiten! Rode stippellijntjes,2e hands botenbeurs. Annexatie Julianapark en Vluchthaven. Vaste ligplaatshouders denken er niet over ,hun betaalde ligplaats af te staan!! De 2e hands botenbeurs is een geweldig evenement,maar de beurs op het Oostereiland is geen goede optie,infrastructuur,toegangkelijkheid museum,bunkerboot,restaurant,bios! Het parkeren?Overigens de inschrijving op de site v.d.ANWB wordt iedere dag met 1 dag vooruit geschoven!!! Kennelijk iets te VOORBARIG????????????