Fietsenoverlast stations aangepakt

3-5-2012

HOORN - Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten de strijd aan te gaan tegen de overlast van fietsen bij de NS-stations Hoorn en Kersenboogerd. De overlast bestaat voor een deel uit fietsen die buiten de rekken worden gestald, voor een ander deel uit fietsen die langdurig in een rek blijven staan(weesfietsen).

Voor veel bezoekers van Hoorn zijn de stationsgebieden de eerste kennismaking met de stad. Een opgeruimd stationsgebied is goed voor de sociale veiligheid, de toegankelijkheid en het aanzicht van het station. Wethouder Michiel Pijl: ‘We hebben beide stationsgebieden aangewezen als locatie waar fietsen voortaan binnen de rekken moeten worden gestald. Ook geldt in beide gebieden dat een fiets niet langer dan 28 dagen achtereen in een rek mag blijven staan. Als we op deze regels gaan handhaven, komt er meer stallingcapaciteit vrij en zien de stationspleinen er direct een stuk aantrekkelijker uit. Een opgeruimd stationsplein is een visitekaartje voor de stad!’

Hoe worden fietsen verwijderd?
Medewerkers van het bureau Stadstoezicht die een overtreding constateren, kunnen besluiten tot bestuursdwang over te gaan. De fiets wordt dan geregistreerd en meegenomen naar het gemeentelijke fietsendepot. Wie zijn fiets kwijt is, kan kijken of deze terug te vinden is op de website www.verlorenofgevonden.nl. Daar staat informatie over alle verwijderde fietsen. De eigenaar van een fiets heeft drie maanden de tijd om zijn of haar fiets bij het depot op te halen. De registratie maakt het ook mogelijk om na te gaan of het om een gestolen fiets gaat. Medewerkers van Esdégé Reigersdaal ondersteunen de gemeente bij de werkzaamheden op straat en in het depot.

Campagne
Aan het daadwerkelijk verwijderen van fietsen gaat een informatiecampagne vooraf. Daarbij maakt de gemeente gebruik van de media, informatieborden op straat en het uitdelen van waarschuwingen. Wethouder Pijl: ‘We willen dat fietsers goed op de hoogte zijn van de nieuwe situatie. We gaan niet zo maar fietsen weghalen, want het stimuleren van het fietsgebruik blijft hoog in ons vaandel staan!’

De eerste actie is gepland aan het begin van de zomer. Het gaat dan om het verwijderen van weesfietsen. Dit levert direct extra stallingcapaciteit op. Daarna richten de handhavers zich ook op fout gestalde fietsen rond station Hoorn.
Op station Kersenboogerd wordt aan het einde van het jaar de stallingcapaciteit uitgebreid. Vanaf dat moment vindt ook daar controle plaats op fout gestalde fietsen.


Reacties
Reactie: (gerard)
4-5-2012, 14:00
@Fancy en fietser: stoppen met bouwen betekent een daling van het aantal inwoners. Dat betekent dat er minder draagvlak is voor winkels, scholen, openbaar vervoer en andere voorzieningen; dat aanbod zal dus minder worden. Kunnen jullie zeker daarna weer klagen dat dit allemaal slechter wordt. Het echte probleem is dat allerlei idioten de paden in de fietsenstalling zo veel zetten met hun eigen fiets dan een ander de stalling niet fatsoenlijk meer in of uit kan. Blij dat er nu eindelijk eens tegen opgetreden wordt, dat had al jaren eerder moeten gebeuren.

Reactie: (plies)
4-5-2012, 11:14
Wat een klinklare onzin weer Fancy (ben ik gewend) stoppen met bouwen, je hebt zelf zeker wel een woning en de woningzoekenden moeten maar blijven zoeken.

Reactie: (Fancy)
4-5-2012, 10:05
fietser heeft gelijk. Vol bouwen met woninge deze stad en dan vervolgens zeuren over o.a. overlast fietsen en auto's, criminaliteit,enz.Dus pak al die overlast eens aan bij de bron, hoewel we al ver heen zijn. Stop met bouwen, het wordt anders alleen maar erger.

Reactie: (bert)
4-5-2012, 07:36
Goede actie. Had al jaren eerder moeten gebeuren. Mensen zijn te beroerd om een stukje te lopen. Ercis genoeg plekcaan beide kanten. Het zijn al die sukkels die iedere dag te laat aankomen, die zo spastisch reageren. Zetten snel hun fiets op de looppaden of zelfs voor decingang. Klinkt bekend he.

Reactie: (jos kamminga)
3-5-2012, 21:55
Een over de top reactie van het college. Kijk nu eerst eens wat het verwijderen van weesfietsen opleverd.

Reactie: (jordi)
3-5-2012, 18:55
zelf ga ik ook wekelijks met de trein en val volgens de gemeente bij de overlast gevers. ik zet mijn fiets buiten de rekken tegen het hek bij hoorn station. dit omdat ik eerst helemaal naar rechts moet om de fietsenstalling in te gaan, naar voren fietsen, het stuk terug lopen naar de uitgang en vervolgens het zelfde stuk weer terug lopen naar de brug. het is momenteel logisch dat mensen de fietsen op station hoorn buiten de rekken plaatsen als je 3x het zelfde stuk moet afleggen. misschien voor station hoorn dat de fietsers langs de bouwhekken kunnen en hierdoor niet eerst dat hele eind moeten lopen om hun fiets te pakken/neer te zetten. te kort plek op station hoorn is niet het geval, te veel fietsen die niet gebruikt worden is wel het geval.

Reactie: (Granpadre)
3-5-2012, 16:48
als je het niet kan oplossen bedenk je een regel die vervolgens niet kan worden gehandhaafd

Reactie: (plies)
3-5-2012, 15:11
Als de mensen 10 meter verder moeten lopen wordt de fiest gewoon neer gesmeten. Let maar eens op hoeveel plaats er vaak nog helemaal achterin is.

Reactie: (fietser)
3-5-2012, 15:01
Willen ze nou dat we met de trein/bus gaan of niet. Wat een STOMME actie. Zorg gewoon dat de (groene) mensen hun fiets kwijt kunnen. DAAR gaat het om. Net als geen parkeerplek bij de stations of carpool plek. Gemeente wat willen jullie nou??? Je kan je fiets/auto nergens kwijt en maar zeuren. Als er teveel fietsen en auto's zijn moeten jullie stoppen met nog meer huizen bouwen. Of beginnen met grote fietsen stallingen En goed bereikbare (ondergrondse)parkeergarage's

Reactie: (Richard)
3-5-2012, 14:29
Mensen zetten vast niet hun fiets buiten het rek als er genoeg ruimte is om je fiets achter te laten. Ga dat eerst eens realiseren.