”Alternatief voor tunnels helft goedkoper”

20-11-2012 Oppositie-plan zou veel goedkoper dan tunnels zijn

HOORN - De oppositie-partijen in Hoorn melden dat hun alternatief voor de autotunnel en twee fietstunnels de helft goedkoper zou zijn. De plannen zijn dinsdag naar Raad en College verzonden. De oppositie ziet meer heil in verplaatsing van het busstation en een parkeergarage dan de tunnels.

De afgelopen jaren bereidde het college van de gemeente Hoorn de aanleg van de Carbasiusweg (de toegangsweg met tunnel onder het spoor) en twee fietstunnels voor als onderdeel van de Poort van Hoorn. De gezamenlijke oppositiepartijen, Fractie Assendelft, GroenLinks, Hoorns Belang, Hoornse Seniorenpartij, Partij van de Arbeid en de Socialistische Partij, presenteerden in mei 2012 een alternatief voor dit plan.

De afgelopen maanden is dit alternatief, dat voorziet in verplaatsing van het busstation en de bouw van een parkeergarage ten noorden van het station, door de gemeente Hoorn doorgerekend. Uit die berekening blijkt dat dit alternatieve plan €20 miljoen kost, hetgeen meer dan de helft goedkoper is dan het voorstel van het college (€45 miljoen).

Verschillende uitgangspunten
Zowel aanleg van de tunnels als de ontwikkeling van de noordzijde van het station maakt onderdeel uit van de totale structuurvisie Poort van Hoorn. Het college geeft prioriteit aan de tunnels en wil dit onderdeel naar voren halen. De oppositie acht dat zeer onverstandig. Aanleg van de Carbasiusweg kost eenvoudigweg te veel geld en heeft bovendien geen meerwaarde wanneer overige planonderdelen niet gelijktijdig worden uitgevoerd. Aanleg van alleen een toegangsweg zorgt slechts voor verplaatsing van het probleem en staat bovendien haaks op de wens van de gemeente Hoorn voor een autoluwe binnenstad.

Door te beginnen met de bouw van parkeervoorzieningen aan de noordkant (ziekenhuiszijde) van het station, wil de oppositie de verkeersdruk op de Hoornse binnenstad verminderen. Door dit te combineren met een extra afslag van de Provincialeweg ter hoogte van de Maelsonstraat, wordt de druk op ’t Keern dermate verminderd, dat de uiteindelijke aanleg van een nieuwe toegangsweg minder nodig en mogelijk zelfs overbodig wordt.

De resultaten van de doorberekening worden vandaag aan de commissie- en raadsleden verstuurd. In de commissievergadering van 27 november zal over de plannen van zowel het college als de oppositie worden gesproken.

Klik HIER voor alle tunnel-artikelen (http://www.hoorngids.nl/nw-7951-3/nieuws?SearchCriteria=tunnel)

Zie ook uitslag Poll:

Reacties
Reactie: (marjon root)
21-11-2012, 08:58
Henk, ik bepaal helemaal niet dat er geen vervoer in de binnenstad nodig is. Maar het feit blijft dat de bussen maar één kant op gaan en dat is vanáf het station en niet terug naar het station. Of je stapt weer in op dezelfde plek en je doet een rondje Kersenboogerd. Maar ja dat kost dan weer extra. Dan zijn die electrische wagentjes inderdaad een betere optie. Al schrik je je af en toe een bult van die dingen.;)

Reactie: (Rob Swinkels)
21-11-2012, 00:00
Ik parkeer zelf in parkeergarage het Jeudje op zaterdagmiddag om 13:00. Het drukste moment van de dag. En er zijn dan voldoende plekken beschikbaar. Mensen zijn te lui om een paar honderd meter te lopen. Een parkeergarage bij het station lost niets op zolang je overal kan parkeren in de straten van de binnenstad. Je ziet ze rijden, rondjes achter elkaar om maar niet 300 meter te hoeven lopen. Het lost dus niets op. Alleen een ondergrondse parkeergarage bij de oude park schouwburg zou een uitkomst zijn. En dan is de tunnel dus wel nodig.

Reactie: (Juliette Schouten)
20-11-2012, 20:12
Henk, ik dacht de elektrokarretjes komen dan toch mooi van pas voor de mensen die slecht ter been zijn en ze zijn nog leuk ook. Zijn ze er dan alleen voor toeristen? Ik las laatst wat reacties van mensen, dat we motorvoertuigen moeten gaan weren uit het centrum, dat zou een hele verbetering zijn. Vind ik ook. Lekker wandelen door de stad zonder bang te zijn dat je omver wordt gereden, meer ruimte voor de voetgangers,misschien weer wat grachtjes, geen uitlaatgassen meer, heeft veel voordelen en de motorvoertuigen parkeren op plekken aan de rand van het centrum.Tenslotte hebben we het een klein centrum.

Reactie: (Henk Mol)
20-11-2012, 20:01
Even serieus blijven, Juliette, die elektrokarretjes zijn leuk voor een handjevol toeristen. Maar voor serieus vervoer heb je toch wat anders nodig. Maar als het aantal busbewegingen aan de zuidkant van het station kan worden gehalveerd is dat ook al winst. Maar een voetgangerstunnel naar de noordkant heb je dan echt wel nodig.

Reactie: (Juliette Schouten)
20-11-2012, 19:27
We hebben toch onze nieuwe, electrische vervoerswagentjes voor de mensen die slecht ter been zijn? Bussen zijn niet nodig in een klein centrum als de onze. Het station is vlabij. En deze bussen zorgen voor spannende momenten moet ik zeggen, vooral op zaterdag.

Reactie: (Henk Mol)
20-11-2012, 19:17
Waar is het volledige plan te vinden op internet? Ik vraag me bijv. af of de kosten van een voetgangerstunnel en de vervroegde afschrijvign van de net opgeknapte loopbrug zijn meegerekend. Want zonder tunnel voor voetgangers, wat juist steeds een probleem was qua kosten, zal het niet gaan. Verder vind ik het nogal egoïstisch van Marjon om te bepalen dat er geen bussen in de binnenstad nodig zijn. Wel eens bedacht dat er mensen zijn die de bus nodig hebben om zich te verplaatsen, bijvoordeeld i.v.m. ouderdom?

Reactie: (Marjon Root)
20-11-2012, 17:55
Bussen in de binnenstad, waarom? Als je in de binnenstad woont, ga je gewoon naar het station. En pak je de bus, waar naar toe dan ook. En als binnenstadsbewoner ga ik niet naar de Kersenboogaard. En daar gaan de bussen naar toe vanuit de Binnenstad, dus....

Reactie: (Rob Swinkels)
20-11-2012, 17:26
Ik begrijp de redenatie niet helemaal. Het verplaatsen van een busstation om 100 bussen per dag niet over de spoorlijn te laten rijden voor 20 miljoen euro is een goede investering? Juist ja... En de bussen die in de binnenstad haltes hebben dan? . Appels en peren vergelijken noem ik dit.

Reactie: (Juliette Schouten)
20-11-2012, 17:21
Wim, wat bedoel je met dat de binnenstad en Grote waal niet kunnen groeien? Ik hoop niet dat je bedoeld dat er nog meer gebouwd moet gaan worden in deze wijken, want het is aardig vol hoor.

Reactie: (Wim Heitinga)
20-11-2012, 17:12
Op mijn navigatie staat-ie al. Hopen dat de tunnel er ook gaat komen. http://awayteam.nl/9e44.jpg Een tunnel is een goede investering voor de toekomst. Wanneer deze niet aangelegd zal gaan worden, kunnen de Grote Waal en de binnenstad niet groeien en kunnen er ook niet méér treinbewegingen plaatsvinden.

Reactie: (Wally Ooms)
20-11-2012, 16:58
@Frank Wiggers Je hebt aangegeven dat ProRail niet zit te wachten op de lokale plannenmakerij en dat was voor mij dan weer aanleiding om dat eens van ProRail zelf te vernemen. Ik heb dan ook zojuist contact gehad met een woordvoerder die mij verzocht het een en ander te mailen, hetgeen ik zojuist gedaan heb. Ik hoop dus binnenkort meer duidelijkheid te kunnen geven.

Reactie: (Frank Wiggers)
20-11-2012, 16:17
Huh, Oostzijde? Noordzijde, dames en heren, Noordzijde!

Reactie: (Frank Wiggers)
20-11-2012, 16:13
Zeker, Wally, het is een mooi plan. En als die berekeningen kloppen dan scheelt het de burgerij een bom duiten, ie; een zwaarwegend argument om hier serieus naar te kijken. Helaas heeft de Gemeente de (wat ik voor het gemak hier afdoe als) ''NS'', nodig. En die logge dame zit, zo is al jaren bekend (of zo wil men ons doen geloven) helemaal niet te wachten op deze lokale plannenmakerij. Feit blijft dat een meerderheid van die bussen niets in het centrum te maken hebben. De diverse transfers kunnen met hetzelfde gemak aan de Oostzijde afgewikkeld worden.

Reactie: (Wally Ooms)
20-11-2012, 14:51
Overheveling van het busstation naar de andere kant van de spoorlijn is met voorsprong de allerbeste oplossing voor de hele verkeersproblematiek. Het voorkomt heel veel busbewegingen daar waar ze niets te zoeken hebben. En het maakt die hele tunnel volledig overbodig. Prima plan.