Tunnelvisie

10-12-2012 column

Column van Cees Franke

Ja een tunnelvisie.

Kenmerkend is dat men ziet wat men wil zien. Maar heb ik zelf een tunnelvisie vroeg ik mij af toen ik belaagd werd door handtekeningenjagers die voor hun goede zaak strijden en het volk willen raadplegen. En dat terwijl het volk al eens was geraadpleegd in 2010 En het volk dat gewonnen én verloren had vervolgens wist dat er een tunnel zou komen. Dus voelde ik me geroepen de contouren van de voorstellen nog eens te bekijken alvorens ik ja of nee zeg voor een handtekening.

Het College en de fracties die het voorstel steunen hebben gezamenlijk een tunnelvisie. En dat geldt zeker voor het raadsvoorstel ter zake waarvan het College vindt dat het een goed, beheersbaar en begeleidbaar projectvoorstel is. En daar zit hem o.a. nu net de kneep. Het project is zo groot dat het in de visie van het College als “groot project” moet worden aangemerkt en daar kan ik mij in vinden. Een en ander in het kader van het RKC “Grote Projecten wie is aan zet?” Maar hoe dan zo’n “groot project” begeleid en aangestuurd wordt... daar moet de raad zich aanstaande dinsdag ook nog over buigen en een beslissing nemen.

Afijn het is weer typisch Hoorns dat er losse eindjes zijn in het raadsvoorstel Carbasiusweg. Een structuurvisie die er niet was waardoor er geen co-financiering kwam enzovoort enzovoort. Een budget dat bewaakt wordt. Tsja.
Als de raad dinsdag met 1 stem meer ja zegt dan geeft ze het College toestemming de trein van onbeheerste beheersbaarheid van start te laten gaan.
Het resultaat zal waarschijnlijk een tunnel zijn naar een stad die inmiddels als koopcentrum is doodgebloed en leeggetrokken door de concurrentie in Grootebroek en Zwaagdijk. Vooral ook omdat er tijdens en na de tunnelbouw geen geld meer is om de stad aantrekkelijk te houden en te maken. Ik vermoed ook dat de grootste schreeuwers om de tunnel afgezanten zijn van diezelfde concurrenten uit de regio die graag zien dat Hoorn haar graf nog groter graaft.

Is het alternatieve voorstel van de oppositie dan zoveel beter. Op zich zijn er aantrekkelijke elementen in het plan. Met name het busstation aan de andere kant zou veel schelen. Maar stedebouwkundig is het verder vaag. Ook de financiering van het geheel lijkt aan de vage kant. Schuiven met afschrijvingstermijnen verandert weinig aan het feit dat er wel betaalt moet worden.

Wat is nu wijsheid in zo’n situatie? Als je wil weten hoe de toekomst er uit ziet voor onze stad hoef je maar naar het verleden te kijken ( Roompotvakanties op het Witte Badhuisterrein, de schouwburg (de gesloopte oude en de instortende nieuwe), Bangert & Oosterpolder, Kunst en Cultuur, jarenlang gedoe over een van de mooiste attracties in Hoorn: de Stoomtram, 8 jaar gelazer Mediamarkt, enzovoort enzovoort. Dan weet je ook dat dit grote project het zal vergaan zoals eerdere grote projecten is vergaan. Het wordt waarschijnlijk slecht begeleid want Hoorn kan dat nu eenmaal niet. Het budget gaat zwaar overschreden worden. En er zullen aan de lopende band compromissen gesloten worden die veel gedl kosten en slechts1 tint grijs oplevert. Kortom ik vrees het ergste.

De beslissing gaat dus dinsdag niet over ongeveer 32 miljoen. Nee en het gaat ook niet over een bedrag dat schommelt tussen de 40 en de 60 miljoen (waar het namelijk op uit gaat komen). Waar het werkelijk om gaat is de verdeeldheid binnen de raad. En die verdeeldheid is het topje van de verdeelde ijsberg die onze stad al 40 jaar lang kenmerkt. Nooit is Hoorn in staat geweest unaniem te kiezen zodra het over een visie en onze stad gaat anders dan slappe compormissen. Nooit is Hoorn er in geslaagd uniform, planmatig, eenduidig en gestructureerd jaren achtereen te denken, te voelen en te handelen conform een krachtige visie. Dat is onze zwakte. En daarom is de concurrentie ons tot op heden te slim af.

Als de raad dinsdag aanstaande unaniem of in ieder geval met 80% meerderheid kiest voor het Carbasiuswegvoorstel van het College is er hoop dat Hoorn het tij kan keren. Dan vind ik het niet erg dat het 2 keer zo duur kan uitpakken omdat we er dan samen onze schouders onderzetten in het geloof daarmee een betere toekomst voor onze stad te realiseren. Omdat we dan bewijzen als stad, als gemeenschap een te zijn en dit project aan te kunnen. Als we dat dan weten door te trekken naar tegelijkertijd de stad visionair te verbeteren dan gaan we het redden in West-Friesland en Noord-Holland.

Dat is een mooie gedachte zo op zondagavond. Maar de verdeeldheid regeert, de handtekeningen worden verzameld en het volk mort en de muziek speelt door.

Als het college bestaat uit wijze mannen streeft ze naar consensus bij zo’n ingrijpend en kostbaar besluit als het onderhavige Carbasius voorstel is.

Als het College onwijs is accepteert ze de meerderheid van 1 stem en daarmee behaalt ze een Pyrrusoverwinning waarvan ze het langetermijn effect danig onderschat. Want aan een tunnel heb je helemaal niets als het leidt naar een “verzande en verloederde voormalige havenstad”.

Ik ben dus tegen een Carbasiusweg met 1 stem meerderheid. Maar ik teken geen verzoek tot volksraadpleging. Van een college van wijze mannen verwacht ik namelijk een wijs besluit. Maar ik reken er helaas niet op.

Cees Franke

Reacties
Reactie: (Sebastiaan Hol)
11-12-2012, 08:38
Korte reactie op stuk Cees Franke (en ook opmerking Peter Schutz). Meer inbreng van mijn kant onder stuk over hoeveelheid handtekeningen t.b.v. referendum (en in FACEbook discussieforum). Een echte visie op de stad werd in 2004 geformuleerd. Door een heel grote groep betrokken bewoners. En dat resulteerde in de Stadsvisie 2005-2025. Daarin geen plaats voor een autotunnel (behalve als deze rechtstreeks naar een parkeergarage op Pelmolenpad zou leiden, dus niet naar de binnenstad). Bij een voorhoede van de binnenstadondernemers zie ik verouderde opvattingen over economie. De gedachte heerst dat elke winkel nog met auto bereikbaar zou moeten zijn. Maar de meest vitale en economisch sterke binnensteden zijn juist die met veel autovrije straten en gebieden. Zelfs Purmerend doet het beter dan Hoorn! In de Stadsvisie 2005-2025 wordt ingezet op een Hoornse binnenstad (met een slim citymanagement) die in alles een beleving is, waardoor mensen er heel graag naar toe gaan: winkels met goede service en kwaliteitsproducten, cultuur, horeca en de monumenten. Dat kan nog steeds, maar niet als je in de binnenstad de auto's laat blijven rondrijden. Dat is - hoe gek het ook klinkt - een doodlopende weg...

Reactie: (Cees Franke)
10-12-2012, 19:50
@Piet Bruijns Ik heb het over unaniem een visie hebben over onze stad, een visie die er toe doet. Die is er niet. @Ptere Schutz Dit staat er: "Het resultaat zal waarschijnlijk een tunnel zijn naar een stad die inmiddels als koopcentrum is doodgebloed en leeggetrokken door de concurrentie in Grootebroek en Zwaagdijk. Vooral ook omdat er tijdens en na de tunnelbouw geen geld meer is om de stad aantrekkelijk te houden en te maken." Dat is heel wat anders dan u stelt. Ik zeg niet dat de stad nu al is leeggebloed. Dat kan er van komen als we als stad niet unaniem de schouders onder allerlei projecten zetten (zoals nu dan de Poort van Hoorn).Kortom verdeeldheid. @Robert Vinkenborg: Ik onderschrijf nog steeds het coalitieakkoord zoals het er ligt. Alleen voortschrijdend inzicht bepaalt mijn huidige standpunt ter zake. Dat standpunt is niet zoals jij mij wil laten zeggen tegen de tunnel. Nee, dat standpunt is dat er een groter en beter draagvlak gevonden moet worden voor alvorens verder te gaan met de Poort van Hoorn ic Carbasiuswegvoorstel

Reactie: (rob verhoek)
10-12-2012, 17:33
“Nooit is Hoorn in staat geweest unaniem te kiezen zodra het over een visie en onze stad gaat anders dan slappe compromissen. Nooit is Hoorn er in geslaagd uniform, planmatig, eenduidig en gestructureerd jaren achtereen te denken, te voelen en te handelen conform een krachtige visie." En dit gedeelte uit de bijdrage van Cees Franke geeft nou eens precies weer waar het in ons dorp aan schort. Resultaat: al veertig jaar knullig, achterlijk en dorps beleid ("beleid” is dus eigenlijk een gotspe) als het, zoals in dit geval, gaat om verkeer en vervoer. Die tunnel had er in de jaren '70 al moeten liggen en is er om die redenen ook nooit gekomen. Hetzelfde geldt voor die twee flessenhalzen in de rondweg (benieuwd wanneer daarover de discussies gaan beginnen en ook weer zullen doodlopen in gekrakeel). En dat is dus typisch Hoorns, ja. Het zal me niks verbazen als die tunnelplannen alsnog een vroegtijdig einde zullen hebben en dat er ook nog een college op gaat vallen. Sinds het gelazer met het structuurplan Groot Hoorn uit de jaren zeventig is er dus niks fundamenteels veranderd. Proud to be a Horenaar/Horinees? Ach, Hoorn is en blijft een leuke stad om te wonen, maar als het om de echt belangrijke dingen gaat, stelt het hier allemaal geen reet voor.

Reactie: (Ko Boos)
10-12-2012, 15:17
Lobby in full swing. Legitiem. Hoort bij het spel. Hoewel je ook kunt overdrijven. Mij bereiken geluiden als zou een ondernemer van het Kleine Noord, vastgelopen in zijn ‘tunnel ja’-mantra, telefonisch kritische geesten op een mindmassage vergasten. Dan denk ik: ‘Ja man, maar als je half in Midwoud woont en half in de Provence: welke andere binding heb je dan nog met Hoorn dan een puur zakelijke? Wanneer steeds meer mensen hun stoffelijk omhulsel van goedkopere verzendhuizen betrekken dan helpt daar geen lieve tunneltje tegen. Stoot wat stenen af, en ga digitaal.’ De ‘tunnel ja’-lobby wordt – in het voorbijgaan aan argumenten die op voortgeschreden inzichten en omstandigheden stoelen – dermate hardnekkig gevoerd, dat je er een unheimisch Gefühl bij krijgt. Alsof er dossiers meespelen die niet gekend mogen worden. Er is zelfs al met wisselgeld gewapperd: ‘Wij de tunnel, jullie je koopzondagen.’ Stampvoeten. Dreinzen. Flemen. Morgen, dinsdagavond 11 december, wordt in de politieke arena een driestuivers-opera opgevoerd waarvan het voorliggende libretto voorziet in een meerderheid van één pro-tunnelstem. Een ‘overwinning’ die het statuur van de portefeuillehoudende wethouder zó verschamelt, zó minimaliseert, dat hij er een koprol mee kan maken in ’n neonbuis. Wat de vraag opwerpt of hij, bij een onverhoopte teugenmeerderheid, de portefeuillekwestie stelt. Heer @Louwman?

Reactie: (Peter Schutz)
10-12-2012, 15:07
Wat een onzin met de bewering dat de binnenstad van Hoorn inmiddels is doodgebloed. Waar bestaat de concurrentie uit Grootebroek en Zwaagdijk dan wel uit? Waar heeft de heer Franke de wijsheid en expertise vandaan om dit te beweren? Peter Schutz

Reactie: (Robert Vinkenborg)
10-12-2012, 13:43
@Cees Je hebt zelf deel uitgemaakt van deze coalitie en dus ook aanvankelijk ja gezegd tegen de tunnel. For the record: daar neem je dus helemaal afstand van. Toch?

Reactie: (nico oudheusden)
10-12-2012, 13:35
Geweldige column Cees!!!!!! Het college zal onwijs lachen met i stem winst. Ben benieuwd wie de doorslaggevende stem zal zijn en zichzelf, voor de rest van zijn leven, een historische vergissing kan vinden.

Reactie: (Piet Bruijns)
10-12-2012, 13:21
Cees, je zegt dat Hoorn nooit unaniem is geweest in hun keuzes.Dat is onjuist.Vorige colleg's hebben juist met unanimiteit, of nagenoeg, grote projecten gerealiseerd zoals de Blauwe Berg,IJsbaan,Parkschouwburg en het Oostereiland.De vorige colleg,s hebben juist vanwege het draagvlak gekozen voor overleg en discussie met de raad om alle fracties mee te nemen in het proces naar besluitvorming. Dat mis ik bij dit onderwerp en bij dit college.