Ingrijpende voorstellen om verkeer uit binnenstad te weren

2-9-2013 Doorgaand verkeer havenkwartier onder de loep

HOORN - Burgemeester en wethouders willen de overlast van doorgaand verkeer in het havenkwartier zo veel mogelijk beperken. Bewoners en ondernemers van dit deel van de binnenstad kunnen meedenken over mogelijke oplossingen. Er zijn al vijf varianten uitgewerkt om belanghebbenden te prikkelen om mee te denken. Die varianten staan beschreven in het ontwerp van het Verkeerscirculatieplan Havenkwartier.

De varianten
In vier van de vijf varianten is een knip opgenomen. Zo’n knip maakt het voor het verkeer onmogelijk om het gebied van west naar oost te doorkruisen. De vijfde variant is afsluiting van de Oude Doelenkade en de Veermanskade op de momenten dat ook de Roode Steen dicht is. .

Bewoners en ondernemers
De bewoners en ondernemers in het gebied krijgen deze week een brief met de vraag welke overlast zij ervaren en in welke oplossing zij het meest zien. Zij kunnen ook zelf met nieuwe varianten komen.

Op 17 oktober vindt een bijeenkomst plaats met bewoners en ondernemers die mee willen denken. Het college wil een breed gedragen plan aan de gemeenteraad presenteren.

Wie geen bewoner of ondernemer in het havenkwartier is, kan via de gemeentelijke website www.hoorn.nl het plan inkijken en per e-mail (gemeente@hoorn.nl) reageren.

Reacties
Reactie: (Juliette Schouten)
5-9-2013, 10:35
Winkelen en wandelen is zoveel fijner in een autovrij centrum. Lijkt mij dat er dan juist meer mensen het centrum van Hoorn bezoeken.

Reactie: (rob verhoek)
4-9-2013, 22:47
Ik heb ook hier al vaker aangegeven dat de situatie op de rondweg heel slecht is. Er zitten twee rare versmallingen in en die vertragen de soepele doorstroming van het verkeer waardoor filevorming optreedt. Dit probleem houdt ook verband met al het sluipverkeer door de binnenstad; men zal juist daarom voor die sluiproute kiezen omdat de rondweg een bottleneck is. Wil je dat sluipverkeer tegengaan dan zul je dus ook een goede doorstroming moeten bieden via de rondweg.

Reactie: (dennis)
4-9-2013, 15:50
eerst zal de in- en uitstroom moeten verbeteren zoals bij de spoorwegovergang bij de bp en zoals ik het gelezen heb op www.hoorn.nl valt het doorgaande verkeer reuze mee (minder dan 20%) en een punt voor de bewoners is woon je in het westen en werk je ergens waardoor je in het oosten het makkelijkst (lees snelst) thuis komt, moet je enorm omrijden (zeker als de tunnel geplaatst is) daarmee wordt de provinciale weg tijdens spits nog meer overbelast waar een groene golf bij 70 wordt beloofd maar niet gehaald wordt omdat je de 50 amper kunt halen. op deze manier ben je sneller door het centrum heen waar je max 30 rijdt. dus de doorstroming op die weg moet vele malen verbeterd worden. als jullie met dit soort dingen gaan gooien kunnen we ook misschien wel voorstellen dat hoorn treinvrij moet gaan worden die geven het meeste oponthoud. persoonlijk gebruik ik het venenlaankwartier nog steeds als sluiproute, omdat dit ook nog steeds sneller is dat al die stoplichten op en richting provinciale weg

Reactie: (Renata Gravendijk)
4-9-2013, 13:16
Beste Frnkln De poort van Hoorn en autoluw maken binnenstad hebben zeker wel met elkaar te maken! Bedenk dit eens (voorbeeld): indien de gehele binnenstad auto vrij is (of ik voorstander ben of niet laat ik even in het midden) dan is die hele poort van hoorn niet eens nodig. Het probleem van de spoorwegovergang is meteen opgelost. Geen wachttijden meer, snel erover voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer. Dit omdat je niet meer als bezoeker met de auto in de stad mag komen. Het zal dus heel veel maar dan ook heel veel rustiger worden. Voor het handje vol bestemmingsverkeer wat dan wel toegang tot het centrum zou hebben is toch geen 10tallen miljoenen plan nodig om een tunnel aan te leggen? Het is geld van de bewoners/bedrijven wat de gemeente wil uitgeven. Laten we er dan iig voor zorgen dat ze dat verantwoord doen. Dit betekent, dat je alle plannen mbt binnenstad onder de loep moet nemen, niet slechts een gedeelte daarvan. Door op deze manier te werk te gaan wordt er zorgvuldiger omgegaan met ons zuurverdiende geld. Dat mag je toch verwachten van een gemeente? Uiteraard ook luisteren naar de wensen van alle betrokkenen.

Reactie: (Marcel Rijk)
4-9-2013, 11:17
Ik sluit mij aan bij de visie van Renata Gravendijk. De gemeente ondergraaft zijn eigen visie,er moet een tunnel komen om de stad beter bereikbaar te maken en tegelijkertijd moeten de auto's uit de binnen stad geweerd worden.Als er geen auto meer de binnenstad in kan ,dan kan je alle winkels wel opdoeken .Het is nu al enorm stil. mijn kinderen uit Den Haag noemen Hoorn een dorp,niks te beleven! die tunnel moet er overigens zeker niet komen,kost vele miljoenen en lost niets op.en maakt van de stad een grote bouwput voor jaren!

Reactie: (Sebastiaan Hol)
4-9-2013, 11:00
Het Actieplan voor een bereikbare binnenstad met kwaliteit uit december 2000 er nog eens bij gepakt. Daarin staat onder andere: - AutoVRIJ maken delen grote oost, Roode Steen en West; - Kerkstraat afsluiten en herinrichten; - AutoVRIJ maken Breed tussen Achterom en Veemarkt; - AutoVRIJ maken Gouw (op verzoek van de ondernemers en bewoners!); - Gouw en Nieuwsteeg herinirichten; - Kerkplein: herinirichten; - Nieuwstraat en Muntstraat: herinrichten; -Achter op 't Zand: herinrichten (gekoppeld aan promenade Westerdijk); - Nieuwland: autovrij maken en herinrichten. Alsmede: - Parkeertarieven aanpassen; - Beleid op extra trekkers in winkelrondje; - Verbeteren looproute Transferium - kop Kleine Noord; - Verbeteren looproute Visserseiland - Roode Steen; - Parkeervergunningen: nieuw systeem voor bezoekers van bewoners. Als die maatregelen nu eindelijk worden uitgevoerd, komen we al een eind in de goede richting.

Reactie: (Renata Gravendijk)
4-9-2013, 10:33
Ik ben bewoner van de binnenstad/havenkwartier. Ik zal er zijn op de informatie avond als bewoner en als fractielid van de Hoornse Politieke partij Hoorns Belang. Ik begrijp niet dat er niet gekeken wordt naar andere plannen van de gemeente zoals de poort van Hoorn wat met alle geweld door moet gaan (tunnel NAAR de binnenstad voor auto's etc). Een schreeuw om referendum hierover van de bewoners is afgewezen. Maar nu lees ik dat verkeer geweerd moet worden uit de binnenstad. Deze 2 plannen sluiten niet aan op elkaar! Stem plannen op elkaar af! Indien de gemeente echt luistert naar de bewoners, ondernemers en alle andere betrokkenen ben ik benieuwd wat de uitkomst van deze analyse zal zijn.

Reactie: (dirk beemster)
3-9-2013, 18:25
Zo zie je maar, wat poëzie vermag! Eindelijk autovrij Voor het wijkplezier in het Havenkwartier zijn er jaarlijks de bootjesdagen. Alleen maar toegang met de benenwagen, en auto's zie je dan niet hier. Wel kaden zwart van bootjesmensen met in hun broekzak donker geld; het scheepsgoed hier tentoongesteld vervult hun diepste bootjeswensen. Vandaag geen wanklank, geen protesten. Straat en steeg bevrijd van blik, wijkbewoners in hun schik Niets kan hun humeur verpesten. Honderden vaartuigen aan de rede en het Havenkwartier is autovrij Ze juichen, zingen hemelsblij, ze hebben niet voor niets gestreden. Daarom vragen wij U, oh allerbeste burgemeester als het mag, elke dag een bootjesdag.

Reactie: (Ton Kuijler)
3-9-2013, 15:17
Ik woon mijn hele leven al boven de grote rivieren maar ik begin te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van een handvol mensen die boven het IJ wonen en leven.

Reactie: (jan zeeman)
3-9-2013, 15:13
is de gemeente nou helemaal gek geworden! als je het verkeer afsluit voor de binnenstad komt er al helemaal geen hond meer! en hoorn is als zo verlaten als wat

Reactie: (Samir Bashara)
3-9-2013, 14:42
Rob Verhoek, 100% met je eens. Komt ook in grote lijnen zo in ons programma te staan.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
3-9-2013, 13:20
Is dit College nou inconsequent in haar beleid - tunnel naar binnenstad, autoverkeer weren uit binnenstad - of ben ik te simpel om het grote plaatje, de alomvattende toekomstvisie te begrijpen?

Reactie: (Maarten Admiraal)
3-9-2013, 10:05
Ook ik heb over varianten nagedacht. Beetje jammer dat je dan ineens met zo'n tunnel zit opgescheept. Ach, kunnen we net als in Amsterdam een speeltuin van zo'n overbodige tunnel maken. Als een goed plan dan de binnenstad autoluw krijgt, maar de tunnel overbodig wordt dat een slecht plan genoemd......wegens kapitaalvernietiging.

Reactie: (rob verhoek)
3-9-2013, 09:18
Hele binnenstad afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, ontheffingsregeling voor bewoners en leveranciers, aangepast openbaar vervoer, grote parkeerterreinen buiten de stad, pendelbussen. Tunnel dan niet meer nodig, geld kan worden besteed aan uitvoering van deze plannen.