Doe de Poort van Hoorn dicht!

Van HoornGids' gastcolumnist Hans Stuijfbergen

Sluit de Poort van Hoorn nu het nog kan. Stop de plannen bij de entree van onze stad. Stop de plannen rond ons station. Na jaren praten blijken zaken anders te zijn dan vaak gedacht, hebben er maatschappelijke en economische ontwikkelingen plaats gevonden. De plannen van Poort van Hoorn zijn achterhaald, nog kostbaarder dan gepland en ze zijn niet nodig, sterker ze zijn niet wenselijk.


In 2007 zijn de eerste plannen voor de Poort van Hoorn gemaakt. Daarna zijn ze nog menigmaal bijgesteld, aangepast, omgegooid omdat zaken anders bleken te zijn of te gaan, het duurder werd, de politiek er anders over gedacht. Nu, bijna 10 jaar later, geloven heel veel mensen niet meer in wonderplan Poort van Hoorn. Aanpassingen, onder grote publieke en politieke druk tot stand gebracht, hebben de plannen niet beter, niet actueler gemaakt. Anno 2016 moeten we opnieuw kijken wat echt nodig is, wat echt betaalbaar is, wat echt goed voor onze stad is…. En nog meer dan in 2007 moeten we kijken of we de vele miljoenen niet beter kunnen inzetten voor een leefbare vitale stad.

-Fietstunnel niet nodig, wel duur.
Hij zou er moeten komen omdat de kruising Keern/Provincialeweg onveilig zou zijn. Dit is niet het geval! Cijfers tonen dit aan. Niet aanleggen bespaart minimaal 20 miljoen.

-Nieuwe Carbasiusweg niet nodig, wel duur.
Als de fietstunnel niet nodig is, is deze (halve) Carbasiusweg ook niet nodig. Het Keern kan gewoon blijven zoals ie is. Besparing 10 miljoen?

-Aansluiting P&R via Maelsonstraat niet nodig, wel duur.
Als Keern open blijft is nieuwe weg via Maelsonstraat naar P&R niet nodig. P&R is via Keern en Liornestraat prima te bereiken. Als capaciteit ooit wordt vergroot en/of busstation daar komt, dan pas is directe aansluiting op Provincialeweg wenselijk. Voorlopig hoeven ook hier geen extra miljoenen te worden uitgegeven.

-Ontsluit binnenstad beter via Oostzijde.
De hele (binnen)stad heeft baat bij een betere ontsluiting van de oude stadskern. Dat kan door foute beslissingen uit het verleden terug te draaien: Maak weer route-stad-uit via Vollerswaal voor personenauto’s. Bied bewoners desnoods alternatieve huisvesting aan. Laat bussen andere route nemen of schakel per direct over op mini-busjes.

-Ontsluit binnenstad met elektrisch openbaar vervoer. 
Rijg parkeerplaatsen, station, toeristische attracties, winkel- en horecacentra aaneen met frequent rijdende gratis busjes. Ideaal voor inwoners en bezoekers, en hun bagage. Dit zal pas voor extra bezoek zorgen.

-Verbind Hof van Hoorn met binnenstad.
Door over spoor en straten een overdekte flyover (skyway) aan te brengen worden binnenstad, (bus-) station, P&R, ziekenhuis, scholen en Hof van Hoorn met elkaar verbonden en kunnen zij elkaar versterken.


Poort van Hoorn dicht voor een gastvrije levendige stad! Durf te kiezen, durf oude plannen te laten vallen. Ga dan ook nog eens goed kijken wat een (binnen) stad kan versterken. Is een poppodium interessant voor inwoners en bezoekers? Zouden toeristen (met kinderen) een speeltuin bij de binnenstad waarderen? Net zoals het geplande Stadsstrand zullen zij de (binnen)stad versterken!
Als er miljoenen zijn voor tunnels of nieuwe wegen, dan is er ook geld voor elektrisch binnenstadsvervoer of een flyover. Of aantrekkelijke instellingen in de binnenstad.
Zet Hoorn open voor de toekomst door de Poort van Hoorn te sluiten.

Hans Stuijfbergen

Poort van Hoorn Poort van Hoorn

Reacties
Reactie: (Jan Floris)
20-6-2016, 13:58
De doorsteek naar de parkeergarage achter het station is voorbereid. Welke voorbereidingen zijn er al voor de parkeergarage zelf? Als die parkeergarage er staat zijn naar mijn idee de parkeerproblemen en doorstroming op het Keern opgelost.

Reactie: (roger tonnaer)
19-6-2016, 18:38
excuses. Hans Stuifbergen is natuurlijk Hans Stuijfbergen.

Reactie: (roger tonnaer)
19-6-2016, 18:34
Donderdagavond werden de resultaten bekend over onderzoek doorstroming verkeer over de Provincialeweg. Conclusie van Royal Koning is dat het grootste verkeersprobleem zich bevindt bij de Turborotonde en bij het kruising Provincialeweg-Liornestraat-Zwaagmergouw en dus niet bij het Keern. Een fietstunnel is bij het Keern is feitelijk overbodig. Verder blijkt uit college-info dat fietstunnel bij Keern duurder wordt en subsidie voor de tunnel is verspeeld. Ik ben het met Hans Stuifbergen eens dat nu de tijd aangebroken is na te denken over verdere stappen voor de Poort van Hoorn. Herorientatie en pas op de plaats is hard nodig. Fietstunnel bij kruispunt Liornestraat-provincialeweg-Zwaagmergouw is urgenter.

Reactie: (Bert Laan)
19-6-2016, 15:16
Oneens, meneer de Vries. De laatste gemeenteraadsverkiezingen hebben duidelijk gemaakt dat het de burgers zijn die de tunnel niet willen, niet de politiek.

Reactie: (Jan de vries)
19-6-2016, 11:53
Als de heren politici een schep hadden gepakt was die tunnel er al 3x geweest, miljoenen zijn er opvergaderd te bizar voor woorden . Het is helemaal niet zo ingewikkelt als men doet voorkomen tunnels zijn er overal men wil gewoon niet ook niet voor de veiligheid van onze kinderen. Alleen de politiek mag zich dit aanrekenen dat er nog steeds geen tunnel is.

Reactie: (Redactie HoornGids)
19-6-2016, 09:00
Johan van der Tuin, HoornGids is een objectief lokaal nieuwsmedium en sluit niemand uit om zijn/haar mening te geven. In de colofon is dat als volgt aangegeven: "Hoorngids geeft lezers op de website de mogelijkheid te reageren op nieuwsartikelen. Het feit dat een mening of visie op maatschappelijke gebeurtenissen wordt gepubliceerd impliceert niet dat Hoorngids die mening ook deelt of op welke wijze dan ook ondersteunt". Het onbelemmerd kunnen uitdragen van pluriforme meningen is niet alleen goed voor HoornGids maar ook goed voor het democratische debat in en over de stad!

Reactie: (Johan van der Tuin)
19-6-2016, 07:41
Een column op Hoorgids is goed voor Hoorngids!

Reactie: (Fernand Lambermon)
18-6-2016, 19:50
Een goed verhaal. Maar volgens mij zijn de plannen voor de tunnel veel ouder dan 9 jaar. Om van eenmaal gemaakte plannen af te stappen, is moed nodig. En dat ontbreekt helaas bij de meeste overheden. Vandaar dan ook de enorme verspillingen en verkeerde investeringen waar we vaak mee geconfronteerd worden.

Reactie: (Jules)
18-6-2016, 13:23
Wat een geleuter om niks!

Reactie: (Bert Laan)
18-6-2016, 10:52
Keer op keer blijkt dat automobiliteit voor de grootste problemen zorgt in deze maatschappij. Veiligheid, milieu, economie, maatschappelijk gedrag: veel kernwaarden van onze menselijke omgang ondervinden hinder van autootjes. En van hun chauffeurs. We zijn vele lessen van de jaren 60 en 70 bij het grof vuil gaan zetten wegens gedateerd, alleen die ene " een auto voor iedereen" wordt nog als dogma vastgehouden (waarbij die ene auto tegenwoordig al onder het gemiddelde per huishouden zit). Als we echt willen kijken naar de leefbaarheid van/in een stad, zullen we naar ons mobiliteitsgedrag moeten kijken. En dan zullen we moeten besefffen dat het allemaal wel een graadje minder hoog van de toren kan. Dat onze haast minder belangrijk is dan veiligheid of frisse lucht, dat ons recht op bereikbaarheid ook op andere manieren gerealiseerd kan worden dan alleen maar overal met de auto naar toe gaan. Rond de vorige verkiezingen heb ik me er hard voor gemaakt om de volgende buiging voor het autoverkeer te voorkomen. Dat ga ik nu niet meer doen. Als de burger niet wil leren, dan moet het maar zo zijn: dan moet het maar opstropen, dan moet het maar miljoenen kosten, dan moet het maar levens kosten en dan moet iedereen maar ontevreden zijn. We willen het zo.

Reactie: (Andries Gassan)
18-6-2016, 10:09
Om over de 'turbo rotonde' nog maar te zwijgen.

Reactie: (joop schoutsen)
18-6-2016, 02:30
Gezond verstand. En dat hebben we nodig,