Antwoord op vragen over persbericht Hoorn Citymarketing

04-06-2019

Op 21 mei j.l. publiceerde hoorngids.nl een van Hoorns Citymarketing ontvangen persbericht met de titel ’Hoorn is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019’. De gemeenteraad bleek op het moment van publicatie niet op de hoogte van de nominatie, noch van de in het persbericht genoemde cijfers. Reden voor de Hoornse Onafhankelijke Partij, De Realistische Partij, Partij van de Arbeid en Fractie Tonnaer, om daar schriftelijk vragen aan het college van B&W over te stellen. Hieronder de vragen en antwoorden van het college:  

 

Onderwerp: Artikel 36 vragen over persbericht Hoorn City Marketing

Beste leden van de raad,

Op 22 mei j.l. stelden de fracties van de Hoornse Onafhankelijke Partij, De Realistische Partij, PvdA en Fractie Tonnaer vragen naar aanleiding van een persbericht van Hoorn Marketing. In dit persbericht van 21 mei 2019 maken zij bekend genomineerd te zijn voor de Nationale Citymarketing Trofee en refereren zij ook aan een stijging van het aantal toeristische bezoeken aan Hoorn. Hierbij ontvangt u de antwoorden op uw vragen.

1. Wat vindt u van het persbericht van Hoorn Marketing? Onderschrijft u de inhoud?

Het is natuurlijk fantastisch nieuws dat Hoorn genomineerd is voor de Nationale Citymarketing Award. Het is een mooie blijk van waardering van deze onafhankelijke en professionele vakjury en het helpt ook weer Hoorn landelijk voor het voetlicht te brengen als aantrekkelijke toeristische bestemming.

Dat in dit bericht ogenschijnlijk ook een relatie wordt gelegd met stijging van het aantal bezoeken, vinden wij niet helemaal juist. Enerzijds omdat het niet aan Hoorn Marketing was om deze getallen bekend te maken, anderzijds omdat een directe oorzaak-gevolgrelatie moeilijk hard te maken is. Het is duidelijk dat de het aantal bezoeken en herhaalbezoeken in Hoorn sterker is gestegen dan in veel andere steden. Maar het is nooit de inzet van één organisatie die daartoe leidt.

2. Bent u vooraf op de hoogte gesteld over de verspreiding van dit persbericht/is de gemeente op enigerlei betrokken bij de externe communicatie van Hoorn Marketing?

Stichting Hoorn Marketing heeft een beleidsadviseur gemeld dat zij naar aanleiding van de nominatie een persbericht wilden versturen en dit is ook ter informatie met deze ambtenaar gedeeld. Van tevoren is wel afgesproken dat als er gegevens uit het rapport in het persbericht werden opgenomen, het persbericht pas verstuurd zou worden nadat de raad was geïnformeerd. Helaas heeft Hoorn Marketing zich helaas niet aan deze afspraak gehouden. Wij hebben hen inmiddels laten weten dat wij dit betreuren en ervan uitgaan dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.

3. In het persbericht wordt de suggestie gewekt dat de spectaculaire toename van het aantal bezoekers een verdienste is van Hoorn Marketing? Onderschrijft u dat?

Zoals gezegd, een directe relatie tussen de marketingacties van Hoorn Marketing en de stijging van het aantal bezoekers en bezoeken is moeilijk hard te maken. Het is echter ook niet uit te sluiten dat Hoorn Marketing hier ook een bijdrage aan heeft geleverd.

4. Klopt het - zoals in het persbericht wordt gesteld - dat de Gemeente Hoorn is genomineerd?

De Nationale Citymarketing Trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste citymarketing gemeente van Nederland. Het is dan niet Gemeente Hoorn óf Stichting Hoorn Marketing, maar de samenwerkende partijen die genomineerd zijn. De vakjury heeft onder meer heeft gekeken naar vakinhoudelijke elementen, zoals beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring, kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar.

5. Indien de inhoud van het persbericht klopt, vindt u als college dit dan de manier waarop de raad over bezoekersaantallen geïnformeerd moet worden?

Wij zijn natuurlijk niet blij met het feit dat u als raad bepaalde informatie uit het rapport uit de media heeft vernomen. Het was aan ons om dat te doen. Dat hebben we Hoorn Marketing ook laten weten.

6. Heeft er een onderzoek van NBTC-NIPO Research naar de aantallen bezoekers aan Hoorn in 2018 plaatsgevonden? En zo ja en wiens opdracht?

Ja. Dit is een jaarlijks onderzoek naar het aantal Nederlandse toeristische bezoekers en bezoeken. Hoorn doet hier al een aantal jaren aan mee.

7. Zo ja, wanneer zijn de resultaten ter kennis gebracht aan het college? Wij willen precies weten op welke datum en op welke wijze.

Het rapport en de concept raadsbrief over het rapport stonden op dinsdag 21 mei 2019 op de agenda van het college.

8. Kunt u ons het rapport van NIPO/NBTC research doen toekomen waarin deze cijfers worden onderbouwd? Bent u bereid zich, indien u niet in het bezit bent van dit rapport, hiervoor alsnog in te spannen en dit te delen met de Raad? Zo nee, waarom niet?

Dit is inmiddels op donderdag 23 mei j.l. gebeurd.

9. Indien het onderzoek niet voor 21 mei bij u bekend was, hoe kan het dan wel bekend zijn bij Hoorn Marketing dat kennelijk ook in staat was om deze cijfers aan te leveren voor zijn nominatie (of die van de gemeente) voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019?

Hoorn Marketing heeft deze cijfers niet ingestuurd voor de nominatie. Het rapport van NBTC- NIPO was ook niet de basis voor de nominatie. Voorafgaande aan de agendering van het rapport op de collegeagenda van 21 mei 2019 is deze informatie ambtelijk gedeeld met Stichting Hoorn Marketing als partner, met de instructie om deze niet te publiceren voordat de raad geïnformeerd was.

10. Hoe is de nominatie tot stand gekomen? Heeft de gemeente daar op enigerlei wijze een rol in gespeeld?

Dit is voortgekomen uit een aanmelding door Stichting Hoorn Marketing bij de organisatie van de Nationale Citymarketing Trofee. Dit naar aanleiding van eerdere contacten tijdens citymarketingevents. De gemeente heeft daar geen rol bij gespeeld.

11. Valt er een correlatie te leggen tussen de inspanningen van de citymarketeer en deze vermeende resultaten? Die suggestie wordt gewekt in het persbericht, waarbij college op dit punt eerder (beantwoording art. 36 vragen 2 november 2018 - vraag 13) anders informeerde.

Een een-op-een relatie tussen de inspanningen van Stichting Hoorn Marketing is niet te leggen. In ieder geval niet op basis van dit onderzoek. Er werd bezoekers immers niet gevraagd hoe zij op het idee zijn gekomen om Hoorn te bezoeken. Citymarketing maakt onderdeel uit van een groter geheel (bv. wat is de kwaliteit van de stad, maar ook wat bieden ondernemers en musea aan, eet.) en citymarketing doe je ook nooit alleen. Het is een gezamenlijke inspanning van iedereen in de stad; van inwoners die vrienden, kennissen en collega’s over hun stad vertellen, ondernemers met aantrekkelijke diensten en producten, verenigingen die goede prestaties behalen, instellingen met bijzondere initiatieven, musea met aansprekende exposities, organisatoren die topevenementen neerzetten, en ga zo maar door. En natuurlijk hebben Hoorn Marketing, Holland Boven Amsterdam en ook de gemeente daarin een bijzondere rol en bijdrage. Resultaten behaal je dus ook samen.

Tot slot

Tot slot nog dit: de bekendmaking van het goede nieuws van de nominatie en de stijging van het aantal bezoeken aan Hoorn is niet gelopen zoals het zou moeten. Dat vinden wij ook. Tegelijkertijd vinden we het vooral ook belangrijk om ons te richten op het goede nieuws en de uitdagingen die Hoorn nog heeft. Nu we tot de laatste 2 gemeenten behoren die kans maken op de titel ’Beste citymarketing gemeente van Nederland’ willen we die prijs natuurlijk ook winnen. Ook dat draagt weer bij aan de bekendheid van onze mooie stad. De bekendmaking vind plaats tijdens het Nationaal Congres Citymarketing op maandag 17 juni in Eindhoven.

Wij zijn onverminderd overtuigd van het potentieel van onze stad en willen ons samen met u en iedereen in de stad blijven inzetten om Hoorn nog aantrekkelijker te maken en nog beter neer zetten als heerlijke stad om te wonen, werken en te bezoeken.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,

Hoorn de gezelligste haven Hoorn de gezelligste haven
Gemeente Hoorn logo Gemeente Hoorn logo