Nog geen antwoord over slechts 1 geldautomaat in Kersenboogerd

08-08-2019

CDA raadslid Alex van der Kleij, heeft via schriftelijke vragen bij de gemeente aangekaart dat er in de wijk Kersenboogerd nog slechts 1 geldautomaat beschikbaar is. Hij vindt dat onaanvaardbaar voor een wijk van meer dan 20.000 inwoners. Uit onderstaand antwoord blijkt dat de gemeente daar niet over gaat en de vraag heeft doorgegeven aan het bedrijf ’Geldmaat’ die voor de banken de geldautomaten beheert. Er is over dit onderwerp nog geen antwoord van ’Geldmaat’ door de gemeente ontvangen. Uit het antwoord op de vraag met betrekking tot het feit dat in de Bangert en Oosterpolder geen enkele geldautomaat aanwezig is, blijkt dat dit niet op korte termijn zal veranderen.  

 

Onderwerp: Beantwoording artikel 36 vragen van het CDA over de beschikbare pinautomaten

Geachte heer Van der Kleij,

Op 12 juli 2019 heeft u vragen gesteld over de pinautomaten in Hoorn. Hieronder geven wij antwoord op uw vragen.

Vraag 1

Is het u bekend dat 2 automaten niet meer beschikbaar zijn en dat een wijk met meer dan 20.000 inwoners het nu met 1 automaat moet doen

Antwoord

Het filiaal van de ABN AMRO in de Kersenboogerd is opgeheven en daarmee ook de twee geldautomaten in de gevel van het betreffende gebouw. De geldautomaten vallen onder het bedrijf ’Geldmaat’. We hebben de vraag gesteld of er een vervangende geldautomaat terugkomt. Hier hebben op het moment van schrijven van deze brief nog geen antwoord op ontvangen.

Vraag 2

Is het u bekend dat de B&O in het geheel geen pinautomaat heeft?

Antwoord

Dat is ons bekend. Hierover hebben wij eerder vragen gehad van bewoners van deze wijk. Hierover hebben wij contact opgenomen met een vertegenwoordiger van een van de in Hoorn gevestigde landelijke banken. Deze heeft ons doorverwezen naar ’Geldmaat’. Deze organisatie neemt geldautomaten over van landelijk opererende banken.

Wij hebben toen de volgende reactie ontvangen:

”Helaas kan Geldmaat op dit moment niet op uw verzoek in gaan. In Zwaag hebben ING en Rabobank in de 2 grotere winkelgebieden geldautomaten geplaatst. ING in Zwaag-Centrum en Rabobank in Dorpsstraat Zwaag. Geldmaat heeft de intentie beide automaten over te nemen en te rebranden naar ”Geel”. Zwaag is te klein om nog een 3e automaat te plaatsen, omdat het aantal transacties op een nieuwe automaat te laag zou zijn. Mocht om welke reden dan ook 1 van de 2 huidige automaten wegvallen dan neem ik opnieuw contact met uw op.”

Vraag 3 en 4

Bent u het met ons eens dat zolang cash geld wordt geaccepteerd als wettig betaalmiddel, dit betaalmiddel ook op eenvoudige wijze verkregen moet kunnen worden? Zo nee, waarom niet?

Bent u het met ons eens dat iedereen, bijvoorbeeld ouderen of om eerder vermelde redenen, geld moeten kunnen pinnen? Hierbij bedoelen wij niet het bijpinnen in een winkel, dit is geen gereguleerde en gegarandeerde service. Zo nee, waarom niet?

Antwoord

Op zich zijn wij het met u eens dat contant geld op eenvoudige wijze verkregen zou moeten kunnen worden. Niet alles kan met giraal geld geregeld worden. Uit onderzoek van de Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank blijkt dat ouderen ook steeds vaker gebruik maken van contactloos betalen.

”Bij de 75-plussers neemt vooral contactloos betalen een vlucht, waar zij in 2017 nog 9% van alle betalingen contactloos deden, is dit in een jaar tijd bijna verdubbeld naar 17%. Het totale aandeel pinbetalingen bij deze leeftijdsgroep is inmiddels 41%.”

Bron: https://www.betaalvereniging.nl/actueel/nieuws/betalen-aan-de-kassa-2018-dalende-trend-cash-zet-verder-door/ (https://www.betaalvereniging.nl/actueel/nieuws/betalen-aan-de-kassa-2018-dalende-trend-cash-zet-verder-door/)

Aan de andere kant kunnen wij begrijpen dat er aan het exploiteren van dit soort automaten kosten verbonden zijn en dat een bedrijf een afweging maakt om wel of geen automaat te plaatsen. Er wordt nu eenmaal steeds minder gebruik gemaakt van contact geld. Dat leidt tot minder pinautomaten. Een zelfde ontwikkeling zien we bij het aantal brievenbussen. Geld pinnen blijft mogelijk, maar niet altijd in de directe omgeving van de woning.

Vraag 5

Bent u bereid zich in te spannen en in gesprek te gaan met banken om aan deze wensen te blijven voldoen en het service niveau goed te houden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord

Wij hebben in het voorjaar naar aanleiding van vragen van bewoners actie ondernomen en contact opgenomen met het bedrijf ’Geldmaat’. Het bedrijf maakt een afweging op basis van het aantal geldopnames en geeft aan geen extra automaat te willen plaatsen in Zwaag.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Namens het college van burgemeester en wethouder,

De burgemeester

Gemeente Hoorn logo Gemeente Hoorn logo
CDA Hoorn Fris en verstandig CDA Hoorn Fris en verstandig

Reacties
Reactie: (Hans Bruynsma)
8-8-2019, 17:36
Zelf ben ik bij ABN navraag gaan doen (wat dhr. V/d Kleij ook had kunnen/ moeten doen). Ik kreeg te horen dat eind derde kwartaal (dat is dus eind september) de automaat terug is.