Parkeersituatie De Beurs in Blokker moet beter

15-08-2019

Als het aan VOCHoorn ligt gaat er met de meest mogelijke spoed bezien worden of de parkeersituatie bij winkelcentrum De Beurs in Blokker kan worden verbeterd. Voorstellen van Deen Vastgoed en winkeliersvereniging De Beurs om een blauwe parkeerzone te verkrijgen worden door de gemeente Hoorn niet gehonoreerd. Reden voor de lokale partij VOCHoorn om er aandacht voor te vragen (zie onder) middels zogeheten artikel 36 vragen.  
----------------------------------------------------------------------
Betreft :    vragen ex artikel 36 RvO
Onderwerp:    Blauwe zone parkeren winkelcentrum De Beurs in Blokker


Geacht College,
Tijdens de vergadering van de Gemeenteraad d.d. 9 juli 2019 heeft VOCHoorn mondelinge vragen aan het College van B&W gesteld over het instellen van een blauwe parkeerzone bij winkelcentrum De Beurs in Blokker. Wethouder S. Bashara heeft toen in algemene zin deze vraag beantwoord, maar gaf toen zelf aan voor een uitgebreidere beantwoording meer tijd en input nodig te hebben. Vandaar deze aanvullende art. 36 vragen van VOCHoorn. 

Vanaf 2002 hebben Deen Supermarkten c.q. Deen Vastgoed en de winkeliersvereniging de Beurs het verzoek om een blauwe parkeerzone bij winkelcentrum De Beurs in te stellen meerdere keren zonder resultaat bij de gemeente Hoorn neergelegd. Sindsdien is de parkeersituatie bij winkelcentrum De Beurs alleen maar schrijnender geworden.

In 2017 is het verzoek wederom ingediend en weer door de gemeente verworpen onder verwijzing naar parkeeronderzoeken uit 2008 en 2012. Parkeeronderzoeken die respectievelijk 9 en 5 jaar oud waren!!!!

Eind 2017 heeft Deen Supermarkten op eigen initiatief en op eigen kosten een parkeeronderzoek, conform de door de gemeente Hoorn gehanteerde criteria, gehouden. Hieruit blijkt klip en klaar dat langparkeerders de parkeercapaciteit aldaar aanzienlijk beperken. In 2017 heeft de komst van de Action tot een nog grotere parkeervraag geleid. Weer later antwoordde de gemeente dat invoering van een blauwe zone niet mogelijk is, aangezien er dan ook gehandhaafd moet worden en daar geen capaciteit voor is. VOCHoorn vindt dit antwoord op zijn zachtst gezegd merkwaardig, aangezien er bij de blauwe zone van winkelcentrum De Grote Beer wel gehandhaafd kan worden.

Deen Supermarkten heeft aangegeven een eventuele herinrichting c.q. uitbreiding van de parkeerplekken bij winkelcentrum De Beurs te willen financieren; ook de noodzakelijke handhaving wil Deen financieren (geheel of gedeeltelijk).

Vanaf 8 juli j.l. is er een gedeeltelijk blauwe zone ingesteld bij Deen-Vredehof. Ook deze zone kan blijkbaar gehandhaafd worden.

VOCHoorn heeft ter plekke de parkeersituatie geobserveerd en wij zijn tot de conclusie gekomen dat de parkeersituatie daadwerkelijk schrijnend is.


Dit brengt VOCHoorn tot de volgende vragen:
1. Vindt het college het instellen van een blauwe parkeerzone een goed instrument tegen lang parkeren? Zo nee, waarom niet. Zo ja, waarom wel.
2. Waarom wordt er bij WC De Beurs in Blokker geen gevolg gegeven aan de oproep van Deen Vastgoed BV en de winkeliersvereniging De Beurs om een (gedeeltelijke) blauwe parkeerzone in te stellen. Wat is de echte reden (geen parkeerdruk, ontbreken van handhavingscapaciteit, etc. etc.)?
3. Heeft het college kennis genomen van het feit dat Deen Supermarkten bereid is een herinrichting c.q. uitbreiding en een stuk handhaving te financieren?
4. Is het college bereid, tijdelijk als proef, een blauwe parkeerzone aldaar in te stellen en deze situatie te monitoren en te evalueren, samen met ondernemers van WC De Beurs?

VOCHoorn ziet uw antwoorden met belangstelling en binnen de daarvoor geldende termijn tegemoet.

Deze vragen zijn mede tot stand gekomen dankzij de inzet en expertise van commissielid Hans Weeda, veiligheidsexpert en verkeersdeskundige van VOCHoorn.

Met vriendelijke groet,

A.S. Ruppert, fractievoorzitter VOCHoorn

De Beurs in Blokker De Beurs in Blokker

Reacties
Reactie: (A Ursem)
29-8-2019, 21:27
Heel belangrijk om ook niet te vergeten, !!!!de fiets!!!!!! huidige situatie is, je kan niet staan door de reclame attributen en zitplaats waar niemand op zit en vaste medewerkers voertuigen en als je plek hebt en weg wilt, wordt je bekant overreden door de auto`s en langzaam verkeer.