Fractie Tonnaer ontevreden met beantwoording fouten Ottobrug

14-09-2019

Fractie Tonnaer verwacht van het college van B&W een verklaring voor het feit dat aannemer Ploegam bij de restauratie van de Ottobrug een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen. Over het herstel van andere fouten bij het herstel van de kademuren vindt FT de beantwoording vaag.
Op de vraag van Fractie Tonnaer over het gebrekkige gemeentelijke toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden van de kademuren en het loopniveau van de Poolster, geeft het college toe dat het wellicht beter is continu een gemeentelijke toezichthouder aanwezig te laten zijn. Of permanent toezicht door de gemeente daadwerkelijk gaat plaatsvinden is onduidelijk. Vanwege de summiere  beantwoording door het college van B&W overweegt Fractie Tonnaer opnieuw vragen te stellen. Hieronder het antwoord van het college van B&W op vragen van Fractie Tonnaer:


Onderwerp: Beantwoording art. 36 vragen over fouten herstel kademuren bij de Ottobrug

Geachte heer Tonnaer,

Hierbij onze antwoorden op uw vragen gesteld in uw brieven d.d. 26 juli 2019 en 5 augustus 2019 over fouten bij het herstel van de kademuren bij de Ottobrug.

1a. Stelt u aannemer Ploegam aansprakelijk voor de gebreken bij restauratie van de kademuren bij Otto’s brug?

Ja, wij hebben Ploegam formeel aansprakelijk gesteld door middel van een brief. We proberen in eerste instantie om in goed overleg met Ploegam de brug te herstellen. Daarna gaan we ons bezig houden met de schuldvraag.

1b.Heeft de aannemer een verklaring voor het feit dat hij een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen?

Nee, Ploegam heeft tot nu toe geen verklaring gegeven voor het feit dat hij een funderingspaal heeft verwijderd zonder een nieuwe te plaatsen.

2a. Wanneer gaat de aannemer de restauratiefouten herstellen?

Dinsdag 20 augustus is Ploegam gestart met het herstel van de brug. Voor 5 september moet de brug gereed zijn.

2b. En wilt u daar druk op zetten zodat voetgangers en fietsers op korte termijn weer gebruik kunnen maken van de brug?

Wij hebben met Ploegam een planning gemaakt, dat de brug is hersteld voordat de havenconcerten beginnen. Op 5 september moeten de werkzaamheden zijn afgerond. De aannemer houdt zich aan deze planning.

Voor de fietsers en voetgangers hebben we tot die tijd een noodvoorziening getroffen met een opstapplaats voor de watertaxi. Zij kunnen gratis met de watertaxi naar de overkant.

2c. Vanaf 7 januari 2019 tot en met 30 april 2019 is de brug buiten gebruik geweest. Begrijpt u dat een nieuwe periode van afsluiten een te groot beroep doet op en te veel begrip vraagt van de bewoners van het havenkwartier?

Ja, wij begrijpen dat een nieuwe periode van afsluiten een groot beroep doet en veel begrip vraagt van de bewoners van het havenkwartier. Daarom hebben wij er ook alles aangedaan om het herstel van de brug in zo kort mogelijke periode uit te voeren en gereed te hebben voor de Havenconcerten.

2d. Klopt het dat voor het slaan van een funderingspaal Otto’s brug weer volledig getild en verplaatst moet worden?

Ja, voor het slaan van een funderingspaal dient de brug volledig getild en verplaatst te worden. 2e. Hoeveel tijd gaat dit kosten?

Het duurt circa 4 uur om de Ottobrug te tillen en te verplaatsen. De periode dat de brug van zijn plek is, duurt circa 2V* week.

3a. Waarom heeft de gemeentelijke inspecteur of projectleider niet zelf de gebreken vastgesteld bij de restauratie van de kademuren?

De problemen zaten niet in de kademuren. Die zijn volgens contract hersteld. De problemen zaten in het tussensteunpunt van de brug, dat geen onderdeel uitmaakte van het contract.

3b. Waarom zijn de beeldopnamen van de restauratiewerkzaamheden niet regelmatig bekeken?

De beeldopnames zijn wel regelmatig bekeken. Wij nemen in de evaluatie mee waarom deze fout daarbij niet is opgemerkt.

4a.Geven de ervaringen bij de restauratie van de kademuren en de herinrichting van het loopniveau van de Poolster u aanleiding om kritischer te kijken naar de wijze van aanbesteding?

Nee. De fout is in de uitvoering gemaakt en niet tijdens het proces van aanbesteden.

4b. Geven de ervaringen bij de restauratie van de kademuren en de herinrichting van het loopniveau van de Poolster u aanleiding om kritischer te kijken naar de kwaliteit van het gemeentelijke toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden?

Ja, wellicht dient er op een complex werk meer of zelfs continu een gemeentelijke toezichthouder aanwezig te zijn.

5. Heeft er na afronding van het herstelwerk door aannemer een oplevering van het werk plaatsgevonden en zijn toen tekortkomingen geconstateerd?

Het werk is opgenomen op 23 april 2019 en vastgelegd in een proces verbaal van oplevering. Hierbij zijn tekortkomingen geconstateerd, die de aannemer nog moet herstellen.

6. Is de aannemer bereid om de vastgestelde fouten voor eigen rekening te herstellen?

Tekortkomingen geconstateerd bij opneming d.d. 23 april 2019 zal de aannemer voor eigen rekening herstellen.

7. Hoeveel tijd kost herstel van meerdere fouten inclusief de plaatsing van de funderingspaal?

Herstel van de schade is binnen een termijn van vier weken opgelost. Dan is de brug weer begaanbaar De restpunten vanuit het proces-verbaal van oplevering proberen wij zoveel mogelijk ook binnen deze vier weken mee te nemen in de uitvoering.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Hoorn

Fractie Tonnaer Fractie Tonnaer