Kerkplein een plein waar de auto te gast is

Shared Space als gewenste optie 

HOORNGIDS | Van de plaatselijke politieke partij VOCHoorn ontving het college van B&W een schrijven waarin zorgen werden uitgesproken over de geplande inrichting van het Kerkplein en directe omgeving. Er werden vragen gesteld over bekende knelpunten in andere gemeentes waar volgens de formule ’shared space’ de verkeerskundige inrichting heeft plaatsgevonden. Hierbij de beantwoording op die vragen.

Beste meneer Weeda, Ruppert,
U heeft op 13 augustus 2019 vragen gesteld over Shared Space Kerkplein. In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.
Vraag 1 Kent u de bezwaren die er leven tegen de inrichting van steden en pleinen volgens het Shared Spaceprincipe?
Wij zijn bekend met aandachtspunten die landelijk spelen bij het principe van Shared Space inrichting.
Vraag 2 Indien deze bekend zijn, in hoeverre hebben deze dan een rol gespeeld bij uw overwegingen om te kiezen voor de Shared Space inrichting van het Kerkplein?
Het Kerkplein wordt in de integrale visie voor de binnenstad benoemd als een lokale kamer en visitekaartje van de binnenstad. Het streven is een zo hoog mogelijke informele verblijfskwaliteit te realiseren. Waarbij het aangenaam is te bezoeken, te vertoeven en te ontmoeten. Een in samenhang en aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte is noodzakelijk om deze doelstelling te behalen. Het ontwerp van de herinrichting van het Kerkplein is door een werkgroep met vertegenwoordigers van horeca, ondernemers en bewoners rondom het Kerkplein, Vereniging Oud Hoom, Ondememersvereniging Stad Hoorn en de eigenaar van het voorste deel van de Grote Kerk onder begeleiding van een ontwerpbureau opgesteld. Dit hebben we ter beoordeling voorgelegd aan een externe verkeerskundige van het Kenniscentrum Shared Space. Op aangeven van deze deskundige is het ontwerp van de werkgroep aangepast door het principe van Shared Space van gevel tot gevel uit te voeren. Door toepassing van hetzelfde materiaal wordt het één plein en is het nog duidelijker dat de auto te gast is op het Kerkplein. Tevens worden de Kerkstraat en de Breestraat ingericht met hetzelfde materiaal als het Kerkplein. Hierdoor ontstaat een verbinding met de Roode Steen en merkt de weggebruiker bij het inrijden van de Kerkstraat en de Breestraat al dat een bijzonder gebied wordt betreden. Met de inrichting van een verblijfsruimte op het Kerkplein, conform het Shared Space principe, wordt een eerste stap gezet in het realiseren van de binnenstadsvisie door de nadruk te leggen op het verblijven en het verminderen van de verkeerskundige inrichting. Door het behoud van een aantal functies, zoals een aantal parkeervoorzieningen, wordt de Shared Space inrichting nog niet ten volle benut. Dit kan in de toekomst worden geoptimaliseerd wanneer de binnenstadsvisie verder wordt uitgevoerd. Dan zal het Kerkplein steeds minder een bijzondere situatie zijn en zal het gedrag van de automobilist in de binnenstad in algemene zin veranderen. De nieuwe inrichting van het Kerkplein is hierop voorbereid.
Vraag 3 Indien de bezwaren u niet bekend zijn, bent u dan bereid om hiernaar onderzoek te doen?
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 4 Hoe gaat u om met de knelpunten welke in Utrecht naar voren zijn gekomen zodat wij daar straks in Hoorn geen last van hebben?
De situatie van bijvoorbeeld het Domplein in Utrecht is niet te vergelijken met de situatie van het Kerkplein in Hoorn. Het Domplein heeft een andere verkeerssamenstelling en intensiteit dan ons Kerkplein. Ook ruimtelijk is de indeling en omvang verschillend. Uitgangspunt bij de herinrichting van het Kerkplein is dat er voor alle gebruikers een begrijpelijke situatie ontstaat. Het Kenniscentrum Shared Space heeft hierop geadviseerd en aangegeven dat we extra aandacht moeten hebben voor gewenning, gedragsbeïnvloeding, verkeersregels, inrichtingseisen (oa voor mensen met een (visuele) beperking) en handhaving. Hier zorgen we dan ook voor. Koninklijke Visio en Onbeperkt Hoorn adviseren ons met betrekking tot toegankelijkheid en inrichting voor slechtziende en blinde mensen. Door in te zetten op een goede inrichting, intensieve communicatie en toezicht door de handhavers, helpen we bezoekers en verkeersdeelnemers te wennen aan de nieuwe situatie. Alles wat nieuw is, vraagt om gewenning. Het Kenniscentrum Shared Space geeft aan dat op de volgende locaties in het algemeen tevredenheid heerst over de werking van Shared Space:
- Rijksstraatweg in Haren
- Tweebaksmarkt in Leeuwarden
- Gouverneursplein in Leeuwarden
- Nieuw Zaailand in Leeuwarden
- Diverse pleinen in Oosterwolde
- Vismarktplein en Marktplein in Sneek
Met vriendelijke groet.
Burgemeester en wethouders van Hoorn 

Kerkplein luchtfoto Kerkplein luchtfoto
Kerkplein nieuw ontwerp Kerkplein nieuw ontwerp

Reacties
Reactie: (cees van dermaat)
21-9-2019, 14:16
Je moet klein beginnen

Reactie: (Frits Bruin)
21-9-2019, 10:35
Sluit het centrum van de binnenstad toch af voor doorgaand gemotoriseerd bezoekers-verkeer; Neem Haarlem als vergelijkbaar voorbeeld; daar wandel je veel prettiger door de winkelstraten... Daar kom je slecht een enkele bestelauto’s tegen in stapvoets tempo om winkels te bevoorraden...