De Poort van Hoorn

Column van Sjaak Grosthuizen

Podcast: column (https://soundcloud.com/radiobontekoe/column-van-sjaak-grosthuizen-2019-09-21)
HOORNGIDS | Hoe fijn is het niet om tijdens een vergadering over het aanpakken van een enorm stadsproject te zien, dat iedereen enthousiast en met grote volharding mee doet. Geen enkele fractie heeft de houding van: ga je gang maar hoor. Wij vinden alles best, als het maar goed voor elkaar komt. Natuurlijk is het pas goed voor elkaar, wanneer je aan het einde van het werk kan aanwijzen wat jouw fractie daarin voor elkaar gebokst heeft.

We hebben het weer over de Poort van Hoorn. En wanneer we de ambitie aandurven die Cees Maas van de ChristenUnie tentoonspreidde, dan blijft het daar niet bij, maar creëren we een Poort van Westfriesland, neen, een Poort van Noord-Holland! Ik herken dat soort aanvullingen wel van vroeger, toen ik met mijn broer aan het opbieden was. Ik was van plan in iets de beste van heel Nederland te worden. ‘Van heel Europa!’ zei mijn broer dan. ‘Van heel de wereld!’ ging ik daar overheen, waarop mijn broer riep: ‘Van heel het zonnestelsel!’ Zodat ik de kans kreeg voor de alles overtreffende trap: ‘Van het hele heelal!’ Mijn broer riep: ‘Van de hele kosmos!’ mij daarbij triomfantelijk aankijkend. ‘Dat is hetzelfde als het heelal en dat ben ik al!’ Wij konden daar een hele ochtend over bakkeleien.

Ik moet toegeven, dat het met de plannen fors aan toe zal gaan wat betreft de herkenbaarheid van Hoorn in en rond het stationsgebied. We gaan ten noorden en ten zuiden van het spoor wat beleven. Ook op, over of misschien zelfs onder het spoor door blijft niets meer hetzelfde. Er komen slimme oplossingen om pakweg 1250 auto’s te bergen. Hoe precies, moet nog worden uitgewerkt. Ten noorden of ten zuiden of aan beide kanten van het station, maar elke geplande auto zal z’n plekje krijgen. En dan het wonen in dat gebied! Maar liefst duizend woningen moeten er verrijzen! Duizend! Prima, volgens enkele fracties, als er ook maar zoveel woningen voor de startende jongeren bij staan, zoveel voor de minder draagkrachtigen en zoveel voor hen die de totale kosten allemaal makkelijker op te brengen maken. En dan moet er ook nog plek zijn om Hoorn het aanzien te geven dat het verdient. En zelfs het oude splijtende idee van een tunnel onder het spoor door blijkt uit de ijskast te siepelen. Er wordt nog niks toegezegd - dat we dat vooral niet gaan denken - maar er zullen nog even geen definitieve stappen worden gezet, die een tunnel helemaal onmogelijk maken. Een prachtig voorbeeld van de elkaar sparende en toegevende fracties van de coalitie!

Wat deze coalitie heeft gesmeed van de grote lijnen die eerder door de raad waren gesuggereerd grenst aan het ongelooflijke. Een nieuwe hoofdingang van het station aan de andere zijde van het spoor, terwijl het museum van de stoomtrams er nog gewoon dankzij een tikkie inschikken kan blijven, maar die grote supermarkt van ’s lands nu nog grootste kruidenier moet daar ook plaats maken voor het nieuwe gezicht van de stad. Och, laat ik het Huis van de Stad niet vergeten te noemen. Dat gaat er komen, ook wanneer bepaalde coalitiepartijen er helemaal geen stadhuis in ondergebracht willen zien.

Omdat het Huis van de Stad niet het enige bouwwerk moet zijn met een verwachtingen scheppende naam, krijgen we daar ook een oplossing om het heen en weer over de spoorlijnen makkelijk en zo interessant mogelijk te maken: het ‘Podium’. Het ‘Podium’ is niet zomaar een railsoversteekplek, maar een traverse. Hoorn krijgt een traverse. Kom daar maar eens om in, zeg maar, Stedebroec of Drechterland. De raadsleden kregen deze lekkermakende tekst daarover toegestuurd: Het ‘Podium’heeft zoveel ruimtelijke en functionele kwaliteit én verblijfskwaliteit dat deze positief bijdraagt aan de totale beleving van het nieuwe stationsgebied en de verbinding - over het spoor heen - met de binnenstad.  Zeg dan maar eens nee.

Alle fracties waren verheugd dat er weer iets stond te gebeuren, ook de fracties DRP en fractie Verdonk, die hun wegens ziekte of ander zeer afwezigheid compenseerden door hun inbreng via een andere fractie te brengen.

Geen enkel cynisch woord dus over de discussies die voorts ontstonden over toevoegingen over details bij de grote lijnen. Het college gaat alle genoemde wensen trachten in te passen in de volgende stappen om met de Poort van Hoorn van deze gemeente een echtere stad te maken. We gaan het allemaal beleven. Wie weet krijgt de routineuze alles overziende fractievoorzitter van FT zijn zin en gaan er voor het aantreden van een volgende gemeenteraad al een flink aantal palen de grond in om de eerste groep bewoners te kunnen laten meegenieten van de bouwherrie in dit adembenemende gebied. Nu alleen maar hopen dat er voor deze ambities ook het benodigde geld ligt te wachten.

Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column