Fietstunnel B&O gaat nog heel lang duren

11-11-2019

HOORNGIDS | De tijdelijke aansluiting van de fietstunnel onder de Westfrisisaweg tussen industrieterrein Zevenhuis en de wijk Bangert & Oosterpolder zal niet eerder dan voorjaar 2020 gerealiseerd kunnen worden. Afhankelijk van de Exploitatiemaatschappij Zevenhuis en de overdracht van gronden wordt in een later stadium bezien hoe de fietstunnel vorm gaat krijgen. 
 

De Fractie Tonnaer had hierover vragen gesteld aan het college van B&W. Zie hierbij de beantwoording.

Vraag 1 Hoe en wanneer gaat het college in overleg met wijk- en buurtbewoners en wijkorganlsaties Bangert en Oosterpolder over de fietsroute van en naar de fietstunnel?

De definitieve aansluiting van de fietstunnel wordt in overleg met wijk- en buurtbewoners en wijkorganlsaties bepaald als onderdeel van het project ”invulling groenzone ten zuiden van N307”. Op 7 mei 2019 hebben wij u met een informatieve raadsbrief (zaaknummer 1674450) geïnformeerd over de voortgang van dit project. Aangegeven is dat hierin helaas vertraging is opgelopen omdat nog niet duidelijk is welke gronden overgedragen kunnen worden door de provincie aan de gemeente Hoorn. Na duidelijkheid hierover worden verschillende ontwerpen gepresenteerd en besproken met gemeentebestuur en bewoners. Onderdeel hiervan is ook de aansluiting van de fietstunnel in zuidelijke richting door de groenzone. Het is vooralsnog onduidelijk of en wanneer met de uitvoering van project ”invulling groenzone ten zuiden van N307” gestart kan worden, omdat naast duidelijkheid over grondposities ook nog overeenstemming bereikt moet worden over een ontwerp en de financiering hiervan. Omdat in april 2020 een Multi Traffic Point (MTP) geopend wordt op bedrijventerrein Zevenhuis wordt momenteel wel onderzocht of het wenselijk en mogelijk is om in het voorjaar van 2020 alvast een tijdelijke aansluiting van de tunnel op Bangert en Oosterpolder te realiseren. Naast een tankstation omvat het MTP ook diverse horecagelegenheden waaronder een Kentucky Fried Chicken, een McDonalds en een Febo. Als de tunnel niet wordt aangesloten, dan is een omweg via de Rijweg het enige alternatief voor fietsers vanuit Hoorn die naar dit MTP willen. Binnenkort zal het college van Burgemeester en Wethouders een beslissing nemen over het wel of niet realiseren van een tijdelijke aansluiting, vooruitlopend op de definitieve aansluiting. Hierin wordt naast de financiering ook de wijze van communicatie naar bewoners meegenomen.

Vraag 2 Wanneer wilt u het fietspad aansluiten op de fietstunnel tussen bedrijventerrein Zevenhuis en Bangert en Oosterpolder?

Tijdelijke aansluiting:
Binnenkort zal het college van Burgemeester en Wethouders een besluit nemen over het wel of niet realiseren van een tijdelijke aansluiting van de fietstunnel op de bestaande stad in het voorjaar van 2020. Ook de Exploitatiemaatschappij Zevenhuis moet binnenkort beslissen of zij de aansluiting van de tunnel aan de noordzijde in de tijd naar voren kunnen en willen halen. Een tijdelijke aansluiting aan de zuidzijde heeft hierbij alleen zin als de tunnel gelijktijdig aan de noordzijde wordt aangesloten.

Definitieve aansluiting:
Het is vooralsnog onduidelijk wanneer een definitief ontwerp voor de groenzone (inclusief definitieve aansluiting van de tunnel) met financieringsplan gereed is en tot uitvoering kan komen. Dit gezien de discussie die nog loopt met de provincie over overdracht van gronden.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Hoorn

Fietstunnel B&O vanaf B&O 3 Fietstunnel B&O vanaf B&O 3