Nieuwe fase citymarketing Hoorn

HOORNGIDS | Het is tijd voor een nieuwe fase van de citymarketing van Hoorn. Dat stelt het bestuur van Stichting Hoorn Marketing. Hierbij zien het bestuur en de citymarketeer geen rol voor zichzelf. Zij hebben ondernemersvereniging OSH en de gemeente Hoorn gevraagd om samen na te denken over de toekomst van de marketing van Hoorn.
Nu het merk ‘Ik hou van Hoorn’ en de branding van Hoorn als Stad van de Gouden Eeuw staan, is het tijd om de marketing van Hoorn door te ontwikkelen en op een andere manier te organiseren. Tot die conclusie komt het bestuur van Hoorn Marketing op basis van gesprekken met diverse stakeholders uit de stad. 

Waardering en ontwikkelpunten
Tijdens die gesprekken is waardering uitgesproken over hoe de kwartiermakersfase is opgepakt en voor de behaalde resultaten. Tegelijkertijd zijn er ook ontwikkelpunten benoemd. Een van die punten is de vraag waar de citymarketing zich op moet richten; vooral op toerisme, of juist ook op andere thema’s als wonen en economie? Daarnaast is draagvlak een vraagstuk. Het is moeilijk gebleken om naast de gemeentelijke subsidie ook voldoende financiering en ondersteuning vanuit de stad aan te trekken. En tot slot is de manier van aansturing een punt van aandacht. Vanuit stakeholders is er een duidelijke behoefte om meer invloed te hebben op de keuzes die Hoorn Marketing maakt.

Stokje overdragen
De citymarketeer had na de zomer al aangegeven dat hij eind 2019 wilde stoppen i.v.m. de groei van zijn bedrijf. Mede naar aanleiding van deze gesprekken heeft het bestuur van Hoorn Marketing besloten het stokje over te willen dragen. ”Na verschillende gestrande initiatieven om de citymarketing op te zetten hebben wij deze kwartiermakersfase van de marketing van Hoorn met heel veel plezier en enthousiasme opgepakt,” vertelt Petra Hagemeijer (voorzitter HM). ”Tegelijkertijd is het ook een uitdaging om dit als vrijwilligersbestuur goed uit te kunnen voeren. Er is nog veel werk te doen, met name in het leggen van verbindingen tussen veel partijen. Daarom vindt het bestuur dat het verstandig is als dat werk door meer partijen, of door een grotere partij gedragen wordt.”

Volgende fase
Het bestuur van Hoorn Marketing benadrukt dat zij gaan zorgen voor een zorgvuldige en goede overdracht van de citymarketing. Het streven is om de marketing per 1 januari 2020 over te dragen. ”Wij laten ons werk zeker niet uit onze handen vallen,” aldus Hagemeijer. ”Het belang voor de stad is groot en dat nemen we zeer serieus.” De komende tijd gaat Hoorn Marketing in gesprek met de gemeente Hoorn en de OSH over hoe de volgende fase van de marketing van Hoorn het beste kan worden georganiseerd en uitgevoerd.

Kaasmarkt Hoorn 2 Kaasmarkt Hoorn 2