Intermaris kan bouwen op oude hockeyvelden

Dubbelgebruik parkeerplaatsen reële oplossing volgens college

HOORNGIDS | De beoogde herontwikkeling van het gebied op en rond de oude hockeyvelden aan de Nieuwe Steen in Hoorn was voor de Fractie Tonnaer, VVD en Sociaal Hoorn aanleiding om daar vragen over te stellen aan het college van B&W. Met name de parkeerproblematiek in de wijk en geplande bouwactiviteiten is voor de politieke partijen aanleiding om te vragen of er een integrale parkeer- en verkeersvisie kan worden gemaakt. Voor de nieuwbouw van IKEC (Integraal Kind en Expertise Centrum) willen de fracties dat ook andere locaties bekeken worden, zoals de locatie van de voormalige gevangenis de Glasbak en de sportvelden in Risdam-Noord.

Uit de beantwoording blijkt dat het college van B&W daar anders tegenaan kijkt. Hierbij de gestelde vragen met daaronder de beantwoording door het college. 

Beste heren Tonnaer, De Meij en Van der Veer,
U heeft vragen gesteld over de herontwikkeling oude hockeyvelden In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.
1. Bent u het met ons eens dat zonder een integrale parkeer- en verkeersvisie en afdoende oplossingen voor de huidige- en toekomstige parkeer- en verkeersproblemen, nieuwbouw in de Nieuwe Steen moeilijk te realiseren is?
We zijn het met u eens dat nieuwbouw in de Nieuwe Steen moeilijker te realiseren is zonder een integrale visie op het parkeren en maatregelen voor het parkeren. Het kantorengebied Nieuwe Steen transformeert steeds meer van werken naar een mix van wonen en werken. Om op deze en toekomstige ontwikkelingen te anticiperen is de opdracht aan de organisatie gegeven een integrale visie en maatregelen voor het parkeren op te stellen voor het gebied Nieuwe Steen en omgeving. Hierbij wordt een groter gebied beschouwd en worden de effecten en oplossingsrichtingen beoordeeld. Participatie van de omgeving in dit proces is essentieel voor een breed gedragen oplossing. 
Mocht het dubbelgebruik alsnog leiden tot een hoge parkeerdruk in de omgeving dan kan hier overgegaan worden tot regulering. Deze integrale oplossingen voor het parkeren moeten gereed zijn voordat het gebied oude hockeyvelden in gebruik wordt genomen door het IKEC en woningbouw. Voor de ontwikkelingen in kantorengebied Nieuwe Steen die nu in voorbereiding zijn, is gekeken of de functie voldoet aan de gestelde eisen van parkeren en verkeersafwikkelingen. Individueel voldoen deze ontwikkelingen aan de eisen, gecombineerd met het vaststellen van een aantal parkeeroplossingen.
2. Volgens ons zijn dubbel parkeren, mobiliteitsplan en verlaging van de parkeernorm schijnoplossingen. Kunt u niet beter de harde cijfers gebruiken en naar reële oplossingen op zoek gaan?
Wij zijn het niet met uw stelling eens dat het hier zou gaan om schijnoplossingen. Dubbelgebruik van parkeerplaatsen is een zeer gebruikelijke methodiek in gebieden waar verschillende functies gemengd zijn. Op de oude hockeyvelden zijn woningen en een maatschappelijke functie voorzien. De woningen zullen veelal ’s avonds en in het weekend gebruik maken van de parkeerplaatsen. De maatschappelijke functie maakt overdag gebruik van de parkeerplaatsen. Voor de berekening van het dubbelgebruik van parkeerplaatsen is gebruik gemaakt van de parkeeraantallen behorende bij de functies. Het dubbelgebruik is een reële oplossing voor het gebruik van de parkeerplaatsen.
Het dubbelgebruik voor parkeren is vastgelegd in het paraplubestemmingsplan parkeren en laden en lossen. Het is een geëigende landelijke methodiek die door CROW wordt voorgeschreven om een zo leefbaar en duurzaam mogelijke openbare ruimte te creëren. Wij hebben de organisatie de opdracht gegeven om een mobiliteitsplan te maken. Dit is een instrument waarin maatregelen zijn benoemd die de organisatie neemt om minder medewerkers met de auto naar het werk te laten komen. Daarbij is de parkeeropgave een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle gebruikers van het kantorengebied Nieuwe Steen, waarvan het stadhuis er één is.
De verlaging van de parkeernorm geldt voor een deel van het beoogde sociale woningbouwprogramma. Met Intermaris zijn prestatieafspraken gemaakt. In de afspraken is opgenomen dat op de oude hockeyvelden 80 sociale huurappartementen worden gerealiseerd. Daarnaast wordt nog gekeken naar de toevoeging van circa 60 middeldure huurappartementen. Ongeveer 50% van de sociale huurappartementen zal bestaan uit studio’s en kent een huur die onder de eerste aftoppingsgrens ligt. De studio’s zullen bewoond worden door eenpersoonshuishoudens. Het autobezit zal navenant zijn en hiermee is het verdedigbaar om voor dit deel van de appartementen een lagere parkeernorm te hanteren die gelijk is aan bijvoorbeeld kamerverhuur. Voor het overige deel van het woningbouwprogramma wordt de parkeernormennota gehanteerd voor het bepalen van het aantal benodigde parkeerplaatsen.
3. Bent u het met ons eens dat door de bouw van bijna 200 tot 300 appartementen in de Nieuwe Steen en door de komst van een IKEC de verkeers- en parkeerproblemen in de wijk zullen toenemen?
We zijn het met u eens dat de komst van 200 tot 300 nieuwe appartementen en het IKEC in het gebied Nieuwe Steen zorgen voor meer verkeersbewegingen en parkeervraag. Daarom is het ook nodig dat er een integrale visie op parkeren en maatregelen voor het parkeren komen voor het gebied Nieuwe Steen en omgeving. Voor de ontwikkeling op de oude hockeyvelden (IKEC en zo’n 140 appartementen) is berekend dat de verkeersintensiteit zal toenemen maar zodanig dat dit toelaatbaar is voor het plangebied. De verkeerskundige effecten worden in de toelichting op het bestemmingsplan verantwoord.
4. Waarom wordt door de vestiging van een IKEC met 450 leerlingen nauwelijks rekening gehouden met het leerlingenvervoer? Hoeveel meer verkeersbewegingen ontstaan er dagelijks in de Nieuwe Steen door de vestiging van een IKEC?
Er is in het ontwerp nadrukkelijk rekening gehouden met het leerlingenvervoer. De afwikkeling van het leerlingenvervoer geschiedt op de kavel van het IKEC. Op de eigen kavel van het IKEC is een kiss-and-ride-strook waar de busjes leerlingen afzetten en ophalen. In de berekeningen wordt uitgegaan van ca. 900 verkeersbewegingen door de vestiging van het IKEC. Deze aantallen zijn opgebouwd uit het halen en brengen van de kinderen door de ouders en het leerlingenvervoer en door het personeel van het IKEC dat met de auto komt. Deze verkeersbewegingen zijn voornamelijk twee maal per dag gedurende een korte periode tijdens de haal- en brengtijden. De afwikkeling kan worden opgevangen binnen het bestaande wegprofiel.
5. Wilt u voor nieuwbouw van IKEC ook andere locaties betrekken, waaronder locatie voormalige gevangenis de Glasbak en de sportvelden in Risdam-Noord?
Nee. Het onderzoek naar de meest geschikte locatie voor het IKEC heeft al eerder plaatsgevonden, namelijk in 2017. Samen met het schoolbestuur is een afweging gemaakt tussen mogelijke locaties op basis van een aantal voorwaarden en locatiecriteria. Daarbij is de locatie oude hockeyvelden als meest geschikt beoordeeld. Er is destijds besloten de locatie oude hockeyvelden aan te wijzen voor de realisatie van het IKEC met het uitgangspunt de combinatie met sport en wonen te onderzoeken. Vervolgens is het onderzoek gestart naar deze functies in combinatie met een IKEC op de oude hockeyvelden. Het resultaat is dat een IKEC goed combineert met woningbouw. Onder andere vanwege de mogelijkheid tot dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Samen met het schoolbestuur is de afgelopen jaren al veel tijd en energie gestoken in het proces om te komen tot een IKEC op de voormalige hockeyvelden. Onderzoek naar mogelijke andere geschikte locaties is in deze fase van het proces niet aan de orde.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Hoorn

Hockeyvelden Nieuwe Steen Hockeyvelden Nieuwe Steen