Parkeren in Poort van Hoorngebied

Commissievergadering 13 februari

HOORNGIDS | In voorgaande raads- en commissievergaderingen is door de Hoornse raad al uitgebreid geboomd over de parkeergelegenheid die in het stationsgebied moet worden gerealiseerd. In de vergadering van 24 september 2019 zijn de laatste aanwijzingen van de raad aan het college meegegeven. De parkeergarage waar 1000 auto’s terecht moeten kunnen dient gedeeltelijk ondergronds zijn.

De supermarkt (AH) in dat gebied zal verdwijnen en er komen minimaal 3000 fietsparkeerplaatsen ten noorden en ten zuiden van het station. Voor mensen die daar in de buurt werken worden alternatieve parkeerplaatsen gezocht, bij voorkeur op het eigen bedrijfsterrein.

Er wordt door meerdere fracties gereageerd op de verandering van het aantal parkeerplaatsen van 1250 naar 1000. Ook wordt genoemd dat het duidelijk moet zijn waar geparkeerd kan worden om zoekverkeer te voorkomen. Hoe wenselijk is het om de supermarkt daar weg te halen en waar gaat de winkel dan naar toe? Kunnen die 3000 fietsen deels ook in het ondergrondse deel worden gestald? Over het aantal te verwachten auto’s ontbrandt een hele discussie tussen de fracties, al dan niet gebaseerd op uitspraken van wetenschappers.

Wethouder Samir Bashara is verheugd dat het voorstel over het algemeen positieve reacties opleverde. De ervaring leert dat mensen die de stad willen bezoeken en gratis willen parkeren ook nu al hun auto te plaatsen bij het Hof van Hoorn en de kilometer naar de binnenstad wandelend onderneemt. Hij ontkent de gedachte dat hij vanuit zijn GroenLinks-gedachten uit is op minder autogebruik en bijpassende vermindering van parkeerplaatsen. Extra parkeerruimte realiseren voor de bedrijven die daar zijn en mogelijk nog komen vormt een risico voor de gemeente. Men zou namelijk ook kunnen besluiten er geen gebruik ervan te maken.

De wethouder wil aantallen noemen, met de toezegging dat die aan de hand van latere inzichten kunnen veranderen. Wanneer de supermarkt daar weg is, komt er parkeercapaciteit vrij, maar het blijft wel nodig een kleinere supermarkt daar te handhaven. Hij lanceert daarvoor de titel ‘boodschappenwinkel’. Om mogelijke noodzaak het aantal parkeerplaatsen in de garage uit te breiden op te kunnen vangen, zou je nu kunnen besluiten het gebouw uit te breiden met ruimte met een andere functie, die wanneer het nodig is omgebouwd kan worden voor parkeren. Een ondergrondse parkeerplek voor fietsen is ontzettend veel duurder dan een gebouw bovengronds. Voorafgaand aan de verdere besluitvorming rond de Poort van Hoorn komt ook de discussie over het Huis van de stad aan de orde. Er zal voor de raadsvergadering waarin dit onderwerp wordt afgehamerd door een aantal fracties een amendement worden ingediend.

Commissievergadering 13 februari 2020 Commissievergadering 13 februari 2020