Zorgen over elektrische pendelbusjes Hoorn

HOP en VOCHoorn stellen vragen over busjes en haven

HOORNGIDS | Onlangs berichtten wij op Hoorngids over de pendelbusjes die ingezet worden voor het vervoer van toeristen en personen. Het artikel vormde de aanleiding voor een tweetal Hoornse politieke partijen - de Hoornse Onafhankelijke Partij en VOCHoorn - om vragen te stellen aan het college van B&W. Robert Vinkenborg van HOP: ”Het toerisme gaat ons aan het hart. Elektrische pendelbusjes zoals die ook door Hoorn rijden zouden niet langer worden gedoogd. Dat baart ons zorgen en daarover stellen wij het college van B&W vragen. Deze aanleiding gebruiken wij ook om vragen te stellen over wrakken in de Hoornse binnen- en buitenhaven.”
Hieronder de brief aan het college.

Geacht college,
“Elektrische pendelbusjes voor personenvervoer hebben jarenlang illegaal op de openbare weg gereden en dat werd gedoogd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie. Maar nu stopt het gedogen en worden de busjes tóch van de weg gehaald.” Dat stelt BNR-Nieuwsradio na eigen onderzoek. Ook andere media berichten hierover. 
Volgens BNR komt aan de gedoogsituatie een einde omdat de politie en de Inspectie per direct gaan handhaven en de busjes van de weg halen. 
In Hoorn rijden sinds een aantal jaren pendelbusjes, onder meer om overlast van touringcarbussen in de binnenstad te voorkomen, van en naar de Nieuwe Wal. Het gebruik van deze pendelbussen hangt nauw samen met de infrastructuur t.b.v. de Witte Vloot. Naar aanleiding van de berichtgeving over het niet meer gedogen van elektrische penbelbusjes door de ILT stellen wij u de volgende vragen:
1. Klopt de berichtgeving van BNR en geldt het niet meer gedogen ook voor de Hoornse situatie en zo ja wat zijn de gevolgen?
2. Op welke wijze wordt de gemeente Hoorn hierdoor op enigerlei wijze (praktisch/juridisch/financieel) geraakt en wat gaat het college hieraan doen?
3. Indien het college besluit de busjes te blijven gedogen, hoe zit het dan met de aansprakelijkheid mocht zich onverhoopt iets voordoen? 
4. Hoorn heeft flink geïnvesteerd in de infrastructuur t.b.v. Witte Vloot met hoge verwachtingen over bezoekersaantallen. Moeten onder invloed van de coronacrisis en/of ontwikkelingen in de markt de verwachtingen voor de komende jaren worden bijgesteld? M.a.w. hoe relevant is de Witte Vloot nog als het gaat om aantallen bezoekers voor Hoorn? 

HOP en VOC Hoorn maken zich over de verrommeling van de binnen- en toenemende mate ook de buitenhaven. Het schip Broeder Isidoor lijkt bijna te zinken. In 2018 heeft de raad het HOP-Initiatief raadsvoorstel: ‘regeling schrijnende gevallen schepen in de Binnenhaven van Hoorn’ aangenomen. Het aantal wrakken in de haven neemt sindsdien naar onze waarneming alleen maar toe. 
5. Het college heeft middelen om verloedering tegen te gaan en op te treden bij schrijnende situaties. Wat doet het college momenteel om de problemen aan te pakken. Hoe komt het dat de Broeder Isidoor nog niet uit de haven is weggesaneerd? Kortom, wat is nu het beleid? 

Wij vernemen graag van u.
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Robert Vinkenborg – Hoornse Onafhankelijke Partij
Aart Ruppert – VOC Hoorn

Bringo 2 Bringo 2