NS stuurt aan op nieuw stadhuis

Fractie Tonnaer wenst geen bemoeienis van buiten

HOORNGIDS | Op 15 september zal de Hoornse gemeenteraad zich uitspreken over de toekomst van het stadhuis: nieuwbouw of renovatie. Tijdens de commissievergadering van 27 augustus bleek de voorkeursoptie van het college van B&W (nieuwbouw in stationsgebied) niet de gewenste meerderheid te krijgen: er werd gekozen voor renovatie. In een gloedvol betoog liet wethouder Arthur Helling weten dat we daarmee als gemeente ook de steun zouden verliezen van partners als NS en ProRail. 

Recent is door NS een brief gestuurd naar de Hoornse gemeenteraadsleden om op het belang te wijzen van een stadhuis in de Poort van Hoorn, waarbij woorden als ’visie’ en ’durf’ niet werden geschuwd. NS schrijft o.a.: ”Voor NS zou het niet doorgaan van het Huis van de Stad naar de Poort van Hoorn een teleurstelling zijn. Een teleurstelling voor de invulling van het gebied, maar ook een teleurstelling in de samenwerking. Het Huis van de Stad naar de Poort van Hoorn zou een duidelijke onderstreping zijn van de gemeentelijke ambities waarmee u ons warm heeft gemaakt voor participatie in Poort van Hoorn. Wij hebben ook de reële angst dat dit gevolgen zal gaan hebben voor de snelheid en haalbaarheid van de gebiedsontwikkeling Poort van Hoorn.”

De Fractie Tonnaer beschouwt deze brief als een ongewenste vorm van bemoeienis. Binnen de partij is men ervan overtuigd dat de gemeenteraad, zonder hulp en wijsheid van NS, een verstandige keus kan maken voor nieuwbouw of renovatie van het Hoornse stadhuis. Om die reden heeft de fractie dan ook een reactie gestuurd naar NS, die hieronder te lezen is. 

Geachte mevrouw Winkenius,
Af te lezen aan de timing, adressering en inhoud vermoeden wij dat u niet zelf op het idee bent gekomen om een brief aan de Hoornse gemeenteraad te schrijven. Het is in ieder geval de eerste keer dat wij een brief rechtstreeks van NS ontvangen. U besluit de brief aan ons met de gemeenteraad veel wijsheid te wensen. Uw wijsheid kent slechts één richting: dat is de bouw van een nieuw stadhuis in de Poort van Hoorn.
Vanuit onze inzichten en na een grondig onderzoek door een extern bureau kiest onze fractie voor renovatie van het stadhuis in de Nieuwe Steen. De bouw van een nieuw stadhuis heeft geen toegevoegde waarde voor de bereikbaarheid van de stad en geeft geen economische impuls aan de ondernemers in de binnenstad. Het huidige stadhuis ligt zeer centraal in onze stad en in de regio. Onze inwoners en medewerkers komen niet per trein naar het stadhuis maar lopend, per fiets, bus of met de auto. Dat zal ook bij nieuwbouw het geval zijn.
Wij zijn het met u eens dat de gemeente Hoorn het goede voorbeeld moet geven. Al jaren stimuleren wij hergebruik, renovatie en verduurzaming van panden en vinden wij daarom renovatie en verduurzaming van het stadhuis vanzelfsprekend. Goed werkgeverschap wordt volgens ons mede bepaald door beloning, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, goede parkeervoorzieningen, bereikbaarheid en een goede werksfeer. De ligging van het stadhuis bij het station is niet van belang voor zulk goed werkgeverschap. 
Wij zijn het met u eens dat Hoorn een prachtige historische binnenstad en haven heeft en uniek is gelegen aan het IJsselmeer/Markermeer. Daar verandert de ligging van het stadhuis gelukkig niets aan. Ook na renovatie van het stadhuis zal de waardering voor onze historische stad blijven. Toeristen en consumenten brengen geen bezoek aan het stadhuis maar bezoeken en doen inkopen in de binnenstad, haven, horeca en musea. 
In uw brief suggereert u dat indien er geen nieuw stadhuis bij het station wordt gebouwd de gebiedsontwikkeling van de Poort van Hoorn moeilijk is. Wij betreuren het dat NS geen vertrouwen heeft in de ontwikkelingsmogelijkheden en de kracht van de Poort van Hoorn zonder de bouw van een stadhuis. Onze fractie heeft er alle vertrouwen in dat investeerders woningen willen bouwen in de Poort. De bouw van een hotel is van meer betekenis voor het toerisme en de economie van de binnenstadondernemers. 

Door de coronacrisis verliest de NS ongeveer 4,5 miljard euro aan inkomsten in vijf jaar. Prognoses voorspellen een verlies over 2020 van één miljard euro. Volgens de Raad van Bestuur wordt NS de komende jaren een kleiner bedrijf en de financiële situatie waarin u zich bevindt is ernstig. Wij hebben er alle begrip voor dat NS zich primair zorgen maakt over de werkgelegenheid van de 20.000 NS-medewerkers en bij het kabinet om noodzakelijke financiële hulp vraagt. Het is waarschijnlijk dat NS nauwelijks financiële capaciteit heeft om nieuwe bouwprojecten te starten. 
Voor de ontwikkeling en bereikbaarheid van onze stad en voor de ondernemers in de binnenstad is de aanleg van een tunnel, de bouw van een parkeergarage met een ruime gastvrije traverse en woningbouw aan het Pelmolenpad, Vale Hen en bij het station van een veel groter belang dan de bouw van een stadhuis. Wij rekenen erop dat rijk, provincie en investeerders ons daarbij gaan helpen. 
Onze fractie is ervan overtuigd dat de gemeenteraad, zonder hulp en wijsheid van NS, een verstandige keus maakt voor nieuwbouw of renovatie van het Hoornse stadhuis. 
Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer,
Onno Egtberts, Levent Helelespe, Conny Ligthert, Nico Oudheusden, Marieke Rijk en Roger Tonnaer, leden gemeenteraad Hoorn

Stadhuis Hoorn Stadhuis Hoorn