Snelheidsmeterspaarpot in Hoornse straatbeeld

Snelheidsmeter die niet bestraft, maar beloont

HOORNGIDS | In verschillende gemeentes in Nederland wordt met succes gewerkt met de zogeheten Safety-safe. De Safety-safe is een snelheidsmeter die niet bestraft, maar beloont. Iedereen die zich in de straat aan de snelheidslimiet houdt, zorgt ervoor dat er geld in een digitale spaarpot wordt bijgeschreven. Dat gespaarde bedrag mogen bewoners vervolgens besteden aan een zelfgekozen doel voor de wijk. De Safety-safe zorgt gemiddeld voor 25% minder hardrijders in de straat. Door het participatietraject met bewoners en door de prijs die de buurt krijgt, blijft dit effect ook zichtbaar nadat de Safety-safe is weggehaald.

Vanwege de positieve effecten in andere gemeentes willen de lokale politieke partijen VOCHoorn en de Hoornse Onafhankelijke Partij de Safety-safe, inmiddels ook bekend als de snelheidsmeterspaarpot, dergelijke apparatuur ook graag terugzien in het Hoornse straatbeeld. Om die reden hebben de beide partijen een brief gestuurd naar het Hoornse college, die hieronder te lezen is. 

Geacht College,
In het NHD d.d. 20-10-2020, katern Algemeen, stond onder het kopje ‘Spaarpaal’ in plaats van flitspaal een artikel dat het belonen van automobilisten die zich aan de maximumsnelheid houden in Brabant zo’n succes is dat dit initiatief inmiddels ook elders in het land wordt toegepast.
Kern van deze strategie is dat weggebruikers die zich aan de verkeersregels en met name de maximumsnelheid houden geld sparen en dat het je aan de regels houden positief wordt beloond. Met name in buurten, wijken of straten waar een maximumsnelheid van 30 km geldt, zo blijkt uit verkeersonderzoek in Noord-Brabant. En waar een Safety-safe scherm staat, is de buurt een stuk veiliger geworden, het aantal boetes voor te hard rijden gedaald en is de buurt een bedrag rijker geworden wat in de betreffende wijk of buurt wordt besteed.

Dit brengt VOCHoorn en HOP tot de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van het gebruik van Safety-safe schermen in (andere) gemeenten en welk effect dit heeft op de (verkeers)veiligheid in een wijk of buurt?
2. Is het college bereid te onderzoeken of dit systeem ook in verkeersonveilige wijken en/of buurten in Hoorn kan worden gerealiseerd? Zo nee, waarom niet?
3. Indien het antwoord op vraag 2 positief is, is het college dan bereid om de Raad een voorstel aangaande de invoering van de Spaarpaal voor te leggen? Zo nee, waarom niet?

VOCHoorn en HOP zien uw antwoorden met belangstelling en binnen de daarvoor geldende termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,
A.S. Ruppert, fractievoorzitter VOCHoorn
R. Vinkenborg, fractievoorzitter HOP

Safety-safe Safety-safe