Toenemende verkeersonveiligheid in Hoorn

11-01-2021

HOORNGIDS | De fracties van VOCHoorn en de Hoornse Onafhankelijke Partij maken zich grote zorgen over de toegenomen verkeersonveiligheid in Hoorn, met name voor de langzame verkeersdeelnemers. De plaatselijke politieke partijen baseren zich hierbij op cijfers van RTL Nieuws en op cijfers van de gemeente Hoorn. Het aantal ongelukken met gewonden is significant toegenomen. Om die reden hebben VOCHoorn en HOP schriftelijke vragen aan het College van B&W gesteld. Zie de brief hieronder. 

Geacht College,
Eind december 2020 meldde RTL Nieuws dat in 2019 ten opzichte van 2018 in de gemeente Hoorn meer ernstige verkeersongelukken zijn gebeurd. (httphttps://www.rtlnieuws.nl/zoek-het-op/datavisualisatie/2020-verkeersveiligheid-ongeluk-ongeval-verkeer-botsing-gewond-onde/957aa21813b0e7601c39b91a54ff626d/hoorn-(nh) (https://www.rtlnieuws.nl/zoek-het-op/datavisualisatie/2020-verkeersveiligheid-ongeluk-ongeval-verkeer-botsing-gewond-onde/957aa21813b0e7601c39b91a54ff626d/hoorn-(nh))s://www.rtlnieuws.nl/zoek-het-op/datavisualisatie/2020-verkeersveiligheid-ongeluk-ongeval-verkeer-botsing-gewond-onde/957aa21813b0e7601c39b91a54ff626d/hoorn-(nh))

Bijzonder hierbij is dat in 2019 ten opzichte van 2018 slechts enkele verkeersongelukken meer plaatsvonden, maar dat er ca. 50 ongelukken met gewonden meer waren dan in 2018. 
Verder wordt de kruising Keern/van Dedemstraat als een gevaarlijke kruising bestempeld; een andere gevaarlijke verkeershotspot is, volgens dit onderzoek, de kruising Koepoortsweg/van Dedemstraat. Daarnaast zijn de meeste kruisingen van het Keern (boven de provinciale weg) met het hieraan parallel lopende fietspad een bron van ongelukken. Kruising Keern/Geldelozeweg kent vele ongelukken en dankzij de hulp van mevrouw T. Blom van Schermer Wijnkopers en haar EHBO-koffer wordt vaak erger leed voorkomen.
Ook uit de verkeersstatistieken van de gemeente Hoorn over 2015 t/m 2019 blijkt dat het aantal verkeersongevallen met gewonden sterk stijgt.
De fracties van VOCHoorn en HOP maken zich grote zorgen over deze negatieve ontwikkeling en met name over de afgenomen verkeersveiligheid van ‘langzaam verkeer’ - deelnemers zoals voetgangers en fietsers.

Dit brengt de fracties van VOCHoorn en HOP tot de volgende vragen:
1. Is het college bekend met de uitkomsten van het RTL Nieuws onderzoek naar de verkeersonveiligheid o.a. in Hoorn? Indien nee, is het college bereid zich hiervan op de hoogte te stellen?
2. Deelt het college de grote zorgen van VOCHoorn en HOP als het gaat om de sterke stijging van verkeersongevallen met gewonden?
3. Welke verklaring heeft het college voor deze stijging?
4. VOCHoorn en HOP zijn de mening toegedaan dat de stijging van verkeersongelukken met gewonden met name onder de groep ‘langzame verkeersdeelnemers’ valt. Is deze opvatting juist? Zo nee, waarom niet?
5. Welke acties op korte en lange termijn onderneemt het college om de veiligheid van de kruispunten Keern/van Dedemstraat, Koepoortsweg/van Dedemstraat en andere onveilige hotspots te verbeteren?
6. Is het college bereid om met name de verkeersveiligheid van het ‘langzaam verkeer’ (voetgangers, fietsers) te verbeteren? Indien neen, waarom niet?
7. VOCHoorn en HOP veronderstellen dat het toegenomen bezit en gebruik van E-bikes mede debet is aan de toename van het aantal verkeersongelukken met gewonden. Herkent het college dit beeld?
8. Wordt binnen de mobiliteitsvisie, waaraan op dit moment wordt gewerkt, aandacht besteed aan de veiligheid van langzaam verkeer? Zo ja, welke maatregelen worden hierbij overwogen?

VOCHoorn en HOP zien uw antwoorden met belangstelling binnen de geldende termijn tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Peter Peerdeman, commissielid VOCHoorn
Aart Ruppert, fractievoorzitter VOCHoorn
Guido Breuker, raadslid HOP

Keern - Van Dedemstraat 1 Keern - Van Dedemstraat 1
Koepoortsweg - Van Dedemstraat 2 Koepoortsweg - Van Dedemstraat 2