Na mislukking 'Hoorn Marketing', betere sturing, meer middelen en verbinder nodig

Digitale Commissievergadering 19 januari

HOORNGIDS | In 2017 koos Hoorn voor het inzetten van citymarketing om de stad beter te promoten, zodat het bezoek aan de stad en de besteding van geld in de stad vermeerderd kon worden. Er werd € 200.000,- voor uitgetrokken. Na evaluatie van wat er sinds die tijd is verricht op dat gebied mag de conclusie worden getrokken dat dit onvoldoende is. ’Stichting Hoorn Marketing’ had volgens afspraak een Raad van Advies van de grond moeten krijgen, maar de opkomst was zo laag, dat men geen bijeenkomsten meer organiseerde.

Jaarlijks diende een uitvoeringsplan opgeleverd te worden en ook daar ging het mis. Een strategische aanpak kwam niet van de grond, ook al omdat stakeholders afhaakten. Het aantrekken van externe financiers bleef steken op € 25.000,- per jaar van ondernemers. Wat wel is gelukt is het ontwikkelen van de huisstijl van ‘Ik hou van Hoorn’ en de campagne ‘Stad van de Gouden Eeuw’.

De gemeente Hoorn steekt de hand in eigen boezem door toe te geven, dat het sturen vanuit de gemeente niet in orde was. Op uitvoeringsniveau was onvoldoende duidelijk wat er gedaan moest worden.

Nu dringt het inzicht door dat de subsidie van € 200.000,- wel als veel geld klinkt, maar dat je er maar weinig marketing mee kunt uitvoeren. Meer dan de helft van het geld is opgegaan aan het salaris van de citymarketeer. Met het geld dat overblijft kun je nog maar weinig meer doen. Afstemming op en samenwerking met ’Holland Boven Amsterdam’ is niet bijster goed verlopen, maar deels is dit te wijten aan de nog zoekende instelling van HBA.

In 2017 heeft ’Bureau Buhrs’ een werkplan voorgelegd met aanbevelingen over beleefbaar maken van erfgoed, nieuwe ervaringen in monumenten, gastheerschap, customer journey’s, een eventdesk en alliantielabs, maar die zijn nauwelijks terug te vinden in het werkplan van ’Stichting Hoorn Marketing’.

De gemeente wil nu zelf meer de regierol op zich nemen en iemand binnen de gemeente aanstellen die coördineert en verbindt, die contacten met alle partijen tot stand brengt, ook in relatie tot andere domeinen, zoals wonen, ontwikkeling van het waterfront, arbeidsmarkt, enz.  

De samenwerking met de winkeliersvereniging OSH wordt verstevigd en betaald met een bedrag van € 50.000,-. Aan de thema’s ‘Hoorn Stad van de Gouden Eeuw’, ‘Hoorn Havenstad’ en ‘Hoorn Woonstad’ wordt voorrang verleend.

De fracties van de raadscommissie kunnen zich vinden in de conclusies over het functioneren van de marketing van Hoorn. Marketing is meer de wereld van de snelle jongens, volgens Dick Bennis (CDA). Hij ziet in de persoon van Ad Geerdink, de huidige directeur van het ’Westfries Museum’, de ideale persoon om het werk voor Hoorn te verrichten. ”Onze mooie stad verkoopt zichzelf”, vindt Menno Jas (DRP). Ook Arwin Rood (D66) vindt dat de stad nu al veel mogelijkheden heeft om als mooi product in de markt te staan, maar Hoorn moet toch meer smoel krijgen. Het verhaal van Hoorn. ”We hebben de marketing nooit professioneel aangepakt en met veel te weinig geld. If you pay peanuts, you get monkeys”. Robert Vinkenborg (HOP) wil de instanties die nu al bezig zijn Hoorn in de markt te zetten, meer co-creatief met elkaar laten samenwerken.

Of het beeldmerk van Hoorn gehandhaafd moet worden is voor een aantal fracties een vraag die je beter aan deskundigen kunt stellen, maar van verschillende fracties mag de zin: ’Ik hou van Hoorn’ best weggelaten worden en het verhaal over de Gouden Eeuw is tegenwoordig minder wervend.

Wethouder Arthur Helling deelt de teleurstelling van de commissie over het mislukken van het plan dat in 2017 was opgestart. Hij geeft ook aan dat de gemeente te weinig heeft gedaan om te sturen. Hij ziet toch mogelijkheden in de stad om mensen en organisaties te verbinden om het doel te bereiken. Vanuit zijn ervaring in een andere werkkring heeft hij wel een beetje door waarmee een stad of gebied niet onderscheidend is. We zullen het speciale moeten vinden en dat de keuze te laten zijn. Mensen komen voor iets specifieks. Hij beklemtoont dat niet alles slecht gaat wat het bekender maken van Hoorn betreft. Hij waarschuwt voor het effect van het vervangen van beeldmerken. De wethouder geeft aan dat hij nuttige en bruikbare opmerkingen heeft gehoord waar hij mee aan het werk kan gaan.

Ik hou van Hoorn_Hoorn City Marketing Ik hou van Hoorn_Hoorn City Marketing

Reacties
Reactie: (bob besselink)
20-1-2021, 11:00
Een initiatief vanaf de andere kant, de uitvoering. Op het Kleine Noord 57 wordt een TIP (tourist information point) geopend onder het motto Ik Hou Van Hoorn. Daar gaan vrijwilligers als gastvrouw / heer de bezoekers vertellen hoe mooi en interessant Hoorn is. Wandel en fietstochten, flyers, posters, bewegende beelden, veel informatie maar vooral persoonlijk contact met gelouterde dames en heren die er plezier in hebben hun stad te promoten. Meer informatie? 0229-861250 of 06-54791816