Hoorn op een koopje?

Column van Sjaak Grosthuizen

HOORNGIDS | Hoorn op de kaart zetten, Hoorn bekend maken en omtoveren tot een geliefd verblijfsoord voor tout le monde. Dat schijnt nog een hele kunst te zijn. De stad is al mooi natuurlijk, maar hoe laat je dat weten? Hoe verkoop je de stad? Hoe zet je die in de markt? Een lumineus idee van een wethouder was: daar huur je iemand voor in met verstand van de markt: een marketeer. Een marketeer is van een heel andere klasse dan een marktkoopman. Bij marktkoopman denk ik met enige weemoed terug aan de dagen dat ik tijdens de Helders juttersmarkt voor mijn broer, die daar een kaaswinkel had, kaas te verkopen vanuit een marktkraam.

Heerlijk werk, wanneer je eenmaal je draai en de juiste toon hebt gevonden. Niemand passeerde achteloos mijn kraam en de omzet steeg naar volle tevredenheid van mijn broer, die van zichzelf al een aardige koopmansinstelling heeft. Ik was meer van de kaasraad- en proefspelletjes en de benodigde kaaswoordgrappen. En doen of je heilig in je product gelooft. Als vegetariër heb ik in de aanloop naar Kerstmis een enorme hoeveelheid paté weten te slijten met overtuigende beschrijvingen van fantastische dierlijke ingrediënten en exquise smaak.

Nu weet ik ook wel dat het in de markt zetten van een complete stad heel andere koek is. Jij en ik hebben eigenlijk nauwelijks een begin van besef van citymarketing. Dit is het grotere werk, dat je vol vertrouwen overlaat aan vaklieden. Mensen met een scherpe kijk op wat daar allemaal bij komt kijken en het is dan ook prima dat een wethouder van een stad dat graag over laat aan zo’n stedenverkoper, zo’n citymarketeer. En ja, specialisten zijn niet goedkoop en je mag blij zijn wanneer je zo iemand tegenkomt en weet te strikken voor jouw stad.

Dat is gebeurd en de Hoornse raad zou de Hoornse raad niet zijn, wanneer daar toch wat voorwaarden aan verbonden zouden worden. Het gaat tenslotte niet om een paar stapels van grote ronde Goudse kazen in verschillende gradaties van belegenheid. Het was de Ondernemings-vereniging Stad Hoorn die het initiatief nam om een Stichting Hoorn Marketing op te richten die dit wel eventjes professioneel zou aanpakken. Er kwam een heus bestuur en men zou zich van ondersteunend advies laten voorzien via een Raad van Advies. Een structuur voor de aanpak die de Hoornse gemeente zo ver wist te krijgen daar jaarlijks twee euroton voor neer te tellen.

Nou ken ik het wereldje van echte marketing niet erg. Hier en daar ving ik op dat reclamebureaus behoorlijke rekeningen weten uit te schrijven om een bijvoorbeeld een nieuwe tube tandpasta of een gezichtscrème in de markt te zetten. Daar zitten hele teams achter die pakkende oneliners bedenken. Daar zitten de ‘snelle jongens’ zoals Dick Bennis van het CDA weet. Zo’n snelle jongen staat er garant voor dat er van ruim twee ton hooguit één tonnetje overblijft om verkoopdingetjesdingetjes van te fabriceren. Een snelle jongen is niet van het overleggen met een Raad van Advies.

Na drie jaar bleek de opbrengst van het citymarketen bitter tegen te vallen. Hadden we dat niet eerder kunnen weten? Als je zelf in de wereld van snelle jongens en meisjes thuis bent, had je direct al kunnen voorspellen dat een stickertje met een eigen logo en een glossy magazin in beperkte oplage al gauw een tonnetje of wat kosten. Ons college, onze raad en zelfs onze toch niet zo traag lijkende binnenstadsondernemers zijn niet gewend aan zo’n snel inzicht. Voor Dick Bennis en toch aardig wat raadsleden met hem is een capabel man als Ad Geerdink al snel genoeg. Ad is directeur van het Westfries Museum en een niet te omzeilen persoon wanneer het over Hoorn en de Gouden Eeuw betreft. Die moet je Hoorn laten verkopen.

Toch zijn er fracties, waaronder het CDA, die het aanhouden van een, volgens Ad Geerdink, prachtige publiekstrekker als De Halve Maen al een stap of wat te snel was. We zoeken nu dus een persoon die met een slakkengangetje binnen de kortste keren de stad Hoorn een niet weg te poetsen plek op de wereldkaart zal bezorgen. Je begrijpt natuurlijk dat ik de komende ontwikkelingen heel rustig, maar intens gespannen zal blijven volgen hoe men met Hoorn te koop gaat lopen. Hoorn op een koopje?

Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_Hoorn op een koopje Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_Hoorn op een koopje