Hoornse woningcorporatie wil dialoog met bewoners

Wooncompagnie introduceert interactieve video’s

HOORNGIDS | Woningcorporatie Wooncompagnie uit Hoorn zoekt graag naar manieren om haar bewoners nog beter te bereiken. In 2021 start de woningcorporatie met een pilot van interactieve video’s als extra communicatiemiddel.

Dialoog met bewoners
Met de video’s gaat Wooncompagnie interactief de dialoog aan en betrekt haar bewoners bij een dienst of informatie die nuttig is. Tijdens het bekijken van de video’s kunnen bewoners door te klikken keuzes maken en direct het juiste formulier vinden op de website. Bewoners worden als het ware bij de hand genomen in de stappen die ze kunnen zetten bij een hulpvraag, een melding of gewoon een informatiebehoefte.

Verschillende onderwerpen
Wooncompagnie start met de lancering van drie video’s over zeer uiteenlopende onderwerpen. ‘Service Abonnement’, ‘Hinder & Overlast’ en ‘Huurbetaling’ worden in de eerste video’s toegelicht. Door het interactieve karakter kunnen bewoners met de video’s de boodschap op een hele andere manier tot zich nemen. Ze worden stap voor stap begeleid naar hun keuze of het antwoord op hun vragen.

Video Service Abonnement
Wooncompagnie zorgt voor het grote onderhoud, huurders zorgen zelf voor de kleinere reparaties. Dat is in de Wet zo geregeld. Niet iedereen kan of wil de kleine reparties zelf doen. De interactieve video over het Service Abonnement licht de bewoners voor over wat je hiermee precies kunt regelen. ”Om huurders te helpen heeft Wooncompagnie het Service Abonnement in het leven geroepen. Voor een relatief klein bedrag kan de huurder ervoor kiezen deze kleine reparaties voortaan uit te besteden aan Wooncompagnie”, aldus Rick van der Plas, teamleider dagelijks onderhoud.

Video Huurbetaling
Wooncompagnie probeert aan de voorkant mee te denken als huurders kampen met betalingsproblemen. In de video over Huurbetaling nodigt Wooncompagnie haar huurders uit om zich altijd te melden als het even tegenzit. ”Samen zoeken naar een oplossing, zonder dat een huurder zich hiervoor hoeft te schamen, dat is nergens voor nodig”, aldus Paul de Bakker, teamleider Verhuizen & Huurbetaling.

Video Hinder of overlast?
”Onze buurtteams staan graag voor bewoners klaar. In veel gevallen weten huurders niet waar ze hun klacht over hinder of overlast kwijt kunnen. Van het kastje naar de muur is iets waar Wooncompagnie graag verre van blijft”, aldus Moira Bonne, buurtconsulent regio Noord. ”In deze video zien de huurders direct hoe ze bij de juiste instantie of contactpersoon terecht komen, zodat ze sneller geholpen kunnen worden.”

Meten is weten
Wooncompagnie hoopt op een succesvolle pilot, zodat meer video’s in de toekomst zullen volgen. Aan het eind van de video’s worden bewoners dan ook uitgenodigd hun feedback te geven, zodat ook echt gemeten kan worden of deze video behulpzaam is geweest en heeft bijgedragen aan een oplossing.

Video interactief Wooncompagnie Video interactief Wooncompagnie

Reacties
Reactie: (Kees de greeuw)
16-3-2021, 07:25
Intermaris en netwerk buurtbemiddeling heb ik gebeld bij overlast, maar kunnen niets doen zeggen zij, intermaris medewerker komt niet verder dan op de stoep te zeggen, heeft u overwogen te verhuizen. En na het advies om buurtbemiddeling te benaderen hoor je van netwerk buurtbemiddelingen niets meer. Hoe sirieus nemen deze instanties haar bewoners die meer dan 30 jaar netjes hun woningen huren??? Ik denk dat hun raporten, gemaakt worden om subsidies en gelden binnen te schrapen bij rijk en gemeente

Reactie: (Kees de greeuw)
16-3-2021, 07:15
Intermaris ingeroepen tegen burenoverlast, in gehorige woning gerritsland. Intermaris doet niets aan probleem, ook buurtbemiddeling in geschakeld van netwerk, laat helemaal niets horen. Wie help hier? Een hoop mooie woorden, maar zijn niet bereid om mijn probleem sirieu

Reactie: (edwin bakels)
15-3-2021, 14:35
dat wil intermnaris niet ik moest woning aanvaarden toen zolang loopt dit al.de opzichter zal alles eerlijk opschrijven niet gebeurd en nu ben ik de lul dacht niet ik laat voorkomen intermaris wie dan ook horen aan regels te houden zijn huizen van rijk isoleren is een en is wat stuk moeten ze het maken en nee doen ze ook niet voorbeeldje problemen met verwarming bel op nee we komen niet langs want je betaald geen 2.30 pm aan intermaris ik had contrakt waarin intermaris hoort te maken dus verplicht dit is extra centen verdienen op niks af daarom kan intermaris dit niet nu niet nooit niet liegen is hun vak en ja de boekwerk gaat open naar huurdercomichie