Opheldering geëist in pendelbusconflict

Toeristentreintjes/busjes in Hoornse haven en binnenstad onrechtmatig

HOORNGIDS | De politieke partijen Fractie Tonnaer, PvdA, DRP en Danny Verdonk hebben in een vroegtijdig stadium hun zorgen geuit over de in hun ogen onrechtmatige wijze waarop toeristen werden vervoerd in met name het Havenkwartier. Ze hebben daarbij aangegeven dat busjes/treintjes met een Duits kenteken van een buitenlands bedrijf in Hoorn geen toeristen mogen vervoeren.

De fracties hebben aangegeven dat het vervoer van toeristen en cruisepassagiers beter kan worden uitgevoerd door regionale- en lokale bus-en taxibedrijven. De antwoorden door het college op de eerder gestelde vragen hebben de nodige verontwaardiging opgeroepen. Niet alleen liet de beantwoording onwaarschijnlijk lang op zich wachten, ook inhoudelijk laten de fracties er geen spaan van heel. In de brief wordt gesproken over ”antwoorden van bedroevende kwaliteit en daarnaast ontwijkend”. Om die reden hebben de partijen de vragen en antwoorden van het College doorgestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daar kwam zeer snel een antwoord op: ”Het rijden met dit soort elektrische busjes op de openbare weg vanuit zowel Europese als Nederlandse regels is niet toegestaan.”

Uitstel
Het vormde de aanleiding tot een nieuwe serie vragen, die onlangs door het college werden beantwoord met de uiterst onbevredigende mededeling dat er vanwege gebrek aan capaciteit nog geen helderheid kon worden gegeven. Inmiddels is het kookpunt bereikt, hetgeen moge blijken uit onderstaande brief aan het College van Burgemeester en Wethouders Hoorn.

Geacht College,
3 september 2020 hebben wij de eerste vragen gesteld over toeristentreintjes in de Hoornse binnenstad en haven. Deze vragen zijn 14 oktober 2020 door u beantwoord. De nietszeggende beantwoording van vraag 3 ontvingen wij pas 28 januari 2021. Vanwege de ondeugdelijke beantwoording hebben wij 15 februari 2021 nieuwe vragen gesteld over toeristenbusjes en treintjes. Deze vragen behoren volgens het Reglement van Orde binnen 30 dagen beantwoord te worden. Zonder schroom laat u na 30 dagen weten onvoldoende capaciteit te hebben om de vragen binnen de gestelde tijd te beantwoorden. U wist natuurlijk al een dag na ontvangst van de vragen dat u capaciteit tekort komt. Helaas is het tekort aan capaciteit niet het grootste probleem. U toont ook aan gebrekkige kennis van zaken te hebben en onverschillig te zijn voor ons controlerende werk als gemeenteraadsleden.
Januari 2017 heeft u een éénmalige startsubsidie of financiële bijdrage van € 55.000,- toegekend aan Hoorn City terwijl u toen al wist dat deze treintjes niet mogen rijden op de openbare weg. Verder heeft u € 40.000,- uitgetrokken voor handhaving en € 42.000,- betaald voor de aanschaf en plaatsing van twaalf haltepalen. U heeft feitelijk onwettig vervoer gefinancierd en gefaciliteerd.
Om onwettig vervoer in de toekomst te voorkomen hebben wij contact gelegd met de Inspectie Leefomgeving en Transport en alle vragen en antwoorden aan de Inspectie gestuurd. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft bevestigd dat het vervoer met dit soort voertuigen zonder goedkeuring van de RDW voor gebruik op de openbare weg niet is toegestaan. U rest slechts onze vragen snel en eenvoudig te beantwoorden. Wij gunnen u daartoe de tijd tot 8 april 2021. Tot slot pleiten wij nogmaals het vervoer van cruisepassagiers en toeristen over te laten aan Nederlandse bus- en taxibedrijven uit Hoorn en West-Friesland. Deze bedrijven kunnen op een veilige manier toeristen vervoeren en beschikken over alle vergunningen die daarvoor nodig zijn.
Vriendelijke groet,
namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer
namens PvdA, Arnica Gortzak
namens DRP, Menno Jas
namens fractie Danny Verdonk, Danny Verdonk

Pendelbusje Pendelbusje