Dramatisch faillissement D-reizen

Klanten met een voucher van D-reizen krijgen geld terug

HOORNGIDS | ”Alsof een naaste overlijdt. Dramatisch. Rampzalige dag voor de reiswereld.” Zo omschrijven relaties, medewerkers en vaste klanten het faillissement van D-reizen. De 285 reisbureaus met hun zonnige gele logo’s en etalages vol aanlokkelijke bestemmingen verdwijnen uit het straatbeeld. Het in 1965 opgerichte bedrijf, een van de grootste reisorganisaties van Nederland, werd gisteren failliet verklaard.

Conflict met Tui leidde tot einde D-reizen
Het faillissement werd ingeleid door een conflict met touroperator Tui. Inzet: de aanbetalingen die klanten hebben gedaan op een geannuleerde reis. D-reizen heeft deze aanbetalingen niet aan de klanten teruggestort. In plaats daarvan zijn er vouchers verstrekt. Tot ergernis van Tui bleven miljoenen euro’s aan betaalde voorschotten op rekening van D-reizen staan, ook wanneer ze bestemd waren voor een reis van Tui. Het kabinet becijferde onlangs dat een miljoen Nederlanders vouchers hebben ontvangen die een waarde van bijna een miljard vertegenwoordigen.

Rechter: D-reizen had geen voucher mogen uitgeven
Onlangs bepaalde de rechter dat D-reizen in zijn rol als bemiddelaar geen vouchers had mogen uitgeven. Deze uitspraak maakte voor Tui de weg vrij om de reissommen op te eisen. Tui en D-reizen zouden gisteren voor de rechter staan. Het faillissement maakte een zitting overbodig. Vermoedelijk beschikte D-reizen niet meer over de middelen om de aanbetalingen terug te boeken. Eerder hadden Tui en ook Corendon hun relatie met D-reizen bevroren. De reisorganisatie mocht geen reizen van deze touroperators meer verkopen.
 
D-reizen begon met het sparen van kassabonnen
De oorsprong van D-reizen gaat terug tot 1965 toen de Amsterdamse supermarktkoning Dirk van den Broek voor zijn klanten een succesvolle spaaractie bedacht. Wanneer zij voor honderd gulden aan kassabonnen overlegden, konden ze voor fl. 97,50 een tiendaagse busvakantie naar de Italiaanse Rivièra boeken. Het verblijf aldaar was zelfs voor die jaren primitief. De gasten uit Olanda werden in het dorp Murialdo in een klooster ondergebracht. Ze overnachtten in slaapzalen met ijzeren stapelbedden maar dat mocht de pret niet drukken. In een tijd waarin buitenlandse vakanties alleen voor de happy few was weggelegd, was de trip naar Murialdo een exotisch én betaalbaar avontuur.

D-tours wordt D-reizen
Vanaf het begin van de jaren tachtig ontwikkelde D-tours, zoals Dirk van den Broek het bedrijfsonderdeel had gedoopt, zich tot reisbureau. De activiteiten als touroperator werden van de hand gedaan: D-tours werd D-reizen, vrolijke full-service vakantiewinkels waar klanten snel en gemakkelijk reizen konden laten boeken. Niet alleen naar Murialdo, de hele wereld ontvouwde zich op de balie van D-reizen. Citytrips, verre reizen, losse vliegtickets, zonvakanties, autovakanties, last minutes – het aanbod aan reismogelijkheden was overvloedig. In 2014 werd D-reizen en zusje VakantieXperts overgenomen door de Duitse D-rt Groep.

Opmerkelijk: D-reizen kwam onlangs weer in Nederlandse handen
Opmerkelijk is dat de D-rt Groep kort geleden via een management buy-out weer in Nederlandse handen kwam. In december 2020 namen Jan Henne De Dijn, die eerder de reorganisatie van de groep leidde, en zijn zakenpartner Marije Haeck de onderneming over van eigenaar RT/Raiffeisen Touristik Group. Ondanks de coronamaatregelen zagen zij veel potentie in ‘de supertent’, zoals Henne de Dijn de onderneming kwalificeerde. Hij meende zelfs sterker uit de crisis te kunnen komen. Het is er vooralsnog niet van gekomen. Door het bankroet van D-reizen verliezen ruim 1100 medewerkers hun baan. VakantieXperts valt buiten het faillissement. Klanten met een voucher van D-reizen zullen hoe dan ook hun geld terugkrijgen, aldus de SGR.

D-reizen D-reizen