Hoornse mobiliteitsvisie uitgebreid geamendeerd, wethouder tevreden met de uitkomst

Raadsvergadering 6 juli

HOORNGIDS | De discussie rond de mobiliteitsvisie is ook na de commissievergadering niet verstomd. Er werden toen amendementen aangekondigd. De fracties van Fractie Tonnaer, VVD, CDA en De Realistische Partij zijn goed voor twee van de moties waarin vooral aandacht gevraagd wordt voor de mogelijkheid om de stad per auto goed bereikbaar te houden en te voorzien in voldoende parkeerruimte.

Daarnaast willen deze fracties zo snel mogelijk een onderzoek starten naar de toegangsweg centrum/Poort van Hoorn en het ontvlechten van de toegangsweg Centrum/Poort van Hoorn een aantal jaren eerder realiseren. Ook de herinrichting van de Westerblokker tot fietsstraat dient geschrapt te worden uit de visie. HoornLokaal en ChristenUnie vrezen dat door het aannemen van de mobiliteitsvisie teveel zaken al bij voorbaat worden vastgelegd.

Niet alle fracties willen zich scharen achter de vroemvroempartijen die meer aandacht hebben voor de auto. De auto komt straks niks tekort, fietsers en voetgangers hebben meer aandacht nodig. Op de Westerblokker blijft ook de auto welkom, maar niet als raceauto.

Wethouder Samir Bashara zegt dat de ontvlechting inderdaad eerder zou kunnen plaatsvinden. De onrust die er zou zijn in Blokker over de fietsstraat is sterk verminderd nu men weet wat bedoeld wordt met een fietsstraat. Het amendement van Hoorn Lokaal en ChristenUnie is met meerderheid van stemmen aangenomen. De twee andere amendementen van de vier indienende fracties werden verworpen. De wethouder toont zich tevreden en is blij met de positieve reacties.

Persbericht gemeente Hoorn:

Mobiliteitsvisie Hoorn vastgesteld

Op dinsdag 6 juli stelde de Hoornse raad de Mobiliteitsvisie 2030 met doorkijk naar 2040 vast. In de visie gaat veel aandacht uit naar het meegroeien van de mobiliteit met de groeiambities van de stad en de kwaliteitsverbetering voor lopen, de fiets en het openbaar vervoer. Ook maakt de aanleg van een nieuwe toegangsweg richting de binnenstad, Grote Waal en het nieuwe stadsstrand onderdeel uit van de visie.

In de visie wordt een beeld geschetst van trends en ontwikkelingen. Zo neemt de verkeersveiligheid de afgelopen jaren af, wordt er vaker gefietst, neemt het autogebruik voor korte afstanden af is verduurzaming van mobiliteit een trend. Daarnaast heeft Hoorn de ambitie om te groeien, waardoor het bestaande wegennet zwaarder wordt belast. Om op deze en andere ontwikkelingen in te spelen, wil Hoorn meer kwaliteit en comfort toevoegen voor lopen, fiets en openbaar vervoer. De voetganger moet in de binnenstad, in woonbuurten, rond treinstations en wijkcentra centraal gesteld worden. Zo wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid van ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer bij de Provincialeweg en komt er een onderzoek naar de afsluiting van de Roode Steen en de mogelijke ‘knip’ tegen doorgaand verkeer in het Havenkwartier.

Nieuwe toegangsweg binnenstad, Grote Waal en stadsstrand

In de Mobiliteitsvisie staat ook de wens om het langzaam en snel verkeer op het Keern te scheiden en voor gemotoriseerd verkeer een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad, Grote Waal en het nieuwe stadsstrand uit te leggen. De inpassing en het ontwerp van deze toegangsweg, plus de mogelijke ongelijkvloerse kruising bij Keern/Provincialeweg worden onderzocht en verder uitgewerkt. In de visie staat dat de nieuwe toegangsweg tussen 2030 en 2040 aangelegd zou worden, maar wethouder Samir Bashara liet weten dat dit waarschijnlijk al vóór 2030 wordt opgepakt.

Besluit

Er werden verschillende amendementen ingediend, waarvan er één werd aangenomen. Dit amendement van Hoorn Lokaal en ChristenUnie veranderde de term ‘beleidslijnen’ in het raadsbesluit in ‘punten’ omdat de visie richting geeft en niet beleid al moet vastleggen. Het geamendeerde voorstel werd aangenomen, met een tegenstem van De Realistische Partij.

Mobiliteitsvisie Wethouder Bashara Mobiliteitsvisie Wethouder Bashara