Fractie Tonnaer: sluiting NS service balie station Hoorn kwalijke zaak

06-08-2021

HOORNGIDS | Conny Ligthert en Marieke Rijk van Fractie Tonnaer, vinden het een kwalijke zaak dat NS voornemens is om met ingang van 9 augustus de service balie bij het station in Hoorn te sluiten.

Mensen met beperkingen die de nodige hulp behoeven om met de trein te kunnen reizen zijn hiervan de dupe. Ook wordt het reizen met het openbaar vervoer minder toegankelijk voor mensen die de weg niet weten op de digitale snelweg. De fractie vindt het bovendien niet klantvriendelijk voor de toeristen die ’ons Gouden Eeuw stadje’ bezoeken met de trein. Het toegankelijk houden van Hoorn met de trein is naar de mening van de raadsleden Conny Ligthert en Marieke Rijk een must!  Er zijn namens Fractie Tonnaer hierover artikel 36 vragen aan het college van B&W gesteld. Zie de brief hieronder:

Aan College van Burgemeester en Wethouders Hoorn

Betreft: artikel 36 vragen m.b.t. sluiting met ingang van 9 augustus van de Service & Tickets winkel van de NS bij het station in Hoorn.

Hoorn, 4 augustus 2021

Geacht College,

Uit een publicatie van het Noord Hollands Dagblad van 4 augustus 2021 blijkt dat de NS voornemens is de service balie bij het NS Station per 9 augustus Hoorn te sluiten. Treinkaartjes kunnen voortaan alleen online of via een automaat worden gekocht. Van station Hoorn maken dagelijks bijna 16.000 mensen gebruik, bovendien is het regionaal zeer belangrijk, omdat het tegenover het Dijklanderziekenhuis is gelegen.

De sluiting loopt voor op de adviesaanvraag die NS op 9 december 2020 bij de Ondernemingsraad en consumentenorganisaties in het Locov heeft ingediend.

Al eerder op 12 januari van dit jaar hebben ondergetekenden art. 36 vragen over dit onderwerp aan u gesteld omdat wij grote zorgen hebben dat niet alle mensen gebruik kunnen maken van de digitale weg. Uit onderzoeken van o.a. de Ouderenbonden blijkt dat nog velen digibeet zijn en zullen blijven.

Ook is een servicebalie belangrijk voor buitenlandse toeristen.

Wij vinden dat het Openbaar Vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor mensen met visuele beperkingen maar ook voor mensen die geholpen moeten worden met een treinkaartje kopen via een automaat en mensen die reisinformatie behoeven.

Naar aanleiding van onze eerdere vragen van  12 januari dit jaar heeft u aan de NS Regiodirectie Randstad Hoorn, t.a.v. mevrouw Winkenius een brief  geschreven met dringend verzoek om de fysieke serviceverlening in het station Hoorn te continueren of op een creatieve manier uit te voeren.

Volgens artikel 36 van het Reglement van Orde de volgende vragen:

1. Bent u bekend met de sluiting van de servicebalie NS in station Hoorn per 9 augustus 2021?

2. Heeft u antwoord gehad op uw brief aan Mevrouw Winkenius van de NS Regiodirectie van Randstad Hoorn over dat Wethouder Bashara het niet eens is met de sluiting van de servicebalie en/of een creatieve oplossing wil.

3. Zo ja: Wat heeft de Regiodirectie geantwoord?

4. Wat is uw inzet om de dienstverlening in Hoorn inzake het treinverkeer op station Hoorn voor buitenlandse toeristen en onze inwoners, met name voor de inwoners die dit nodig hebben, te behouden?

Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer,

Conny Ligthert en Marieke Rijk, gemeenteraadsleden

Station Hoorn Station Hoorn