Schimmelvorming in huizen Kersenboogerd als gevolg van achterstallig onderhoud

25-10-2021

HOORNGIDS HOORN | In de vele huurwoningen in de wijk Kersenboogerd is het inmiddels al jaren een veelgehoorde klacht: schimmel op de muur. Vochtproblemen zijn er de oorzaak van en als dat niet wordt aangepakt verergert het probleem alleen maar. De bewoners doen weliswaar hun beklag bij woningcorporatie Intermaris, maar daar krijgt men veelal slechts adviezen om de ontstane schimmelvorming te bestrijden en te voorkomen dat deze zich verder uitbreidt.
 
De vele klachten hebben ertoe geleid dat de bewonersvereniging actief is gaan inventariseren waar en in welke mate de ontsierende en vaak ook stinkende schimmel zich voordoet. Het resulteerde in een stroom aan reacties. 

Achterstallig onderhoud
Volgens velen komt de schimmelvorming voor als gevolg van achterstallig onderhoud. De kachel extra hoog zetten is in deze tijd van energieschaarste al helemaal geen optie, ondanks dat dit aan veel bewoners is geadviseerd als zijnde een goede aanpak van het probleem. Dit alles zou een goede woningverhuurder niet mogen doen en het niet structureel aanpakken van het probleem is dan ook een politiek item geworden. Fractie Tonnaer en CDA Hoorn stellen vragen aan het college van burgemeester en wethouders die hieronder te lezen zijn. 

Geacht College,
In het najaar van 2020 bereikten ons berichten over hardnekkige vocht- en schimmelproblemen bij huurders van Intermaris in de Kersenboogerd. 
Wij ontvingen deze berichten via buurtambassadeurs die als vrijwilliger werkzaam zijn bij Stichting Netwerk. Zij hebben in april 2019 alle bewoners van de Rondeelstraat geïnterviewd.
Zij schetsten de situatie bij een jong gezin, waar sprake is van veel vochtoverlast met als gevolg ernstige zwarte schimmelvorming in de woning. Dit gezin heeft inmiddels 2 jonge kinderen die al snel gezondheidsproblemen kregen. Zij wonen met zijn vieren in 1 kamer.
In het afgelopen jaar zijn diverse instanties bij het gezin op bezoek geweest om de situatie in ogenschouw te nemen, waaronder 1.Hoorn en de GGD. Zij zijn geschrokken van de toestand van de woning, maar geven aan niets te kunnen doen. De medewerkster van de GGD had dit éénmaal voor een ander gezin gedaan en werd toen op haar vingers getikt.
Verhuurder Intermaris geeft als advies: ramen en deuren open en de kachel stoken, ook in de zomer. Dit biedt geen soelaas, wel een hoge energierekening. Leefbaarheidsmedewerkers van Intermaris spreken over ‘bewonersgedrag’ en huurders voelen zich niet gehoord. Zij moeten het probleem zelf maar zien op te lossen met lapmiddelen. 
Naar aanleiding van dit verhaal hebben wij navraag gedaan in de wijk en horen steeds dezelfde verhalen: hardnekkige vocht- en schimmelproblemen, verrotte kozijnen, lekkage en zo meer. De klachten komen uit de hele wijk.

Wij willen u het volgende vragen:

1. Herkent u de situatie zoals hierboven beschreven?
2.a. Onderkent u dat er een consistent probleem is van veel vocht- en schimmeloverlast in de woningen die Intermaris verhuurt in de Kersenboogerd?
b. Zo ja, is u bekend wat de oorzaak van dit probleem is?
c. Zo ja, hoe kan het dat deze situatie al jaren voortduurt en het probleem niet wordt opgelost?
3.a. Erkent u dat de huidige situatie zeer ongezond is voor huurders en dat er spoedig een oplossing dient te komen?
b. Op welke termijn denkt u de huurders een passende oplossing te bieden?

Met vriendelijke groet, 
namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer
namens CDA, Alex van der Kleij

Schimmel Schimmel