Warmtenet in de Kersenboogerd blijft gemoederen bezighouden

College reageert op vragen hierover van CDA raadslid Alex van der Kleij

HOORNGIDS HOORN | CDA raadslid Alex van der Kleij heeft aan het college van B&W vragen gesteld over de communicatie aan de inwoners van de Kersenboogerd over het voornemen van aanleg van een warmtenet aldaar. Tijdens het Bewoners Overleg Kersenboogerd (BOK) op 13 oktober gaven Intermaris en een aantal gemeenteambtenaren uitleg hierover. Een aantal aanwezigen zijn halverwege boos vertrokken en degenen die waren gebleven gaven aan zeer ontevreden te zijn met de antwoorden die zij kregen op vragen. Hieronder de antwoorden van het college: 

Hoorn, 16 november 2021

Onderwerp: Beantwoording art. 36 vragen over Communicatie warmtenet
e.a.

Beste meneer van der Kleij,

U heeft vragen gesteld over Communicatie warmtenet e.a. In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.

Uw inleiding:

Via wethouder Al Mobayed heb ik op 5 oktober tijdens het onderwerp “Ruimtelijke kaders Kersenboogerd” het college opgeroepen beter te communiceren. Ik noemde toen met name de vragen die ik al vele maanden krijg over het warmtenet en hoe dat voor huizenbezitters geregeld gaat worden.
De wethouder heeft na mijn pleidooi beterschap beloofd.

Op het BOK van 13 oktober waren Intermaris en ambtenaren van de gemeente aanwezig om toelichting te geven op ditzelfde ARC onderwerp. Gezien dit onderwerp was de avond zeer goed bezocht. Tot het moment dat er geen antwoord werd of kon worden gegeven op vragen over het warmtenet. Er ontstond een discussie over de agenda en wat er nu precies op stond. Hoe dan ook op de gepresenteerde slides stond het warmtenet vermeld. Het gevolg was dat rond circa vijf van de bezoekers direct vertrok. Na nog wat vragen van een andere inwoner zijn een of meerdere vervolgens ook vertrokken. Tijdens de rest van de presentatie was de aandacht duidelijk minder er werd er onderling ook nog over gesproken. Na de pauze waren er vervolgens meer bezoekers afgehaakt. Tot slot heb ik na afloop nog wat zeer ontevreden geluiden gehoord van mensen die mij aanspraken.

Inleiding college

Allereerst willen we graag onze kijk en die van Intermaris delen over de genoemde informatieavond. Intermaris gaf deze avond een presentatie over de plannen voor hun huurders vanuit het programma Kansen voor de Kersenboogerd. De gemeente en de aanwezige ambtenaren hadden geen rol in de presentatie en de avond en zouden ook niet communiceren over het warmtenet voor alle bewoners.

Van de signalen van bewoners in het algemeen en op deze bijeenkomst merkten we ook dat er verschillende belangen en vragen spelen onder huurders en woningeigenaren. Graag wijzen we op deze twee verschillende doelgroepen om verwarring te voorkomen.

Wij kunnen ons voorstellen dat een aantal bewoners teleurgesteld was over de informatie die geboden werd. Het programma Kansen voor de Kersenboogerd werkt onder andere aan het verbeteren van de kwaliteit van de woon-, werk- en leefomgeving. Het warmtenet is daar binnen inderdaad één onderwerp, naast andere belangrijke onderwerpen als sociale ontwikkeling en veiligheid. De aanwezige bewoners hadden verhouding van de informatie liever anders gezien.

De huurders die als eerst te maken krijgen met de komende veranderingen worden momenteel benaderd en geïnformeerd door Intermaris. In de volgende antwoorden leest u onze plannen voor verdere communicatie over het warmtenet en de warmtetransitie met alle bewoners van de Kersenboogerd.

Vraag 1
Waarom worden deze mensen op pad gestuurd zonder hier antwoord op te kunnen geven? Het mag toch wel bij U bekend zijn dat deze vragen sterk leven en gesteld zullen gaan worden.

Antwoord
Intermaris is gevraagd door het BOK om tijdens een regulier overleg van het BOK een presentatie te geven over het programma Kansen voor de Kersenboogerd. Intermaris heeft daarmee ingestemd en in een mail aan de voorzitter aangegeven dat de presentatie gaat over het programma Kansen voor de Kersenboogerd.

Op de avond zelf werd bekend dat bewoners elkaar zelf op social media aanspoorden deze informatieavond wel in het teken te zetten voor vragen en informatie over het warmtenet. Intermaris heeft hier geen rol in gespeeld en was niet op de hoogte van deze oproep op social media. Ook de gemeente was hiervan niet op de hoogte en was deze avond alleen aanwezig als toehoorder.

Vraag 2
Wanneer wordt er werkelijk concreet over de plannen met de bewoners gecommuniceerd zodat zij weten waar ze aan toe zijn? Ik heb meerdere mensen gehoord die zich afvroegen hoe ze bijvoorbeeld hun keuken moesten gaan inrichten.

Antwoord
Op korte termijn worden de plannen en activiteiten in informatiebronnen gecommuniceerd door alle partners in dit project (Intermaris, HVC en de gemeente). Zie de planning in vraag 5 voor de details.

Intermaris kon al melden dat begin november de huurders die wonen in Patio/Pergola een nieuwsbrief ontvangen waarin huisbezoeken worden aankondigt. Omdat Intermaris begint in de buurt Patio/Pergola ontvangen deze bewoners als eerste bericht. De omwonenden en overige buurten in Centrumgebied Kersenboogerd ontvangen daarna ook bericht dat er gestart wordt met de huisbezoeken in Patio/Pergola. Tijdens de huisbezoeken wordt meer uitleg gegeven over het verduurzamen van de woningen, het warmtenet en wordt gevraagd of bewoners mee willen denken over de omgeving, aanpassingen in de ruimte en community building.

Ook informeert Intermaris de bewoners van Betsy Perk in november over de plannen die er zijn in dit complex. De gemeenschappelijke huiskamer is in dit complex al gestart en met succes.

Vraag 3
Een bewoner welke geprobeerd heeft antwoorden te krijgen in de afgelopen periode kreeg bij telefoontjes geen consistente antwoorden. Hoe kan dit?

Antwoord
Dit kan meerdere redenen hebben. Uit deze vraag is lastig op te maken met wie er contact is opgenomen en welke inconsistentie in de antwoorden er is gegeven. Ook is niet duidelijk of het hier om een huurder of een woningeigenaar gaat. Verschillende contactpersonen/partijen kunnen verschillende invalshoeken hebben op het warmtenet. De projectpartners werken actief aan het afstemmen van hun communicatie om dit te voorkomen.

Vraag 4
Hoe gaat u deze mensen weer vertrouwen geven in de gemeente en zorgen dat ze (weer)mee gaan denken? Het gevolg van deze avond is onder andere dat er meer hakken in het zand gezet zullen worden.

Antwoord
We zijn ons zeer bewust van de vraag naar meer informatie en helderheid over dit onderwerp. Daarom zijn er ook twee online bijeenkomsten voor alle bewoners van de Kersenboogerd, dus voor zowel huurders als woningeigenaren. De bewonersbijeenkomsten gaan over de warmtetransitie en het warmtenet in de Kersenboogerd. Deze staan gepland op 17 november van 16.00 tot 17.30 en op 18 november van 20.00 tot 21.30. Meer informatie en een uitnodiging volgen binnenkort. Verder zijn we ook opzoek naar de mogelijkheden voor een fysieke bijeenkomst voor de minder digitaal vaardigen in de wijk, zoals verzocht in de genoemde informatieavond.

Vraag 5 
Hoe denkt U het communicatietraject met bewoners te verbeteren?

Antwoord
De gemeente Hoorn, HVC en Intermaris hebben een gezamenlijk communicatietraject opgesteld voor het warmtenet en voor het programma Kansen voor de Kersenboogerd. Voor het programma Kansen voor de Kersenboogerd, waarvan het warmtenet onderdeel is, is een gezamenlijk participatie- en communicatieplan opgesteld en deze is goedgekeurd door de Stuurgroep Kersenboogerd.

Intermaris en de gemeente werken op dit moment aan een gezamenlijke website hoornkersenboogerd.nl. Dit is een interactieve website, waarop bewoners kunnen participeren in onze plannen. Dit kan in verschillende vormen zoals mogelijkheid tot stemmen/reageren, links naar online bijeenkomsten, een ontwerpatelier, en zowel vanaf tablet als mobiele telefoon goed te gebruiken. Verder werken we samen met HVC aan een aparte website over het warmtenet. Op 1 november is de website warmtenthoorn.nl live gegaan. De website van het programma Kansen voor de Kersenboogerd volgt in de loop van november-december. Daarnaast staat er ook informatie over duurzame warmte op Puurhoorn.nl. De drie websites linken op bepaalde punten ook naar elkaar.

Naast online mogelijkheden, is er ook fysiek contact. Half oktober stonden we, tijdens de week van de duurzaamheid, met een koffiekar op het Aagje Dekenplein en Betje Wolffplein om met de bewoners van het centrumgebied Kersenboogerd in gesprek te gaan over het bredere thema duurzaamheid, de warmtetransitie en het warmtenet. We nodigden de bewoners daarvoor uit via social media en via een bericht op onze websites. Bij alle bewoners van Patio, Pergola en Prieel deden we een flyer in de brievenbus om ze hiervoor uit te nodigen, omdat we in hun buurt als eerste beginnen.

Rond half november worden bewoners actief geïnformeerd over het warmtenet via online en fysieke bewonersbijeenkomsten. Georganiseerd door gemeente, HVC en Intermaris. Maar Kansen voor de Kersenboogerd is meer dan het warmtenet, daarin zijn 5 sporen te onderscheiden. We gaan samen met de (toekomstige) bewoners de buurt leefbaarder en veiliger maken. Dat doen we door bewoners te betrekken die geïnteresseerd zijn in het samen vormgeven van de toekomstige wijk. Daarvoor gebruiken we de volgende instrumenten: pers en publiciteit, social media, bewonersbrieven, nieuwskranten, de wijkkrant, het wijklab, fysieke bijeenkomsten, online participatie via de interactieve website en 1-op-1 gesprekken De 1-op-1 gesprekken worden huisbezoeken bij de huurders van Intermaris en starten in de buurt Patio/Pergola in november/december van ditjaar. Deze bewoners ontvangen van te voren informatie over de huisbezoeken. Ook met de bewoners van Betsy Perk gaan wij dit najaar nog in gesprek en participeren over de aanpassingen die we daar gaan doen en de aanleg van het warmtenet. Uiteraard worden ook de belangengroepen meegenomen in de processen.

Vraag 6
Bent U het met ons eens dat het niet (voldoende), achteraf en niet pro-actief informeren haaks staat op de participatiewensen en dat dit het draagvlak (voor de politiek en gemeente) niet ten goede komt? Zo nee, waarom niet?

Antwoord
In een communicatie en participatie proces, zoals deze, is het altijd een zoektocht naar het juiste moment om naar buiten te treden, zeker in samenwerking met andere partijen. We zijn gezamenlijk in afstemming naar welke informatie gedeeld wordt en in welke vorm er gecommuniceerd wordt. Ook de timing van interactie is daarbij belangrijk en hier was er een mismatch tussen de intentie van de informatieavond en de wens van de bewoners.

Met de boven genoemde reek reeks activiteiten, hopen we u inzicht te hebben gegeven in onze plannen en hebben goede hoop daarmee meer vertrouwen te krijgen van de bewoners.

Vraag 7
Bent U bereid standaard bij dergelijke processen een vast en strak communicatieplan toe te voegen?

Antwoord
Dit is in principe bestaand beleid. We zijn bereid om de communicatieplannen met u te delen.

Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Hoorn

Warmtenet Kersenboogerd Warmtenet Kersenboogerd