Rekenkamer oordeelt digitale dienstverlening van Hoorn doeltreffend, maar heeft ook aanbevelingen

Commissievergadering 30 november

HOORNGIDS HOORN | De gemeente Hoorn wil haar digitale dienstverlening naar de burgers verder verbeteren. Een en ander is in gang gezet en het is aan de Rekenkamer om te beoordelen of dat goed verloopt en niet te duur wordt. Vergelijkingen trekken met andere gemeenten is nu nog moeilijk omdat daarover nog onvoldoende gegevens voorhanden zijn. Er wordt steeds meer regionaal ontwikkeld. Een speciaal webteam houdt de ontwikkelingen elders in de gaten en coördineert bruikbare toepassingen voor de gemeente Hoorn.

Aanbevelingen van de Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie concludeert in een rapport dat de digitale dienstverlening doeltreffend is, maar heeft ook enkele aanbevelingen:

- Blijf in gesprek met het college over goede digitale dienstverlening.
- Stel goede kaders.
- Zorg voor goede informatievoorziening over bij voorbeeld storingen en tevredenheidscijfers.
- En zorg ervoor dat ook ’minder digitaal onderlegde’ inwoners bij de gemeente terechtkunnen.

Het college van burgemeester en wethouders hebben aangegeven hiermee aan de slag te willen, maar wil van de raad adviezen horen over deze punten.

Menselijke maat moet leidend blijven

De fracties kunnen zich goed vinden in het voorstel om de aanbevelingen te volgen. Nadruk wordt gelegd op het belang voor aandacht van verkeerd gebruik van algoritmen in het digitale systeem. Daarnaast aandacht voor het feit dat niet iedere burger even goed thuis is in de digitale wereld. De toegankelijkheid naar diensten van de gemeente moet op voldoende manieren mogelijk blijven. De menselijke maat moet leidend blijven. De communicatie met de burger moet duidelijk en compleet zijn, waarbij ook de stand van zaken na de afwikkeling van de vraag. Voor hen die niet thuis zijn met de digitale mogelijkheden moet er een loket openblijven.

Burgemeester zegt toe dat er loketten openblijven voor minder digitaal vaardigen

Burgemeester Jan Nieuwenburg is namens het college blij met de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie. Hij ziet de moeilijkheden waar inwoners niet met de computer overweg kunnen en zegt toe dat er loketten open blijven. De systemen moeten goed functioneren. De bejegeningen via de digitale weg moet een goede zijn. De dienstverlening zal naar aangeven van de aanbevelingen worden verbeterd. De afgelopen jaren is de digitale dienstverlening steeds meer aangepast en dat blijft gebeuren.  

Over digitale dienstverlening Over digitale dienstverlening