Ontwerpbestemmingsplan Pelmolenpad, veel gehoord: Stop de auto's onder de grond

Raadscommissie 25 januari

HOORNGIDS HOORN | Er wordt een volgende stap gezet in de procedure om te komen tot de inrichting van het gebied bij het Pelmolenpad in het kader van De Poort van Hoorn. Niet alleen woningen maar ook maatschappelijke voorzieningen en dienstverlening krijgen daar de ruimte. Daarnaast wordt ruimte gereserveerd voor een noord-zuid ontsluiting.

Het ontwerpplan is getoetst aan rijks-, provinciaal-, regionaal- en lokaal beleid en zal geen nadelige gevolgen voor het milieu opleveren. Ook is een uitgebreid participatietraject doorlopen, dus nu zou de weg open kunnen liggen om vlot aan de gang te gaan. Het participatieoverleg zorgde voor enkele aanpassingen, zoals het behoud van groen speelveld in de Kometenstraat, meer ruimte tussen bestaande bouw van de Weel en de Kometenstraat, aanpassing van bouwhoogte rondom de bestaande woningen van het Pelmolenpad en nieuwbouw en het verplaatsen van het hoogteaccent van achter de Kometenstraat richting Pelmolenpad.

Voorafgaand aan de bespreking in de raadscommissie spreekt dhr. Veerman namens bewoners in dit gebied die in de toekomst gaan aankijken tegen een lelijke garage. Stop de auto’s onder de grond! is zijn betoog. In een ingezonden schrijven geven bewoners bij het Pelmolenpadgebied aan dat tijdens  de participatiegesprekken gewag werd gemaakt van woningen die niet hoger worden dan drie woonlagen, maar dat er nu sprake is van hogere bouw. Daarnaast zal het geluidsniveau een stuk hoger zijn en de verkeersdruk toenemen in grotere mate dan aanvankelijk gesuggereerd.

Inspreker dhr. Wijk uitte een aantal bezwaren over het plan om juist veel appartementen te bouwen. Hij vond de participatie tekort geschoten en de bewoners onder druk gezet.

De verschillende fracties kunnen redelijk instemmen met het voorstel en vinden dat er tempo in de uitvoering moet blijven, maar er worden toch belangrijke zaken aangeroerd, die zeker niet vergeten dienen te worden. Vaak worden zorgen over het parkeren geuit, die met enige voorkeur ondergronds dient te zijn, als daar maar meer woningen voor terug komen. Het bouwen voor de verschillende categorieën, waarbij de meeste fracties, die dat noemen, vinden dat er voldoende sociale (huur)woningen dienen te komen. De VVD noemt met enige nadruk de categorie middenhuur- en middenkoopwoningen. Ook de verkeersafwikkeling moet goed worden aangepakt, ook met het oog op verkeer richting het stadsstrand.

Daarnaast komen nog enkele andere zaken aan de orde. Is de waterberging wel goed geregeld en blijft er wel genoeg groen? (D66) De bouwhoogte mag niet te hoog en maak eerst de tunnel mogelijk voordat de toekomstige bewoners daar dat kunnen wegstemmen.  (Fractie Tonnaer) Genoeg woningen voor de jongeren die we in de stad moeten houden. (ÉénHoorn) Zorg ervoor dat eerst de infrastructuur vast staat, voordat de woningen worden neergezet. (Liberaal Hoorn) Behoud het stukje groen dat bij de Kometenstraat is ontstaan. (Sociaal Hoorn)

Wethouder Samir Bashara dankt de inbreng van de fracties. De waterberging is goed geborgd stelt hij D66 en ChristenUnie gerust. Ondergronds parkeren is een mogelijkheid. De toegankelijkheid is al eerder berekend in de voorbereiding. Dat is een verplichting bij het inrichten van nieuwe wijken. Ondergronds parkeren zal haalbaar zijn wanneer het betaalbaar is. De wens wordt breed gedragen, maar er hangt een flink prijskaartje aan. Uitstel van de uitvoering om zaken alsnog geregeld te krijgen zal miljoenen aan subsidie doen mislopen. Hij laat weten toch wel trots te zijn op dit project.

Omdat diverse fracties aankondigen met moties te komen, zal dit onderwerp tijdens de raadsvergadering terugkomen.

Inspreker stop de auto's onder de grond Inspreker stop de auto's onder de grond
Over ontwerpbestemmingsplan Pelmolenpad Over ontwerpbestemmingsplan Pelmolenpad