Ontwerpbestemmingsplan Stationsgebied: woningbouw boven busstation?

Raadscommissie 25 januari

HOORNGIDS HOORN |Aan de vooravond van de lokale verkiezingen komt ook het bestemmingsplan voor het Stationsgebied aan de orde. Het is een onderdeel van het grotere plan om  De Poort van Hoorn gestalte te geven. Het bestemmingsplan Stationsgebied biedt ruimte voor de realisering van woningen, verplaatsing van het busstation, een nieuwe traverse over het spoor, fietsenstallingen aan de noord- en zuidzijde van het station en diverse stedelijke voorzieningen. In het stationsgebied-noord is een ondergrondse parkeergarage opgenomen.

Aan alle voorafgaande vereiste stappen is voldaan. Uit de participatieronde komen de volgende aanpassingen: het verlagen van de toren op de hoek Keern-Van Dedemstraat (deze vierkante meters woonoppervlak zijn verdeeld over andere woongebouwen aan de noordkant van het station en over het Pelmolenpad). In plaats van de toren komt een woonblok met vier woonlagen aan de straatkant en zes aan de spoorzijde.

Tijdens de bespreking van het bestemmingsplan Pelmolenpad zijn ook al zaken benoemd die horen bij het bestemmingsplan voor het stationsgebied. Ook bij dit onderdeel hebben insprekers zich gemeld. Dhr Veerman sprak ook namens mw Veerman, dhr Stumpel en mw Dontje en bepleitte ook voor dit gebied de noodzaak om ondergronds parkeren te realiseren, opdat bovengronds meer gebouwd kan worden. 

Mw. Dontje herhaalde de opmerking die zij maakte over het grote gebouw dat ingetekend stond bij het Stationsplein en dat uitzicht belemmerend werkte voor de bewoners daar. Het college zegde toe dat men rekening zou houden met de bezwaren van de bewoners. Er wordt echter in latere stukken weer gesproken over een dergelijk gebouw op diezelfde plek. Ze vraagt de fracties dit recht te zetten.

De fracties komen ook voor dit deel van De Poort van Hoorn met vragen en suggesties over ondergronds parkeren. Ook een busstation met daarboven woningen (PvdA) zal betere leefbaarheid mogelijk maken. GroenLinks vreest daarentegen met een dergelijk busstation ook ongewenste hanggroepen te creëren. Juist in dit gebied kun je jongerenhuisvesting mogelijk maken. (Sociaal Hoorn). Liberaal Hoorn wil dat De Poort van Hoorn kenmerkend wordt voor Hoorn. Meerdere fracties willen meegaan in het argument van de bewoners van het Stationsplein om het grote gebouw daar niet neer te zetten. ÉénHoorn ziet een deel van het parkeerprobleem als opgelost wanneer veel studenten daar worden gehuisvest, want bij die groep is geen sprake van uitgebreid autobezit.

Wethouder Samir Bashara zegt dat het participatieproces wel degelijk goed gelopen is. Er was inbreng van een groot aantal inwoners en veel van de genoemde suggesties zijn opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan. Hij meldt dat er in Nederland helemaal geen geslaagde voorbeelden bestaan van woningbouw boven busstations.

Overigens zullen de ontwerpbestemmingsplannen voor het Pelmolenpad en het Stationsgebied in de komende raadsvergadering als één plan behandeld worden.

Inspreker bij ontwerpbestemmingsplan stationsgebied Inspreker bij ontwerpbestemmingsplan stationsgebied

Reacties
Reactie: (Redactie HoornGids)
26-1-2022, 21:30
Het woord 'ondergronds' was ten onrechte in de kop terechtgekomen. Dit is verwijderd. Hartelijk dank voor uw opmerking. Redactie HoornGids.

Reactie: (Jan Kollen)
26-1-2022, 19:44
Beste redactie. Het gaat niet om een ondergronds busstation. Het gaat om bouwen boven het busstation ten behoeve van extra sociale woningbouw. Kunt u dat wijzigen? Vriendelijke groet, Jan Kollen commissielid PvdA