Commissie maakt gehakt van City Marketingplan

Commissievergadering 27 januari

HOORNGIDS HOORN | Hoorn neemt de regie over het organiseren van de marketing terug. Er was ontevredenheid over de manier waarop dit was geregeld. Het college stelt voor dit op orde te brengen en de coördinatie te laten verrichten door een medewerker van de gemeente. Het gebruikelijke budget kan worden ingezet.

Een flink aantal fractiewoordvoerders vindt dit plan helemaal niks. Investeren in lantaarnpalen is geen stadsmarketing, volgens CDA en andere fracties. Stadspromotie betekent meer en andere activiteiten. GroenLinks vergelijkt Hoorn met Deventer, waar een veel groter budget is dan de twee ton die Hoorn wil besteden. Voor dat geld bereik je niet veel. Dit voorstel is het minimum wat je kunt doen. Fractie Tonnaer wil niet tornen aan het bedrag van twee ton, maar maakt gehakt van het plan met de woorden ”een zwamverhaal, geleuter en in en in droevig”. Er wordt door enkele fracties voorgesteld voor de toekomst met een serieus plan te komen en daar dan meer geld voor uittrekken. Mooiere lantaarnpalen moet je betalen uit het budget voor stadsbeheer. Kijken naar de toekomst, maar lessen trekken uit het verleden is de opgave voor de komende tijd, roept de PvdA op.  

Wethouder Arthur Helling merkt dat de signalen die worden gegeven diverse kanten uitgaan en dat was in een eerdere vergadering ook zo. Hij kan daar weinig mee. Hij vindt dat er wel wat moet gebeuren. Er is twee jaar niks gedaan en de ondernemers vragen om ondersteuning. Hij heeft geen enkel idee waar het verhaal over lantaarnpalen vandaan komt. Er is nu inzet nodig en een aantal doe dingen moeten worden aangepakt. Informatie voor de bezoekers, website op orde en meer van dit soort zaken blijven liggen. Hij vraagt de fracties om over hun eigen schaduw heen te stappen en de kleine dingen die gedaan moeten worden om de basis weer op orde te krijgen, mogelijk te maken.

Het lijkt handig om dit jaar te besteden om eerst de noodzakelijke dingen te verrichten en zich te bezinnen hoe de stadspromotie in de toekomst vorm gegeven moet worden. Er is echter wel een budget voor nodig om het te laten gebeuren en er moet een duidelijke opdracht liggen. Zolang er nog geen duidelijk opdracht ligt worden er geen meerjarige contracten gesloten.

De commissie geeft aan zich constructief op te stellen en de wethouder te zullen helpen met het City Marketingplan.

Tijdens de komende raadsvergadering zal het onderwerp City Marketing nogmaals aan de orde komen.

Wethouder Helling over het Marketingplan Wethouder Helling over het Marketingplan