Werkgevers schieten tekort in optimale parkeerfaciliteiten - ze bieden geen oplossing

Geen beschikbare zakelijke parkeerplek geeft irritatie

HOORNGIDS REGIO | Recent onderzoek* van parkeerplatform Toogethr wijst uit dat bij een derde van de zakelijke parkeerders die wel eens mis grijpt naar een parkeerplek bij het werk, de werkgever géén oplossing biedt. Dit terwijl het de grootste irritatie (29%) oproept. Sterker nog; bij automobilisten die voor een zakelijke afspraak wel eens op een andere locatie parkeren, heeft het voor 2 van de 5 (39%) een negatieve invloed op de mening over de klant of opdrachtgever. Het liefst willen ze zicht of er plek is, ofwel waar er een parkeerplek beschikbaar is (23%). Parkeren blijkt een onderschat onderdeel van de zakelijke mobiliteit.

Ondanks de nieuwe manier van werken in de afgelopen twee jaar waarin veel thuis gewerkt wordt, reist nog steeds het grootste deel van de zakelijke reiziger met de auto**. Als het op parkeren aankomt vinden ze het belangrijkste dat er voldoende plek beschikbaar is (57%). Helaas komt het regelmatig voor dat er verder gezocht moet worden; één vierde heeft zelfs in deze tijd soms of bijna nooit een parkeerplek. En dat geeft irritatie - waar jongeren overigens meer last van hebben dan ouderen. Dat parkeren aanzienlijke invloed kan hebben op de negatieve gemoedstoestand, blijkt uit het feit dat het zelfs de mening over de opdrachtgever kan veranderen. 

’’Wat opvalt is dat als werkgevers aan mobiliteit denken, het parkeren vaak vergeten wordt. Bij mobiliteit wordt logischerwijs gedacht aan bewegen en bij parkeren aan stilstaan. Dat klopt niet, dat blijkt maar weer uit dit onderzoek. Parkeren is onlosmakelijk verbonden met mobiliteit en zakelijke automobilisten hebben hier wensen en verwachtingen bij,’’ aldus CEO en mede-oprichter van Toogethr, Joost Bijlsma.

De werkgever biedt wel eens een oplossing voor het parkeerprobleem. De meest voorkomende is het advies om thuis te werken (30%), gevolgd door een vergoeding van het OV (20%). Oftewel; de auto laten staan. Echter, de auto is nog steeds het meest geliefde en gebruikte vervoermiddel van en naar werk**. Helemaal in deze tijd, waar flexibiliteit en veiligheid belangrijker voelen dan ooit. Een passende oplossing voor het efficiënt inrichten van de parkeerfaciliteiten en zo de zakelijke automobilist een optimale parkeerbeleving geven, ontbreekt.

’’Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat 86% van de zakelijke automobilisten geen parkeerplaats kan reserveren. Dit is een kans voor werkgevers die ze nu laten liggen. De huidige markt is flink aan het flexibiliseren, daar moet je in meebewegen. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn en kunnen gaan en staan waar, en wanneer ze willen. Zo willen ze ook inzicht in de parkeersituatie voordat ze ergens naartoe gaan. We zien door de verandering in de manier van werken al een verschuiving van vaste parkeerplekken naar de mogelijkheid om te reserveren. Het begin is er. En wij helpen  - als parkeerplatform en met onze expertise in het efficiënt inrichten van de parkeerfaciliteiten - bedrijven graag verder op weg,’’ geeft Joost Bijlsma aan.

Bijlage: factsheet (https://mcusercontent.com/4aaaf24520846e90f71c9627a/files/24f70887-5a4c-23e0-b023-dd7fc2652bff/Factsheet_Toogethr_Parkeer_Onderzoek.pdf) met opvallende feiten en cijfers vanuit het onderzoek

*Kwantitatief onderzoek ‘Zakelijk parkeren’ uitgevoerd onder 1081 zakelijke parkeerders. Onderzoek uitgevoerd januari 2022 door Ruigrok NetPanel, in opdracht van Toogethr.
**Bron: onderzoek Toogethr ’Reizen van en naar werk’ - september 2021

Foto: Toogethr

Foto Toogethr Foto Toogethr