Opnieuw vragen over achterstallig onderhoud woningen Kersenboogerd

Vooral vocht- en schimmelproblemen

HOORNGIDS HOORN | Fractie Tonnaer wordt regelmatig benaderd door inwoners uit de Kersenboogerd en andere wijken over schimmel- en vochtproblemen in de woningen. In oktober en december 2021 zijn hierover door de fractie al vragen gesteld aan het College. De fractieleden Marieke Rijk en Ellen van der Knaap stellen nogmaals vragen over het achterstallige onderhoud met de volgende brief:

Aan College van Burgemeester en Wethouders Hoorn

Betreft: art. 36 vragen over achterstallig onderhoud huizen Intermaris en dan met name vocht en schimmelproblemen

Hoorn, 13 mei 2022

Geacht College,

N.a.v. antwoorden op de eerder gestelde overige vragen van 22 oktober 2021 over achterstallig onderhoud door Intermaris en de toezegging van wethouder van der Ven in de raadsvergadering van 16 december 2021 hebben wij de volgende vragen over het achterstallig onderhoud van huizen door Intermaris.

In de beantwoording van de art. 36 vragen van 17 november 2021 geeft het college aan geen consistent probleem van vocht- en schimmelvorming te herkennen bij de 2500 woningen van Intermaris in de wijk Kersenboogerd.

Onze fractie krijgt nog steeds regelmatig klachten van inwoners uit voornamelijk de Kersenboogerd met vocht- en schimmelproblemen, maar ook andere blijken van achterstallig onderhoud. Foto’s hiervan zijn beschikbaar. Bewoners en hun kinderen hebben door de vocht en schimmel gezondheidsklachten. Kinderen moeten noodgedwongen bij ouders in de slaapkamer slapen, omdat hun eigen kamer veel te vochtig is. Badkamers zijn vaak inpandig, zonder raam en zonder ventilatiesysteem waardoor er vocht en schimmel problemen zijn. Mensen douchen met ramen en deuren open en kopen dure middelen om schimmel te bestrijden.

Bij het Bewoners Overleg Kersenboogerd zijn totaal 39 meldingen binnengekomen over vocht en schimmel problemen, waarbij moet worden aangemerkt dat mensen dan ook aangeven dat hun buren dezelfde klachten hebben. Dit is ons inziens dan ook het topje van de ijsberg. Uit de huisbezoeken die Intermaris de afgelopen tijd in de Kersenboogerd heeft gedaan blijkt dat de problematiek groot is.

Na een zorgvuldig onderzoek van onze fractie en diverse gesprekken met inwoners, medewerkers en vrijwilligers van Stichting Netwerk, huurdersvereniging de Boog en Intermaris hebben we geconstateerd dat het inzicht in deze problematiek is toegenomen.

Intermaris zal de komende jaren inzetten op de vocht en schimmelproblematiek in de huizen in de  Kersenboogerd, maar ook in andere buurten waar deze problematiek speelt.

Onze fractie vindt dat de zorgelijke situaties, zeker waarbij ook sprake is van gezondheidsklachten, direct moeten worden opgepakt. De meldingen die wij de afgelopen weken hebben gekregen hebben wij doorgegeven aan Intermaris.

Wij kunnen ons voorstellen dat er meer zorgelijke en schrijnende situaties zijn die niet bij ons of het BOK bekend zijn.

Na een gesprek bij Intermaris hebben wij geconstateerd dat het melden van klachten niet altijd gebeurt en niet voor iedereen mogelijk is.

Naar aanleiding van bovenstaande stellen wij het college de volgende artikel 36 vragen:

1. Wat zijn de concrete afspraken die het college over het onderhoudsniveau van de huizen van Intermaris heeft gemaakt? Wij ontvangen graag een tussenrapportage van de stand van zaken.

2. Deelt het college onze bevindingen en kan zij erop toezien dat de zorgelijke situaties direct door Intermaris worden opgepakt?  

3. Kan 1.Hoorn en dan met name de participatiecoach, die ingezet is om de zorgklanten te ondersteunen, een rol spelen in het ondersteunen van huurders, het signaleren van de problemen en het melden van vocht en schimmel problemen bij Intermaris?

Met vriendelijke groet,

namens Fractie Tonnaer,

Marieke Rijk, gemeenteraadslid
Ellen van der Knaap, gemeenteraadslid

Schimmelvorming Schimmelvorming